آیا تحویل سامانه تاد به اسرائیل احتمال رویارویی ایران و آمریکا را بیش‌تر می‌کند؟

    کد خبر :1098350

ایالات متحده یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های دفاع موشکی خود و حدود 100 نیروی آمریکایی را به اسرائیل می‌فرستد و بدین ترتیب در بحبوحه انتظارات واشنگتن برای واکنش قریب‌الوقوع اسرائیل علیه ایران، دخالت ایالات متحده در جنگ تشدید شده در خاورمیانه را عمیق‌تر می‌کند.

اولین اعزام قابل توجه نیروها به اسرائیل از آغاز جنگ غزه

به نوشته واشنگتن پست، این مأموریت اولین اعزام قابل توجه نیروهای آمریکایی به اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه است و تنها سه هفته قبل از انتخاباتی انجام می‌شود که در آن دخالت ایالات متحده در درگیری خاورمیانه، موضوعی اختلاف‌برانگیز بوده است. مقامات ایالات متحده اسرائیل را تشویق می‌کنند که از هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای، نفت و گاز ایران اجتناب کند، زیرا می‌ترسند که ممکن است باعث تشدید تنش بزرگ‌تری شود که اقتصاد جهانی را مختل کند.

آرون دیوید میلر، کارشناس خاورمیانه که به چندین دولت جمهوری‌خواه و دموکرات مشاوره داده است، به واشنگتن‌پست گفت استقرار سامانه پایانه موشکی دفاعی در ارتفاع بالا یا تا (THAAD)، آخرین نشانه‌ای است از این که ایالات متحده انتظار دارد حمله اسرائیل «به اندازه‌ای جامع باشد که ایرانی‌ها مجبور به پاسخگویی شوند». سامانه تاد بخشی از بیش از 50،000 تن تسلیحات و تجهیزات نظامی است که ایالات متحده از آغاز جنگ در اکتبر گذشته به اسرائیل فرستاده است.

وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت مدعی واکنش ویرانگر علیه ایران شده است.

اولین اعزام قابل توجه نیروها به اسرائیل از آغاز جنگ غزه

حمله ایران که به دنبال ترور مقامات بلندپایه ایران، حماس و حزب‌الله توسط اسرائیل انجام شد، نشان داد که سیستم دفاع موشکی پیشرفته اسرائیل می‌تواند غرق شود و به تعداد زیادی موشک اجازه اصابت دهد. و روز یکشنبه، یک پهپاد حزب‌الله با عبور از دفاع هوایی، به یک پایگاه ارتش اسرائیل در نزدیکی شهر بنیامینا در شمال اسرائیل حمله کرد که منجر به کشته شدن چهار سرباز اسرائیلی و زخمی شدن حداقل هفت نفر دیگر شد.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت: «سامانه تاد سیستم یکپارچه دفاع هوایی اسرائیل را تقویت خواهد کرد. این اقدام نشان‌دهنده تعهد قاطعانه ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و دفاع از آمریکایی‌ها در اسرائیل در برابر هرگونه حمله موشکی بیشتر توسط ایران است.»

هم کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و هم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، متعهد شده‌اند که با قدرت از اسرائیل دفاع کنند و در عین حال از پایان سریع جنگ حمایت کنند. این درگیری عمیقاً حزب دموکرات را دچار تفرقه کرده است و رای دهندگان جوان و آمریکایی‌های عرب از هریس به دلیل عدم درخواست برای محدود کردن ارسال تسلیحات ایالات متحده به اسرائیل انتقاد می‌کنند.

از سوی دیگر، جمهوری‌خواهان به دلیل انتقاد دولت بایدن از تاکتیک‌های نظامی اسرائیل پس از حمله حماس در 7 اکتبر به او حمله کرده‌اند.

خطرات اعتماد دوباره به بی‌بی

علیرغم اختلافات متعدد بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در طول جنگ یک ساله، تصمیم رئیس جمهور برای تحویل سیستم تاد قبل از حمله اسرائیل، نمونه دیگری از تمایل او به اعتماد دوباره به نتانیاهو است.

هریسون مان، افسر سابق ارتش ایالات متحده که به عنوان تحلیلگر در آژانس اطلاعات دفاعی خدمت می‌کرد، گفت: «زمانی که این سامانه در جای خود قرار گیرد و اسرائیل از حفاظت دفاع هوایی آمریکا برخوردار شود، نتانیاهو چه انگیزه‌ای دارد تا به قول خود عمل کند و به اهداف حساسی که وعده داده بود از آن اجتناب می‌کند، ضربه نزند؟»

سامانه تاد به طور خاص برای سرنگونی موشک‌های بالستیک طراحی شده است. این سیستم زمین‌پایه کلاهک انفجاری ندارد و برای حمله به ساختمان‌ها یا انجام حملات تهاجمی استفاده نمی‌شود. این سیستم تنها با موشک‌های ورودی بالستیک کوتاه، متوسط ​​و میان برد مقابله می‌کند.

به گفته مان، این محموله که در تاریخی نامعلوم تحویل داده خواهد شد، آخرین نمونه استفاده بایدن از «هویج» به جای «چماق» برای تحریک اسرائیل به رفتارهای کمتر تهاجمی است.

 تحویل سامانه تاد به اسرائیل

روز جمعه، دولت بایدن علیه صنعت نفت ایران تحریم‌های اقتصادی اعمال کرد و ناوگان نفتکش‌های تهران را هدف تحریم قرار داد، به این امید که چنین اقداماتی تمایل اسرائیل برای ضربه زدن به دارایی‌های انرژی ایران را کاهش دهد، چیزی که ممکن است تهران را وادار کند تا تأسیسات نفتی متعلق به متحدان عرب واشنگتن را هدف قرار دهد.

به گفته میلر، تصمیم برای استقرار نیروهای آمریکایی بیشتر در اسرائیل در بحبوحه حمله قریب الوقوع، خطر تلفات آمریکایی را افزایش می‌دهد – سناریویی که می‌تواند ایالات متحده را حتی بیشتر وارد این درگیری رو به گسترش کند. میلر گفت: «اگر موشک‌های ایران یا متحدان آن در عراق یا سوریه به پرسنل آمریکایی اصابت کند، احتمال زیادی وجود دارد که ایالات متحده علیه ایران اقدام جنبشی انجام دهد».

در اوایل سال جاری، ارتش ایالات متحده یک اسکله را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غزه مستقر کرد، اما دولت بایدن به دلیل نگرانی‌های امنیتی برای نیروهای آمریکایی و ترس از کشیده شدن بیشتر به درگیری، تصمیم گرفت سربازان خود را برای این مأموریت مستقر نکند.

مان گفت خطرات برای سربازان آمریکایی که قرار است سامانه تاد را عملیاتی کنند، واضح است. وی گفت: «این سربازان در پایگاه‌های نظامی اسرائیل فعالیت خواهند کرد که ایران قبلاً اراده و توانایی حمله به آن‌ها را نشان داده است، آن هم در زمانی که انتظار حملات بیشتری از سوی ایران می‌رود. حتی اگر این فرض خوش‌بینانه غیرمنطقی را داشته باشیم که یک باتری سامانه تاد می‌تواند جلوی هر موشکی را که به سمت آن می‌رود بگیرد، ارتش اسرائیل نمی تواند ایمنی این نیروها را در برابر پهپادهایی که در گذشته با موفقیت به پایگاه‌های اسرائیل نفوذ کرده‌اند، تضمین کند.»

هر باتری سامانه تاد شامل حداقل شش کامیون پرتابگر است که هر کدام تا هشت موشک را حمل می‌کنند. این سیستم متقاضیان زیادی دارد، به ویژه اوکراین، که به طور پیوسته تحت محاصره موشک‌های بالستیک روسیه است.

به گزارش اکوایران، رایدر گفت، ارتش ایالات متحده این سیستم را سال گذشته پس از حمله 7 اکتبر در خاورمیانه مستقر کرد و بار دیگر در سال 2019 به عنوان بخشی از یک رویداد آموزشی.

اسرائیل سیستم‌های ضد موشکی دیگری نیز دارد، از جمله سامانه‌های گنبد آهنین، پیکان و فلاخن داوود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید