آموزش خوب زبان خارجی نیازمند ساختارشکنی است

    کد خبر :640621
آموزش خوب زبان خارجی نیازمند ساختارشکنی است

عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: علاج کیفیت در آموزش‌وپرورش نیازمند ساختارشکنی است و برای آموزش خوب زبان خارجی باید در میزان زمان اختصاص‌ یافته تجدیدنظر شود.

 

محمود محمدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های فراگیری زبان‌های خارجی در مدارس درباره دلایل رشد وجود 11 هزار و 500 آموزشگاه زبان خارجی در کشور اظهار کرد: وجود این تعداد آموزشگاه‌ زبان نشان از یک تقاضای جدی برای برخورداری از شایستگی لازم بویژه در حوزه زبان انگلیسی دارد؛ 90 درصد کلاس‌ها بر اساس آمارهای موجود در حوزه زبان انگیسی است.

 

وی افزود: تقاضای فراگیری زبان انگیسی قابل قیاس با زبان‌های دیگر نیست. این خواسته والدین و نسل جدید است که به زبان خارجی تسلط داشته باشند، زیرا جهان به هم پیوسته شده و صحبت از دهکده جهانی می‌کنیم.

 

مدارس دولتی در بحث آموزش زبان کیفیت ندارند

 

مهرمحمدی با بیان اینکه یکی از دلایل اقبال به آموزشگاه‌ها این است که نتوانستیم در مدارس به این نیاز پاسخ دهیم و فراگیری زبان بویژه در مدارس دولتی از کیفیتی که باید و شاید برخوردار نیست،گفت: این عطش بالاست، ولی مدارس دولتی در تامین رضایت خاطر مخاطبان از توفیق لازم برخوردار نبودند، البته محدودیت‌هایی نیز برای مدارس وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد.

 

عضو شورای عالی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که باید دید آیا کمیت و میزان ساعات آموزش زبان کافی است یا خیر؟ عنوان‌کرد: میزان ساعت آموزش زبان 400 ساعت در طول دوره تحصیل است، این میزان با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد. باید برای آموزش کافی و فراگیری خوب زبان خارجی در میزان زمان تخصیص یافته تجدید نظر شود، تجارب دنیا را باید مرور کرد. در جوامع دیگر آموزش زبان از دوره ابتدایی آغاز می‌شود.

 

بحران کیفیت در آموزش فقط به زبان انگلیسی محدود نیست

 

مهرمحمدی با بیان اینکه بحران کیفیت آموزش، اختصاص به زبان خارجی ندارد و در دروس دیگر همانند زبان خارجی با گرفتاری و ناکارآمدی های جدی و مشخص مواجهیم و تردیدی در آن نیست، گفت: چالش و ضعف در فراگیری و بکارگیری زبان فارسی در مناطق دوزبانه هم از موارد حساس است، مگر می‌توان به آن بی توجه بود؟ اما نمی‌توان گفت چرا نباید به ناکارآمدی زبان آموزی انگلیسی بپردازیم. به هر حال طرحی در مجلس ارائه شده و موافقانی داشته است.

 

وی افزود: تا وقتی شهامت فراتر رفتن از ساختارهای فعلی را نداشته باشیم در بر همین پاشنه خواهد چرخید. در آزمون پرلز رتبه ما از سال 2011 چند مرتبه تنزل کرده است. شرط حل مشکلات عبور از ساختارهای موجود است که باید برای آن مطالعه کنیم در کل علاج کیفیت در آموزش و پرورش نیازمند ساختارشکنی است.

 

باید به دنبال راه‌حل‌های بهتری نسبت به افزایش بودجه باشیم

 

به گزارش تسنیم؛ مهرمحمدی با اشاره به پافشاری برخی افراد روی افزایش سهم بودجه آموزش و پرورش از دولت برای حل مشکلات افزود: اگر دولت توانمندی را داشت این کار را کرده بود. باید در ساختار تجدیدنظر کرد. فرض را بر این بگذاریم دولت امکان برخورد و افزایش جهشی نسبت به بودجه آموزش و پرورش را ندارد و بعد بیاندیشیم چطور مشکل را در این شرایط حل کنیم. 100 سال است نتوانسته‌ایم خودمان را از این دور باطل نجات دهیم. تا کی قرار است پافشاری کنیم؟ هرگز این اراده بوجود نیامده، باید چه کنیم؟ ناامید نیستیم اما باید به دنبال راه حل‌های بهتر باشیم.

 

وی یادآور شد: اشکال اساسی وارد به طرح زبان انگلیسی مجلس این بود که آموزش زبان کامل به خارج از مدرسه واگذار شود که نهایت بی التفاطی به مدرسه بود و باید تمام تلاش خود را معطوف به ارتقای مدارس کنیم. ضمن آنکه واقعا اینطور نیست که هرکسی خواست به خارج از کشور برود نیازمند فراگیری زبان است. برقراری ارتباطات، لازم و جزو نیازهاست باید روی ارتقای آموزش زبان مطالعه کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید