آقای مدیرعامل! لطفا اینترنت مردم را گروگان نگیرید

بازتاب– اظهارات اخیر مدیرعامل ایرانسل مبنی بر احتمال قطع روزانه اینترنت در صورت عدم افزایش تعرفهها، واکنشهای منفی افکار عمومی در شبکه های اجتماعی را در پی داشته است. این سخنان نه تنها راهکاری برای مشکلات زیرساختی ارائه نمیدهند، بلکه بیشتر به یک تهدید و گروگانگیری شبیه هستند و نارضایتی میان مردم و اپراتورها را تشدید میکنند.
تردیدی نداریم که در حال حاضر، صنعت ارتباطات نیز همانند برخی دیگر از صنایع با افزایش هزینههای انرژی، تجهیزات و محدودیت های ارزی مواجه است. اما مسئله مهم اینجاست که طرح موضوع کردن آن به شکل تهدید به «قطعی اینترنت» بهجای ارائه یک نقشهراه و تدبیر اساسی، به هیچ عنوان چاره ساز نیست.
در این رابطه دو نکته اساسی مطرح است؛ نخست اینکه: چرا افزایش تعرفه، نخستین و تنها راهکار مورد تأکید شخص مدیرعامل ایرانسل است؟
آیا واقعاً همه ظرفیتهای بهینهسازی سازمانی، اصلاح هزینهها، مدیریت سرمایهگذاریها و حتی حذف رانت و فساد سازمان یافت و ارتقاء بهرهوری درون بنگاه بزرگ اقتصادی مانند ایرانسل به کار گرفته شده است؟ یا سادهترین مسیر یعنی انتقال بار مشکلات به دوش مشترکان نگون بخت به عنوان راهکار دم دستی و راحت انتخاب شده است؟
دومین نکته این است که آقای مدیرعامل قطعا بهتر از همه ما خبر دارند که اینترنت در ایران سالهاست گران اما بیکیفیت است. مقایسه قیمت و کیفیت خدمات با کشورهای منطقه و همسایه خودمان هم نشان میدهد کاربران ایرانی هزینهای بالاتر از سطح درآمد سرانه خود میپردازند، بیآنکه از کیفیت و پایداری متناسب برخوردار باشند. در چنین شرایطی درخواست برای افزایش تعرفه پیش از ارائه تضمینهای روشن درباره ارتقای کیفیت شبکه، بهسختی میتواند باور پذیر باشد. تجربه سالهای گذشته نیز نشان داده است که همکاران ایشان در ایرانسل و همراه اول بارها با وعده و بهانه بهبود کیفیت و نوسازی شبکه، تعرفهها را افزایش دادند؛ اما نه تنها کیفیت خدمات بهتر نشد، بلکه روز به روز شرایط بدتر هم شد.
جناب ایشان باید بیش از هرکسی در نظر داشته باشد که اینترنت، امروز نه یک سرویس لوکس، بلکه زیرساخت حیاتی زندگی اجتماعی، اقتصادی و آموزشی مردم است. لذا تهدید به قطعی اینترنت روزانه، نوعی گروکشی از مردم تلقی میشود؛ کاربرانی که به اذعان کارشناسان، همین حالا نیز از ناپایداریهای مکرر شبکه و محدودیتهای دسترسی آسیب فروان دیده اند.
اگر اپراتورها در شرایط دشوار اقتصادی قرار دارند، شفافسازی مالی، بازنگری اساسی در هزینه و درآمد و توجیه نهادهای مرتبط و بالادستی و حتی نمایندگان مردم، میتواند بهترین گزینه برای حل این بحران باشد؛ نه فشار مضاعف بر کاربران.
افکار عمومی انتظار دارد سکان دار یکی از بزرگترین اپراتورهای کشور، در کنار بیان مشکلات، راهحلهای اثرگذار و امیدبخش ارائه دهد. افزایش تعرفه قاعدتا میتواند بخشی از واقعیت باشد، اما اگر بدون اصلاح ساختارهای سازمانی و ارتقای کیفیت شبکه صورت گیرد، به نارضایتی و از دست رفتن فرصت های بیشتر و بهتر منجر خواهد شد.
آقای رفیعی به جای هشدار درباره قطعی روزانه اینترنت، شایسته است خود و همکارانشان این پرسش اساسی را در پیش بگیرند که چگونه میتوان با مدیریت کارآمد منابع، سرمایهگذاری هوشمندانه و شفافیت واقعی، هم بار سنگین هزینهها را از دوش اپراتورها برداشت و هم اعتماد ازدسترفته مشترکان را دوباره بازسازی کرد؟