آغاز تحقیقات درباره علت سانحه هوایی اتیوپی
با سقوط یک هواپیمای بوئینگ دیگر از نوع ۷۳۷ این بار در اتیوپی که به مرگ ۱۵۷ سرنشین آن منجر شد، این شرکت هواپیماسازی با سوالاتی روبروست.
این دومین سانحه برای یک نوع بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸ پنج ماه بعد از حادثه اندونزی است.
میان این پرواز و حادثه اکتبر گذشته برای هواپیمای شرکت “لیون ایر” که طی آن هواپیما، بلافاصله پس از آغاز پرواز ارتفاع کم کرد مقایسههای صورت گرفته است. با این حال کارشناسان هشدار میدهند که هنوز اظهارنظر در مورد علت فاجعه تازه در اتیوپی زود است.
پرواز شماره “ای تی ۳۰۲” با ۱۴۹ مسافر و هشت خدمه از آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی به نایروبی در کنیا می رفت که فقط شش دقیقه پس از پرواز در ساعت ۰۸:۴۴ به وقت محلی سقوط کرد. این در حالیست که فقط چند ماه از عمر هواپیما می گذشت.
حادثه چطور اتفاق افتاد
به گفته این شرکت هوایی، خلبان از مشکلاتی خبر داده و خواستار بازگشت به فرودگاه آدیس آبابا شده بود.
“تولدی گبرماریام” مدیر خطوط هوایی اتیوپی در فرودگاه بین المللی آدیس آبابا به خبرنگاران گفت: در این مرحله، هیچ سناریویی مردود نیست. هنوز نمی توانیم روی علت خاصی برای سقوط انگشت بگذاریم. برای رعایت مقررات بین المللی باید منتظر تحقیقات باشیم.
یک مونیتور برج مراقبت گزارش داده که سرعت عمودی هواپیما بعد از برخاستن از باند ناپایدار بوده است.
تحقیقات در مورد علت سقوط هواپیمای خطوط اتیوپی تازه شروع شده و معلوم نیست که چه مشکلی مسبب آن بوده است و کارشناسان می گویند نمی توان سایر مشکلات فنی یا خطای انسانی را مردود دانست.
اقدامات بعدی برای کشف علت سانحه
به گزارش ایسنا، هدایت این تحقیقات را مقام های اتیوپیایی در هماهنگی با کارشناسان از بوئینگ و هیات ایمنی ترابری ملی آمریکا به عهده خواهند داشت.
اولین وظیفه یافتن دو دستگاه ضبط اطلاعات کابین، یکی ضبط داده ها و دیگری ضبط صدای خلبان است.
خطوط هوایی اتیوپی گفته که چون علت حادثه معلوم نیست همچنان به پرواز ناوگان هواپیماهای ۷۳۷ مکس ۸ ادامه خواهد داد.
اما خطوط هوایی کیمن در بیانیه ای گفت که این مدل هواپیماهایش را تا زمان کسب اطلاعات بیشتر زمین گیر می کند.
چندین شرکت هواپیمایی در آمریکای شمالی هم از این مدل بوئینگ استفاده میکنند و گفتهاند موضوع را زیر نظر دارند.
خطوط هوایی اتیوپی به مقاصد متعدد در آفریقا مسافر میبرد و در داخل این قاره محبوبیت زیادی دارد. این درحالی است که بسیاری از خطوط هوایی آفریقا فقط از کشور خود به خارج از این قاره پرواز دارند.
این شرکت همچنین کارنامه ایمنی خوبی دارد هرچند یکی از پروازهای آن در سال ۲۰۱۰ در دریای مدیترانه سقوط کرد و ۹۰ سرنشین آن کشته شدند.
بنابر گزارش شبکه خبری بیبیسی، مرگبارترین حادثه پیش از آن در نوامبر سال ۱۹۹۶ روی داد زمانی که با ربوده شدن هواپیمایی در مسیر آدیس آبابا به نایروبی یکی از موتورها به علت پایان سوخت از کار افتاد. هرچند خلبانها سعی کردند آن را در دریا فرود آورند اما هواپیما به یک تپه مرجانی در اقیانوس هند برخورد کرد و ۱۲۳ نفر از ۱۷۵ سرنشین آن کشته شدند.