آغاز انتخابات؛ ساعت ۸ صبح ۸ تیر

  • سیاسی
  • دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ۱۵:۰۱
    کد خبر :1075788
آغاز انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: ۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است، اما تشخیص تمدید بر عهده وزیر کشور است.

محسن اسلامی در نشست خبری اظهار کرد: روز جمعه ۸ تیر راس ساعت ۸ صبح انتخابات در سراسر کشور و خارج کشور آغاز می شود. ۱۰ ساعت مدت زمان اخذ رأی است، اما تشخیص تمدید بر عهده وزیر کشور است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون یا شناسنامه یا کارت ملی باید توسط رای دهنده ارائه شود. در خارج کشور که ۳۴۴ شعبه اخذ رأی داریم، احراز هویت با گذرنامه انجام می شود. توصیه ما این است که رای دهندگان با کارت ملی در شعب حضور یابند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در شعب اخذ رأی، احرار هویت الکترونیکی انجام می شود، اما تعرفه رای کاغذی است که اسم و کد نامزد با خودکار روی آن نوشته می شود. صندوق اخذ رأی، در سراسر کشور در آبی دارد.

اسلامی با بیان اینکه تبلیغات در ساعت ۸ صبح، روز ۷ تیر به پایان می رسد، گفت: همه اقلام و تجهیزات به سراسر کشور و خارج کشور ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: به مجریان انتخابات توصیه و تاکید کردیم هیچگونه جانبداری از نامزدی نداشته باشند. در هر شعب ۵ تا ۷ مسئول برای اخذ رأی حضور دارند. نماینده فرماندار، نماینده شورای نگهبان، فراجا و نمایندگان نامزدها در شعب حضور دارند. نامزدها در هر شعبه می توانند یک نماینده داشته باشند. این نمایندگان تا شمارش آرا در شعب حضور دارند و مستقیم این فرایند را مشاهده می کنند. فیلمبرداری این افراد از شمارش آرا ممنوع است. در انتخابات قبلی صداوسیما از فرایند شمارش آرا فیلمبرداری کرد، اما تعرفه ها دیده نشد زیرا قانون صراحت دارد که رای مردم باید مخفی باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: تمام فرایند رای گیری از ساعت ۸ تا شمارش آرا در صورت جلسه می آید. توسط مسئولان شعبه، جداول و آمار همه نامزدها در این صورت جلسه آمده و امضاء خواهد شد. تعداد تعرفه های تحویلی به شعبه و تعداد تعرفه های مصرف شده، تعرفه های باطله مشخص است. آرای هر نامزد و آرای باطله به تفکیک تهیه می‌شود. سپس صورت جلسه مهر اجرا و نظارت می خورد و در پایان هم صندوق رای پلمب خواهد شد.

اسلامی بیان کرد: پس از شمارش آرا در شعب، داده ها از طریق دستگاه احراز هویت به فرمانداری ها ارسال می شود تا تجمیع آرا صورت گیرد. پس از تایید فرمانداری، آرا به وزارت کشور ارسال می شود؛ این فرایند بسیار دقیق انجام می شود.

به گفته وی، همه مشخصات عوامل اجرایی شعب در دستگاه احراز ثبت می شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در سراسر کشور داریم. شعب شهری ۳۴ هزار و ۵۲۲، روستایی ۲۴ هزار و ۱۱۸، شعب ثابت ۴۳ هزار و ۴۲۵ و سیار ۱۵ هزار و ۲۱۵ است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید