آشنایی با 5 راهکار برای رشد و تعالی شخصیت

    کد خبر :913934

بزرگترین کشف تاریخ، این است که انسان می‌تواند با تغییر و نگرش خود، آینده‌اش را تغییر دهد. “اُپرا وینفری”

هر فرد مجموعی از افکار، اخلاق و سایر ویژگی‌هایی است که به مرور زمان تبدیل به عادات او شده‌اند و با بالا رفتن سن، این عادات تقویت و تکمیل می‌شوند و در نهایت شخصیت او را به وجود می‌آورند. در هر سن و شرایطی می‌توان به تغییر فکر نمود و درصدد اصلاح و رشد شخصیتی گام برداشت. در ابتدا باید ضعف‌ها و ایرادات خود را شناسایی نموده و سپس برای رفع و اصلاح آن‌ها به دنبال راهی باشید. رشد شخصیتی در واقع همان خود دوستی و عشق‌ورزی به خویشتن است. خود دوستی از مهمترین راه‌های پیشرفت و موفقیت در زندگی است.

به هر میزان که شخصیت خود را رشد داده و در زمینه خود شناسی و بهبود فردی تلاش نمایید و موفق شوید، زندگی زیباتر و بهتری را نیز تجربه خواهید نمود. در این یادداشت قصد داریم که شما را با چند راهکار مفید برای اصلاح رفتار و عادات آشنا سازیم.

رشد فردی چیست؟

رشد چیست؟ این سوالی است که ممکن است در ابتدای راه تغییر از خود بپرسید. قرار است با رشد کردن به چه جایگاهی برسم؟ رشد فردی به این معنی است که شما تمرکز خود را از روی دیگران برداشته و تنها به خود منعطف شوید. تمام مسئولیت زندگی خود را برعهده بگیرید و خود را مسئول تمام اتفاقات خوب و بد زندگی‌تان بدانید و هرگز بدنبال پیدا کردن مقصر نباشید. اگر از زاویه فلسفی به این موضوع نگاه کنید، متوجه خواهید شد که رشد فردی یکی از اهداف خلقت انسان است. رشد فردی در واقع همان معجزه‌ای است که همه ما به دنبال رخ دادن آن در زندگی‌هایمان هستیم.

1- دست از سرزنش کردن خود بردارید!

در ابتدا باید قاضی درون خود را خاموش کنید. دست از تخریب خود بردارید. ما معمولا نجواهایی را در خود می شنویم که باعث آزار روح، روان و شخصیت‌مان هستند و ما را بی‌انگیزه و کسل می‌کنند. جملاتی مانند: “چرا این کار رو انجام دادی؟”، “همیشه کارها رو خراب میکنی!”. برای رهایی از این نجواها: در جایی خلوت بنشینید و با خود بگویید که ای قاضی درون، من دیگر کنترل افکار و احساساتم را به دست تو نمی‌سپارم. من خود را با تمام نقاط ضعف و قوتم دوست می‌دارم و می‌پذیرم و خود را به دست روح درونم می‌سپارم تا مرا به آرامش و صلح درونی برساند.

2- مهارت نه گفتن را بیاموزید!

همه انسان‌ها به شکل غریزی تمایل دارند تا دیگران را از خود راضی نگاه دارند و آن‌ها را خوشحال کنند. به همین دلیل پاسخ منفی دادن به خواسته‌های دیگران کار دشواری است. این موضوع باعث می‌شود تصور کنیم کسانی که می‌توانند بدون توجه به خواسته‌های دیگران، مسیری که دوست دارند را پیش بگیرند، افراد قوی و موفقی هستند. این قدرت را ناشی از یک مهارت درونی می‌دانیم که از آن به عنوان مهارت نه گفتن یاد می‌شود. همه افراد این حق را دارند که خود را از خواسته‌های زیاد و غیرمنطقی سایرین حفظ کنند.

3- از تله اهمیت دادن به نظرات دیگران خارج شوید!

اگر همیشه به نظرات اشتباه دیگران بیش از افکار و احساس خود اهمیت می‌دهید، هرگز رشد شخصیتی پیدا نخواهید کرد. هیچ انسانی نمی‌تواند به جای شما هدف و برنامه‌ریزی تعیین کند و اگر این اجازه از سمت شما به دیگران داده شود، بی شک دچار شکست خواهید شد و تمام آرزوهای‌تان از بین خواهد رفت. پس با اقتدار به پای خواسته‌های خود بایستید. رها کردن خود در برابر افکار و نظرات دیگران، شما را به ورطه نابودی می‌کشاند. به خود و آرزوهای‌تان ارزش بگذارید و برای خود و روابط‌تان خط قرمز و محدودیت‌هایی را در نظر بگیرید.

4- بخشیدن خود و دیگران را یاد بگیرید!

بخشش نشانه‌ داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس بالا است. وجود خود را به حدی باارزش بدانید که خود را گرفتار کینه و نگرانی نکنید و توانایی بخشش افراد را داشته باشید. برای رشد نیاز به تعامل و ارتباط با دیگران دارید و با بخشش آن‌ها گام بزرگی را در جهت تعالی خود برداشته‌اید، به این سبب که زمان و انرژی خود را بی‌جهت صرف کینه‌ورزی نمی‌کنید. این تمرین را انجام دهید، در جایی خلوت بنشینید آن فردی را که از او ناراحت هستید را تجسم کنید و با خود تکرار کنید: من تو را بخشیده‌ام و برای تو بهترین‌ها را آرزو می‌کنم. این جملات را تکرار کنید تا سبکی و رهایی را در وجودتان احساس کنید.

5- مسئولیت زندگی خود را برعهده بگیرید!

مسئولیت‌پذیری به این معنی است که نتایج حاصله از انتخاب‌هایتان را عهده‌دار باشید. با مسئولیت‌پذیری هرگز به دنبال جلب ترحم دیگران نیستید و همیشه با ذهنیتی مثبت به دنبال راه چاره می‌روید و از تلاش و کوشش دست برنمی‌دارید. زمانی که مسئولیت تمام کارهای خود را برعهده می‌گیرید به این مفهوم است که قدرت اول و آخر در زندگی‌تان شما هستید و این شما هستید که می‌تواند آینده و سرنوشت خود را تغییر دهید. عدم مسئولیت‌پذیری شما را به فردی بدبین و منفی تبدیل کرده که در برابر مشکلات سریع روحیه خود را می‌بازد و البته که فردی وابسته به دیگران است.

معرفی کتاب ریز عادت ها

کتاب ریز عادت ها یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینه رشد فردی و شخصیتی است. نویسنده کتاب استفن گایز به بررسی اهمیت عادات در زندگی می‌پردازد. با مطالعه این کتاب روش‌هایی را می‌آموزید که به وسیله آن‌ها می‌توانید عادات غلط خود را شناسایی و سپس آن‌ها را با عادت‌های خوب جایگزین کنید. کتاب ریز عادت‌ها از روش‌های سخت حرفی نمی‌زند، بلکه از شما می‌خواهد با قدم‌های کوچک اما مداوم تغییر را شروع کنید. در این کتاب خبری از مطالب انگیزشی و کلیشه‌ای ساده نیست! نویسنده لحظه به لحظه در مسیر خلق عادات جدید همراه‌تان خواهد بود. اگر فرصت مطالعه نسخه کامل کتاب ریز عادت ها نوشته استفن گایز را ندارید، می‌توانید این خلاصه کتاب خواندنی را در وبسایت و اپلیکیشن بوکاپو به‌صورت صوتی یا متنی مطالعه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید