آزمایش موفق موقعیتیاب ماهوارهای در خودروهای خودران
آزمایش جامع نسل دوم سیستم موقعیتیاب ماهوارهای با دقت ۱۰ سانتیمتر، در کشور استرالیا با موفقیت انجام شد. این فناوری نقش زیادی در پیشرفت سیستمهای خودران خواهد داشت.
بنیاد VicRoads به همراه شرکت بوش، شرکت بیمهی TAC و مرکز تحقیقاتی و تعاونی علوم زمین، گرد هم آمدند تا اولین سیستم موقعیتیابی ماهوارهای جهان را در آلبرت پارک ملبورن آزمایش کنند.
این آزمایش که بخشی از برنامهی وسیعتر سیستم تقویت سراسری ماهوارهای (SBAS) استرالیا است، با بودجهی ۱۲ میلیون دلاری دولت استرالیا و ۲ میلیون دلار از دولت نیوزیلند، حمایت میشود. برای تست این سیستم، از یک دستگاه تسلا مدل S که با کمک مالی شرکت بیمهی TAC و توسط کارشناسان شرکت بوش خریداری و تنظیم شده بود، استفاده شد؛ این آزمایش در جادههای اطراف دریاچهی آلبرت پارک انجام شد.
هدف از ایجاد این سیستم، ایجاد دادههای موقعیتیابی دقیقتر و کمک به فناوری خودران است. نسل اول سیستم SBAS تا نیم متر فاصله دقت دارد؛ اما نسل دوم این سیستم که در ملبورن آزمایش شد، با دقت ۱۰ سانتیمتر موقعیت یک خودرو را تشخیص میدهد. این سیستم که با کد SBAS-2 شناخته میشود، در شهریورماه سال جاری فعال شد تا استرالیا اولین کشور جهان باشد که سیگنال SBAS-2 به فضا میفرستد.
دکتر گِرم کرنیش، مدیرعامل مؤسسهی تحقیقاتی و تعاونی اطلاعات فضایی استرالیا و نیوزیلند، در طی این آزمایش گفت:
سیستم SBAS استرالیا، با ایجاد موقعیتیابی دقیقتر در خودروهای پیشرفتهتر، پتانسیل به وجود آمدن ترافیک سنگین و مسدود شدن جادهها را کاهش میدهد.
یک مورد احتمالی که مانع گسترش سریعتر خودروهای خودران میشود، نبود سرویسهای موقعیتیابی مناطق وسیع با دقت و یکپارگی بالا بهصورت آزادانه است. گیرندهی سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی (GNSS) فعلی که در خودروها استفاده میشود، فاقد دقت موقعیتیابی بالا بهمنظور بهرهبرداری کامل از فناوری خودران موجود در خودروهای آینده است.
این آزمایشها در مناطقی انجام شد که سیستمهای GNSS در آنها با مشکل همراه است تا مشخص شود که آیا سیستم SBAS توانایی غلبه بر محدودیتهای GNSS دارد یا خیر. علاوه بر تستهای جادهای، بیش از ۳۰ آزمایش سیستم SBAS-2 در حوزههای مختلف راهآهن، ناوگان دریایی، ساختوساز، کشاورزی و صنعتهای وابسته به تولید منابع انجام خواهد شد.