آتش جنگ در خاورمیانه گسترده‌تر می‌شود؟

    کد خبر :1075537
آتش جنگ در خاورمیانه

وضعیت کنونی برسر غزه و لبنان، می‌تواند جهان را وارد بحرانی اقتصادی، امنیتی و اجتماعی کند

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندند تا بحران در خاورمیانه را که به دلیل حملات اسرائیل به غزه و لبنان و تهدید حزب‌الله علیه تل‌آویو و الجنین است، به امکان ایجاد جنگی همچون جنگ‌جهانی سوم ربط دهند.

البته این هشتگ‌ها و تحلیل‌ها، راهی به دنیای واقعی تحلیل‌گران فضای بین‌الملل ندارد. با همه این‌ها، گسترش جنگ در خاورمیانه می‌تواند بحرانی همه‌جانبه، نه‌تنها برای منطقه بلکه برای جهان ایجاد کند.

انتظار می‌رفت که با پایان جنگ غزه، نتانیاهو دست از حمله برداشته، به هزار و یک مشکل داخلی بپردازد که باعث و بانی آن سیاست‌های خودش بوده است. او مدعی شده بود که حمله به رفح و از بین بردن حماس، پایانی بر یک جنگ خون‌بار با ده‌ها هزار کشته است. با همه این‌ها، باز شدن یک جبهه تازه در جنوب لبنان، نشان می‌دهد که این اتفاق به سادگی نخواهد افتاد و تل‌آویو هم کوچک‌ترین میلی به پایان جنگ ندارد.

به نوشته هفت صبح؛ البته از مدت‌ها قبل پیش‌بینی‌ها در مورد اینکه پایان جنگ غزه می‌تواند به معنای پایان کار نتانیاهو باشد وجود داشت. اما در نهایت، تصور اولیه این بود که منابع اسرائیل و صبر جوامع بین‌المللی در مقابل نتانیاهو، حد و اندازه‌ای دارد! این تفاسیر اولیه البته تا حد زیادی درست بود. اقتصاد اسرائیل به شدت لطمه خورده و هم‌زمان، کشورهای عربی همسایه سرزمین‌های اشغالی مانند مصر و اردن دچار بحران شده‌اند.

حملات یمنی‌ها به دریای سرخ هم تجارت جهانی را به خطر انداخته و بیشتر کمپانی‌های بزرگ، از حمل‌ونقل دریایی در باب‌المندب، امتناع می‌کنند. از طرف دیگر همین هفته، اسرائیل و آمریکا نشستی را که قرار بود در آن در خصوص اقدامات ایران گفت‌وگو کنند، به دلیل اینکه واشنگتن از ارسال سلاح به سرزمین اشغالی امتناع می‌کند، لغو کردند.

با همه این‌ها، نتانیاهو ظاهرا میلی به پایان جنگ ندارد. در حقیقت او چیز چندانی برای از دست دادن هم ندارد؛ مردی میانسال با پرونده‌ای پر از فساد اقتصادی که مشخص شده برخلاف حرف‌هایش حتی امکان حفاظت از اسرائیل و شهروندان یهودی آن را هم ندارد. احتمالا به همین خاطر است که حمله به لبنان، برای تل‌آویو، راه فراری بر پایان جنگ و پاسخگو شدن نتانیاهو به‌نظر می‌رسد. رسانه‌های انگلیسی و آمریکایی، هفته گذشته در مورد سلاح‌های حزب‌الله و خطر آن برای اسرائیل نوشتند.

آنها اعلام کردند که تل‌آویو در جنگ با حزب‌الله لبنان،‌ پیروزی نخواهد بود؛ اما، لحن اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد که مایل به پایان ماجرا نیستند. ح‍زب‌الله لبنان تمرکز خود را به منطقه الجلیل در سرزمین اشغالی معطوف کرده است. سیدحسن نصرالله در آخرین اظهارنظرش گفته، گزینه حمله به الجلیل را روی میز دارد. این شهر، منطقه‌ای مهم در شمال فلسطین اشغالی است که در استان حیفا قرار گرفته.

مسیحیان معتقدند که عیسی مسیح، پیامبر آنها در الجلیل زندگی کرده است. این شهرتاریخی برای مسیحی‌ها، در وهله نخست و بعد دیگر ادیان به خاطر همین مسئله، از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی طبق برخی روایت‌ها، چاهی که حضرت یوسف توسط برادرانش در آن انداخته شد هم در الجلیل قرار گرفته است.

با همه این‌ها، برای تل‌آویو حمله به الجلیل، به عنوان شهری تاریخی و مهم، یک شکست به تمام معنا تلقی خواهد شد. وضعیتی کنونی بر سر غزه و لبنان، می‌تواند جهان را وارد بحرانی اقتصادی، امنیتی و اجتماعی کند. اثرات چنین اقداماتی تنها گریبانگیر خاورمیانه، نخواهد بود و به بحران مهاجرت، فقر و ناامنی دامن خواهد زد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید