آب، مشکل تاریخی، بحران رو به رشد
مدیریت آب و برق در کشور ما داستان عجیبی است. و وزارت نیرو در زمان جنگ به بهانه جنگ، بعد ازآن به مدت ۲۰ سال به بهانه تحریم و حالابه بهانه خشکسالی یا مصرف بی رویه! هر روز بویژه در ماه های گرم سال در چند وعده صحبت از قطع یا جیره بندی آب و برق می کند!
1. مدیریت آب و برق در کشور ما داستان عجیبی است. و وزارت نیرو در زمان جنگ به بهانه جنگ، بعد ازآن به مدت 20 سال به بهانه تحریم و حالابه بهانه خشکسالی یا مصرف بی رویه! هر روز بویژه در ماه های گرم سال در چند وعده صحبت از قطع یا جیره بندی آب و برق می کند!
2. کشور ما کشور خشکی محسوب نمی شود. حداقل در این زمان که روش های انتقال آب به آسانی آب صورت می گیرد، کشور خشکی محسوب نمی شود. گذشته از رودخانه و رودها و سرچشمه های سرشار وبیشماری که در کشور وجود دارد. ما در شمال کشورمان ساحلی به طول 900 کیلومتر با آب نسبتاً شیرین و در جنوب ساحلی به طول بیش از 2000 کیلومتر داشته و از این طریق به منابع بی انتهای آب دسترسی داریم.
3. تنها یادآوری این نکته که کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس تمام آب مورد نیاز مردم خود اعم از شرب و نظافت و استحمام و آبیاری مزارع و فضای سبز را از منابع آب خلیج فارس تامین می کنند کافی است تا ما را متوجه عمق بی کفایتی دستگاه های مسئول حوزه آب کند. برخی از این کشورها نظیر امارات با گاز وارداتی از کشورهای دیگر مانند قطر، نیروگاه های حرارتی خود را با راندمان پایین (بدلیل گرمای هوا در این کشورها) به راه انداخته و با نیروی حاصل از این نیروگاه ها آب شیرین کن های ساحلی را بکار گرفته اند و با آب حاصل از این مجموعه ها تمام نیازهای رو به گسترش مردم و جامعه خود را تامین می کنند. تا بحال هم دیده نشده است که بابت تامین آب یا برق بر سر مردم منت بگذارند تا کار جاری سازمانی خود را تلاش شبانه روزی ! کار جهادی ! و …. القابی از این است مزین نمایند.
4. کشور ما با برخورداری از منابع عظیم گاز از طرفی وبرخورداری از اقلیم مرتفع مناسب و کوهستانی و سدهای بیشمار از سوی دیگر و البته به شرط داشتن مدیریتی متوسط و نه خود شیفته! براحتی می تواند با تولید برق از نیروگاه های برق آبی و حرارتی نه تنها برق مورد نیاز مردم خود – و از جمله برق مورد نیاز آب شیرین کن های ساحلی را تامین نماید، بلکه می تواند صادرات برق و آب شیرین به تمام همسایگان را به یکی از محورهای جدی سرمایه گذاری و توسعه خود تبدیل کند.
5. سالهاست که در فصول مناسب و معتدل و سرد مسئولین محترم وزارت نیرو از پیش بینی و
برنامه ریزی های مدبرانه خود و نداشتن مشکل آب و برق در فصول گرم سال و مصرف پیک سخن می گویند و بلافاصله در آغاز فصل گرم و افزایش مصرف طبیعی آب و برق! از زیاده روی مردم در مصرف گله می کنندو ضمن دعوت همگان به صرفه جوئی و کاهش ساعت کار ادارات، همگان را تهدید به قطع آب و برق می کنند و البته طی چند سال اخیر تهدید خود را عملی کرده و در سخت ترین روزهای سال، آب و برق محروم ترین و نیازمندترین نقاط کشور را قطع کرده اند.
6. سالهاست که مسئولین محترم وزارت نیرو ارزان بودن آب و برق را به رخ مردم می کشند و بر سر آنان منت می گذارند، (همانطور که مسئولین محترم وزارت نفت بابت ارزان بودن بنزین و سایر فرآورده های نفتی بر سر مردم منت می گذارند). در این مورد گذشته از آن که استفاده از دستگاه ها و لوازمی که آب و برق و سایر فرآورده ها را مصرف می کنند، به صورت یکطرفه و بی رحمانه و بدون داشتن حق انتخاب به مردم تحمیل شده و می شود، همه متحیر می مانند که این آقایان
ولی نعمتان و صاحبان این منابع هستند یا کارگزاران منتخب مردم برای اداره امور جاری دستگاه هائی که اداره آنها در همه جای دنیا به سادگی و روانی و بدون اضطراب و
سخنرانی های ملال آور و خسته کننده و منت گذاری انجام می شود؟!
7. بیش از سی سال از تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب و معاونت آبفای وزارت نیرو می گذرد. ساختاری که قرار بوده است چنین مشکلات و ناهنجاریهائی را برنامه ریزی و مدیریت کندو البته بسیار مفتخر بوده و هستند که چنین کرده اند. حال صحبت از 750 هزار چاه که بیش از 50%آن غیر مجاز است می کنند، چه کسی؟! همین آقایانی که می بایستی پاسخگوی حوزه مسئولیتشان باشند یکباره و یکپارچه به مدعی تبدیل شده اند؟ علیه چه کسی ؟ معلوم نیست!
8. به موضوع خشکسالی و تغییر اقلیم اکثر مناطق مهم و استراتژیک کشور نمی توان ساده انگارانه نگریست. خشک شدن تقریبا تمام دریاچه های کشور نظیر هامون/ قم/ ارومیه و خشکسالی رودها ورودخانه های عمده کشور و بروز خشکسالی در مناطق پرابی چون اصفهان و ….. هیچکدام در شرایط کنونی و با وجود برخورداری از دستگاه ها و شرکتهای متعدد و عظیم آبفا نمی تواند قابل درک و قبول باشد.
9. اگر آب مهم است که هست و اگر آب و برق ارکان حیات طبیعی جامعه امروز هستند که هستند و اگر کشور به صورت بالقوه با چالشهای امنیتی و توطئه های صهیونیسم و استکبار جهانی روبروست که هست و اگر فرضیه استفاده از منابع آبی برای اعما ل حاکمیت هژمونی جهانی اردوگاه مشترک صهیونیسم و استکبار درست باشد که هست، الزاماً بایستی نگاه ساده انگارانه به مشکلات آب و برق کشور و بخصوص تغییر جغرافیا و اقلیم آبی کشور و تشدید سالانه و مستمر بحران آبی کشور کنار گذاشته شود.
10. بسیار پیش از این ثابت شده است که قرن بیست و دوم قرن آب و جنگهای آن جنگ آب و مدیریت آتی جهان مدیریت آب است! نقش برنامه ریزی مخرب یهودیت و صهیونیستها در مدیریت منابع آبی جهان و در همین راستا تغییر آمایش و ترکیب تمرکز جمعیتی در کشور ما نیز از دیرباز مورد توجه و اشاره و نگرانی بوده و هست. در این مورد نحوه تشکیل، افراد موثر و مسئول در حوزه آب در وزارت نیرو و شرکتهای آبفا از ابتدا تاکنون و نقش آنان و ارتباط احتمالی آگاهانه یا ناآگاهانه آنان با مراکز یهودیت جهانی و نقشی که در تغییر جغرافیائی آبی کشور با اهداف سیاسی انجام داده اند بایستی مورد توجه و بررسی و کنکاش نهادهای امنیتی اطلاعاتی کشور قرار گیرد. در این بررسی بازگشت به عقب وتبارشناسی مسئولین دوره های مختلف بروز این ناهنجاری به صورتی شایسته ضروری است.