کنستانتین دوم آخرین پادشاه یونان درگذشت

    کد خبر :966433
کنستانتین دوم آخرین پادشاه یونان

آخرین پادشاه یونان که در ۲ ژوئن ۱۹۴۰ در آتن به دنیا آمد، از سال ۱۹۶۴ بر این کشور حکومت کرد تا اینکه سلطنت یونان در سال ۱۹۷۳ ملغی شد.

آخرین پادشاه یونان موسوم به «کنستانتین دوم»، روز سه شنبه پس از سکته مغزی در آتن درگذشت.

پادشاه سابق یونان ۸۲ ساله بود و در اوایل ماه جاری هنگام حضور در خانه خود در آتن دچار سکته مغزی شد. او در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان خصوصی Hygeia آتن در شرایط نامساعدی بستری شد و هفت روز گذشته در آنجا ماند.

کنستانتین دوم، متولد ۲ ژوئن ۱۹۴۰ در آتن، از سال ۱۹۶۴ بر یونان حکومت کرد، تا اینکه سلطنت یونان در سال ۱۹۷۳ ملغی شد. او پسر پل اول پادشاه یونان و اشراف زاده آلمانی پرنسس فردریکا از هانوفر بود.

از آنجایی که خانواده‌اش در طول جنگ جهانی دوم تبعید شدند، او اولین سال‌های کودکی خود را در مصر و آفریقای جنوبی گذراند. او در سال ۱۹۴۶ در جریان جنگ داخلی یونان به همراه خانواده اش به یونان بازگشت. پادشاه جرج دوم در سال ۱۹۴۷ درگذشت و پدر کنستانتین پادشاه جدید شد و کنستانتین را ولیعهد خود کرد.

به گزارش مهر، او در سال ۱۹۶۴، پس از مرگ پدرش، به پادشاهی رسید. سپس در همان سال با پرنسس آنه ماری ازدواج کرد و صاحب پنج فرزند شد. با اینکه به سلطنت نشستن شاه جوانی چون او در ابتدا امر مبارکی به نظر می‌رسید، اما سلطنت او شاهد بی‌ثباتی‌های سیاسی بود که با کودتای سرهنگ‌ها در ۲۱ آوریل ۱۹۶۷ به اوج رسید. کودتا باعث شد که کنستانتین به‌عنوان رئیس دولت، فضای کمی برای مانور داشته باشد، زیرا او ارتش وفاداری نداشت. در ۱۳ دسامبر ۱۹۶۷، کنستانتین به دنبال یک ضد کودتای ناموفق علیه حکومت نظامی، مجبور به فرار از کشور شد. اما همچنان تا ۱ ژوئن ۱۹۷۳ به عنوان رئیس دولت در تبعید باقی‌ماند تا این که، دولت نظامی یونان با تخطی از قانون اساسی و بدون رفراندوم رسمی، حکومت پادشاهی را منحل کرد و اعلام جمهوری نمود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید