روسیه: مسیر تشدید تنش‌ها از سوی آمریکا به بن‌بست می‌رسد

    کد خبر :740563

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: آمریکا به حرکت های خطرناک در شورای امنیت به امید تحقق مقاصد ضدایرانی خود ادامه می دهد.

در این بیانیه گفته شده است: واشنگتن با ناکامی در رای گیری پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود برای تحریم تسلیحاتی بی نهایت علیه ایران که در شورای امنیت رد شد، اقدام به متقاعد کردن ریاست سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت کرده تا آنان حقی را که آمریکا گویا برای فشار بر ایران با ساز و کارهای پیش بینی شده در قطعنامه 2231 و برجام در اختیار دارد، بپذیرند.

وزارت خارجه روسیه می گوید: همه اینها پس از آن رخ می دهد که دولت آمریکا بطور رسمی از برجام خارج شد و در مدت دو سال و چند ماه به صورت آشکار و بدون احساس خجالت و شرم، تعهدات خود را در چارچوب این سند شورای امنیت (قطعنامه 2231) نادیده گرفت.

«آمریکا بدون وقفه معامله هسته ای (برجام) را محکوم کرده و مورد اتهام قرار داده و تمام تلاش های ممکن را برای اخلال در اجرای قطعنامه 2231 بکار بست. همینک نیز به ناگهان با از یاد بردن کامل تعهدات خود در مورد حقوق خود سخن می گوید»

در بیانیه خاطرنشان شده است: درخواست دولت آمریکا در مورد بازگرداندن قطعنامه های تحریمی شورای امنیت در مورد ایران که پس از امضای برجام در سال 2015 لغو شدند، نمی تواند پیامدهای مورد نظر آمریکا را در پی داشته باشد.

« فریبکاری آمریکا با واقعیت مطابقت نمی کند. آمریکا در ابتدا خود را از شرکت کنندگان در برجام کنار گذاشت و به این وسیله خود را از حقوق و امکان استفاده از ساز و کارهای پیش بینی شده در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت محروم کردند.»

گفتنی است، دولت آمریکا پس از نزدیک به 2 سال خروج از برجام، مدعی شده است همچنان عضوی از این توافق است و می‌تواند از سازوکارهای موجود در این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مرتبط با آن، علیه ایران استفاده کند. به همین منظور ابتدا روز جمعه گذشته قطعنامه‌ای ۴ بندی به شورای امنیت ارائه داد که تنها توانست یک رای مثبت جمهوری دومینیکن را با خود داشته باشد و به اعتراف کارشناسان و مقامات فعلی و سابق آمریکا، شکست مفتضحانه‌ای را متحمل شد.

به دنبال آن، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه با حضور در سازمان ملل متحد به طور رسمی درخواست داد تا قطعنامه‌های لغو شده شورای امنیت، بر اساس مکانیسم ماشه علیه ایران بازگردانده شود.

به دنبال این درخواست، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و بلژیک در نامه‌هایی به شورای امنیت تصریح کردند اقدام آمریکا پایه قانونی ندارد و نباید معتبر دانسته شود. به این ترتیب تا کنون چهار عضو دائم شورای امنیت و هفت عضو غیر دائم به صراحت با درخواست آمریکا مخالفت کرده‌اند.

در ادامه بیانیه روسیه گفته شده است: درخواست آمریکا حاکی از تفسیر نادرست قطعنامه 2231 است و با مفاد آن همانند مفاد برجام مطابقت نمی کند.

طرف آمریکایی تلاش می کند تا ثابت کند حق دارد فقط آن بخش از قطعنامه را مناسب می داند اجرا کند زیرا که از آن می توان برای اجرای سیاست های ضدایرانی استفاده کرد.اما این رویکرد درست نیست.

وزارت خارجه روسیه در ادامه می گوید: علاوه بر آن آمریکا نمی تواند در درخواست خود ادعای تلاش های منصفانه و قانع کننده در چارچوب مراحل پیش بینی شده در برجام کند.

«در نتیجه شورای امنیت دلیلی ندارد درخواست آمریکا برای رسیدگی را بپذیرد و بویژه اینکه بر اساس آن اقداماتی را انجام دهد. چنین اقدامی مغایر با قطعنامه 2231 شورای امنیت خواهد بود و بنظر می رسد واشنگتن برای آن تلاش می کند و سعی دارد بقیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل را به دنبال خود به راه دشواری بکشاند که در آن قوانین بین المللی وجود ندارد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: ما قویا بر این باوریم که درخواست امریکا از نظر حقوقی بی ارزش است و نمی تواند ساز و کار برای اجرای قطعنامه های قبلی در مورد ایران را به اجرا در آورد.

به گزارش ایرنا،وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: آمریکا با اصرار بر موضع اشتباه خود نمی تواند به حمایت شورای امنیت امیدوار باشد. نباید از تعهدات خود در توافقنامه ای صرف نظر کرده و مدعی حقوق در همان توافق شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید