دریافت ویزا و اقامت پس از تحصیل در اسپانیا

    کد خبر :791891

در سال‌های اخیر، دانشجویان زیادی اسپانیا را برای تحصیل انتخاب کرده­اند؛ زیرا با تحصیل در اسپانیا، بدون داشتن مدرک زبان در دانشگاه­های این کشور می‌توانند تحصیل کنند. همچنین هزینه­های زندگی و تحصیل در اسپانیا در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی مقرون­به­صرفه­تر است. اگر شما هم به تحصیل در این کشور علاقه‌مندید، بهتر است با جزئیات ویزای تحصیلی اسپانیا، چگونگی اقامت پس از تحصیل، شرایط اخذ اقامت دائم، سیستم مالیاتی و بهداشت و درمان اسپانیا آشنا شوید. در این مقاله، قصد داریم دربارۀ این موضوع‌ها صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

ویزای تحصیلی اسپانیا

پس از اخذ پذیرش از کالج یا دانشگاه متقاضیان برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا باید اقدام کنند. مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی اسپانیا عبارت‌اند از:

• پرینت وقت ارائه‌ مدرک
• نامۀ پذیرش از دانشگاه یا کالج مدنظر
• فرم درخواست ویزا (امضاء شده)
• نامۀ کمک‌هزینه از نهاد آموزشی (درصورت موجود)
• کپی و اصل ترجمۀ گواهی عدم‌‌سوءپیشینه و سلامت پزشکی
• کپی بلیت هواپیما
• مدرکی دال بر رزرو هتل یا محل اقامت در اسپانیا (سند خانه یا اجاره‌نامه)
• اصل و کپی ترجمۀ‌ مدارک تحصیلی همراه با ترجمۀ ریز نمره‌ها
• رزومۀ‌ تحصیلی (CV) و انگیزه‌نامه (SOP) و دیگر مدارک موردنیاز
• مدارک بانکی نظیر نامۀ‌ تمکن مالی و گردش حساب متقاضی یا والدین (به‌همراه اظهارنامۀ والدین)
• ترجمۀ‌ سند و مدرک
• کپی و اصل شناسنامه
• اصل و کپی گذرنامۀ‌ کنونی و قبلی (صفحۀ‌ اول و صفحه‌های استفاده‌شده اعم از ویزا و مهر روی کاغذ A4 بدون منگنه)
• بیمه‌نامه (از یکی از شرکت‌های بیمۀ‌ اسپانیایی)
• چند قطعه‌ عکس رنگی 5/3*5/4

ناگفته نماند برای درخواست ویزا، دانشجو شصت یورو به سفارت باید پرداخت کند.

اقامت پس از تحصیل در اسپانیا

پس از فارغ‌التحصیلی در اسپانیا، دانشجویان از شرکت‌ها و کارفرماها پیشنهاد کاری باید داشته باشند. درحقیقت، بیشتر شهروندان غیراروپایی برای اینکه در اسپانیا بتوانند زندگی و کار کنند، اجازۀ کار باید دریافت کنند که باتوجه به وضعیت شغلی، مجوزهای کاری مختلفی به آنان داده می‌شود. شایان ذکر است در این زمینه برای دانشگاهیان و دانشمندانی استثنا وجود دارد که پروژه‌های خاصی برای فعالیت انتخاب کرده‌اند.

فرایند دریافت اقامت اسپانیا بعد از تحصیل

پس از یافتن شغل در اسپانیا، کارفرما برای متقاضی درخواست اجازۀ کار باید صادر کند تا او قانونی در این کشور بتواند مشغول کار شود. اجازۀ کار نیز زمانی به فرد داده می‌شود که شغل مدنظر در اسپانیا با کمبود نیروی انسانی مواجه یا متقاضی دیگری از شهروندان اسپانیایی یا دیگر کشورهای عضو اتحادیۀ اروپا برای آن اقدام نکرده باشد. متقاضیان پس از تأیید مجوز کار و اجازۀ‌ اقامت، برای دریافت ویزای کار می‌توانند درخواست بدهند.

کارفرما درخواست اجازۀ‌ کار را برای وزارت کار ارسال می‌کند و وزارت کار نیز حین انجام فرایند درخواست، یک کپی از فرم درخواست به‌همراه تمبر و شمارۀ فایل به فرد می‌دهد که آنها را به‌عنوان بخشی از درخواست ویزای کار یا اقامت به سفارت یا کنسولگری اسپانیا می‌تواند تحویل دهد. بعد از این مرحله، سفارت به ادارۀ کار منطقه اعلام می‌کند که درخواست را دریافت کرده است و ادارۀ کار نیز فرایند رسیدگی به درخواست را آغاز می‌کند. این فرایند ممکن است هشت ماه طول بکشد. بعد از اعطای اجازۀ کار، سفارت یا کنسولگری نیز ویزای اقامت یا کار را صادر خواهد کرد.

اقامت دائم اسپانیا

پس از پنج سال اقامت بدون وقفه در اسپانیا، متقاضیان برای اقامت دائم می‌توانند اقدام کنند و پس از دریافت آن، از امکانات و مزایایی مشابه شهروندان اسپانیایی برخوردار شوند. گفتنی است برای دریافت شهروندی اسپانیا دّه سال در این کشور باید اقامت یا با شهروند اسپانیایی ازدواج کرد.

سیستم مالیاتی اسپانیا

آشنایی با سیستم مالیاتی اسپانیا برای افرادی اهمیت دارد که در این کشور زندگی و کار می­کنند؛ زیرا پرداخت مالیات برای آنان الزامی است. سیستم مالیاتی اسپانیا انواع مختلفی از مالیات را شامل می‌شود که مهم‌ترین‌شان عبارت‌اند از: مالیات بر درآمد، مالیات مشارکت در تأمین اجتماعی، مالیات بر شرکت و مالیات بر ارزش‌افزوده. ناگفته نماند برخی از مالیات‌ها در سطح ملی و برخی دیگر در هر دو سطح ملی و منقطه‌ای اعمال می‌شوند و مالیات کلی نیز مجموع مالیات کشوری و منطقه‌ای است. مبلغ مالیات در اسپانیا نیز بسته به میزان درآمد و مقیم بودن یا نبودن فرد متغیر است و سیستم مالیاتی این کشور هر ماه درصدی از حقوق ماهانۀ‌ فرد را کسر می‌کند. ناگفته نماند این سیستم میزان مالیات را هم­گام با افزایش درآمد، تصاعدی افزایش می‌دهد.

بهداشت و درمان در اسپانیا

طبق مطالعات مؤسسۀ بلومبرگ در سال 2018، اسپانیا رتبۀ سوم جهان را در زمینۀ بهداشت و درمان از آن خود کرده است. به­طورکلی، سیستم درمانی اسپانیا در هر دو بخش خصوصی و دولتی از شرایط مطلوبی برخوردار است و برخی مرکزهای درمانی و بیمارستان‌ها نیز خدمات هر دو بخش را شامل می‌شوند.

برای برخورداری از خدمات دولتی درمان اسپانیا داشتن شرایط زیر الزامی است:

  • داشتن اقامت قانونی در اسپانیا
  • ثبت‌نام در مؤسسۀ‌ ملی تأمین اجتماعی
  • ارائۀ کارت بهداشت عمومی

شایان ذکر است خانوادۀ‌ افرادی که اقامت قانونی اسپانیا را دارند، زیر پوشش بیمه و مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند. این قانون نیز شامل حال همسر، خواهر، برادر و فرزندان تا 26 سال خواهد بود.

اعزام دانشجو به اسپانیا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر برای آنها اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر که از سال 1382 فعالیت خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است؛ تجربۀ سال­ها مشاورۀ تحصیلی برای دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز با فعالیت در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید