تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا

    کد خبر :815910
تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا

تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا از بورسیه‌های دولتی استفاده کنند و هزینه‌ای برای تحصیل نپردازند. این موضوع به دانشجویان در تأمین هزینه‌های زندگی و تحصیل در ایتالیا کمک‌ فراوانی خواهد کرد. علاوه‌بر تحصیل رایگان، دریافت مدرک از دانشگاه‌‌های دولتی ایتالیا که اغلب جزو دانشگاه‌های قدیمی و معتبر جهان محسوب می‌شوند، دستاورد ارزشمندی است و باعث می‌شود فارغ‌التحصیلان چشم‌انداز شغلی روشنی در تمام کشورهای اروپایی پیش روی داشته باشند. ازآنجاکه افراد زیادی به تحصیل در ایتالیا علاقه‌مندند، در این مقاله قصد داریم دانشگاه‌های دولتی این کشور را معرفی کنیم. پس، تا پایان با ما همراه باشید.

مزیت‌های تحصیل در دانشگاه‌ های دولتی ایتالیا

دانشجویان دانشگاه‌های دولتی ایتالیا از بورسیه‌های دولتی و استانی این کشور می‌توانند استفاده کنند و از این طریق هزینه‌ای برای تحصیل نپردازند. گفتنی است سیم آخردر این زمینه کمک شایانی به دانشجویان خواهد کرد. به‌طورکلی، دانشگاه‌های دولتی ایتالیا محیطی استاندارد برای دانشجویان فراهم می‌کنند و استفاده از پیشرفته‌ترین امکانات آموزشی به دانشجویان کمک می‌کند مطالب درسی را بهتر بیاموزند. نکتۀ مهم دیگر شهریۀ اندک دانشگاه‌‌های دولتی ایتالیا به‌شمار می‌آید که باتوجه‌به نوع رشته و مقطع تحصیلی متغیر است؛ البته با استفاده از بورسیۀ استانی از پرداخت آن می‌توان معاف شد. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا، ازجمله دانشگاه تورین امکان تحصیل به زبان انگلیسی را در بیشتر دوره‌ها فراهم کرده‌اند. از مزیت‌‌های دیگر تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا شرایط سادۀ پذیرش آن‌هاست که اغلب به مدرک زبان نیازی ندارند؛ البته برای سفارت ایتالیا و دریافت ویزا به مدرک زبان احتیاج خواهد بود. همچنین، شرط معدل و گذراندن آزمون ورودی برای بیشتر رشته‌ها و محدودیت سنی دیگر موانعی است که دانشگاه‌های ایتالیا با هدف ساده‌تر‌کردن پذیرش دانشجویان کنار گذاشته‌اند.

معرفی دانشگاه‌های دولتی ایتالیا

بیشتر دانشگاه‌های دولتی ایتالیا جزو دانشگاه‌های قدیمی جهان به‌حساب می‌آیند و در وبگاه‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا، همواره جایگاه‌های مناسبی را ازآنِ خود کرده‌اند. برخی از دانشگاه‌های دولتی برتر ایتالیا عبارت‌اند از: دانشگاه بولونیا، دانشگاه سنت‌آنا، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان، دانشگاه ساپینزا رم، دانشگاه پادوا، دانشگاه ناپل، دانشگاه جنوا و دانشگاه تورین.

دانشگاه بولونیا

دانشگاه بولونیا (Università di Bologna) یکی از دانشگاه‌‌های دولتی مشهور ایتالیاست که سال ۱۰۸۸م در شهر بولونیا تأسیس شد. براساس رتبه‌بندی وبگاه تایمز در سال ۲۰۲۱، این دانشگاه جایگاه صدوشصت‌وهفتم جهان و نخست ایتالیا را کسب کرده است. امروزه، بیش از ۶۵هزار نفر دانشجو در ۱۰۵ دورۀ کارشناسی (سه‌ساله و ۱۸۰ واحد درسی) ، ۱۱۰ دورۀ کارشناسی ارشد (دوساله و ۱۲۰ واحد درسی)، ۱۲ دورۀ کارشناسی ارشد پیوسته (پنج یا شش‌ساله و ۳۰۰ یا ۳۶۰ واحد درسی)، ۴۷ دورۀ دکتری و ۶۶ دورۀ کارشناسی ارشد حرفه‌ای (۱۶ دورۀ بین‌المللی) این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. پردیس‌های معتبر دانشگاه بولونیا در ایتالیا ازاین‌قرارند: بولونیا (Bologna)، چزنا (Cesena)، فورلی (Forlì)، راونا (Ravenna) و ریمینی .(Rimini) این دانشگاه خارج از ایتالیا نیز پردیس‌هایی در شهر بوینس‌آیرس آرژانتین، بروکسل بلژیک، نیویورک آمریکا و شانگهای چین دارد.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت‌آنا

دانشگاه تحصیلات تکمیلی سنت‌آنا (Sant’Anna School of Advanced Studies – Pisa) یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی ایتالیا و بخشی مهم از سیستم دانشگاه پیزا‌ست که در حوزۀ علوم کاربردی و مطالعات پیشرفته و تحصیلات تکمیلی در ایتالیا و اروپا بسیار شهرت دارد‌. گفتنی است طبق رتبه‌بندی اخیر وبگاه تایمز، دانشگاه سنت‌آنا در ردۀ صدوهفتادم دانشگاه مطرح جهان و دوم دانشگاه‌های برتر ایتالیا قرار گرفته است.

دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

دانشجویان رشته‌های مهندسی به تحصیل در دانشگاه پلی‌تکنیک میلان بسیار علاقه‌مند‌ند و این دانشگاه را در اولویت‌های انتخابی‌شان برای ادامه‌تحصیل قرار می‌دهند. بنابر تازه‌ترین رده‌بندی مؤسسۀ QS، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان در ردۀ صدوسی‌وهفتم دانشگاه‌های معتبر دنیا جای دارد.

دانشگاه ساپینزای رم

از دیگر دانشگاه‌های دولتی ایتالیا دانشگاه ساپینزای رم (Sapienza University of Rome) است که سال ۱۳۰۳م، پاپ بونیفیس هشتم آن را تأسیس کرد. در جدیدترین رتبه‌بندی پایگاه تایمز، دانشگاه ساپینزای رم در رتبۀ دویست‌ویکم تا دویست‌وپنجاهم جهان و در رده‌بندی وبگاه QSدر سال ۲۰۲۱، در جایگاه صدوهفتادویکم جهان و سوم ایتالیا ایستاده است.

دانشگاه پادوا

دانشگاه پادوا (University of Padua) سال ۱۲۲۲م در شهر پادوا ایتالیا بنیان نهاده شد و جزو دانشگاه‌های تاریخی این کشور محسوب می‌شود. براساس جدید‌ترین رتبه‌بندی پایگاه تایمز، این دانشگاه ردۀ دویست‌وپنجاه‌ویکم تا سیصدم دانشگاه‌های مطرح‌ جهان و پنجم دانشگاه‌های برتر ایتالیا را ازآنِ خود کرده است. درحال‌حاضر، بیش از ۴۴هزار نفر دانشجو در دانشگاه پادوا تحصیل می‌کنند و تعداد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بیش از ۱۲هزار نفر در سال تخمین زده شده‌اند. شایان ذکر است نیکولاس کوپرنیک، گالیلئو گالیله، آندریا واسلیو، ویلیام هاروی، پیترو دِآبانو و کارلو گولدونی ازجمله دانشمندان، پزشکان، فیلسوفان، حقوق‌دانان و نویسندگانی هستند که دانشگاه پادوا را به قطب کشف و گسترش دانش و فرهنگ اروپا تبدیل کرده‌اند.

دانشگاه‌ ناپل ایتالیا

دانشگاه ناپل ایتالیا با عنوان دانشگاه فردریکو دوم ناپل (Università degli Studi di Napoli Federico II) هم شناخته می‌شود. سال ۱۲۲۴م، فردریکو دوم، امپراتور مقدس روم و پادشاه سیسیل، این دانشگاه را بنیان نهاد. دانشگاه ناپل بعد از دانشگاه‌های بولونیا و پادوآ، سومین دانشگاه قدیمی‌ ایتالیا و هفتمین دانشگاه‌ قدیمی جهان محسوب می‌شود و به‌دلیل جایگاه مناسب در رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر جهان و دستاورد‌های علمی‌اش، سالانه هزاران دانشجوی بین‌المللی را از سراسر جهان به‌ خود جذب می‌کند. گفتنی است بنابر رده‌بندی پایگاه تایمز در سال ۲۰۲۱، دانشگاه ناپل رتبۀ چهارصدویکم تا پانصدم دانشگاه‌های معتبر جهان را کسب کرده است.

دانشگاه جنوا ایتالیا

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر ایتالیا دانشگاه جنوا (University of Genoa) نام دارد که کارش را از سال ۱۴۸۱م آغاز کرد. طبق تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS، این دانشگاه ردۀ ششصدوپنجاه‌ویکم تا هفتصدم دنیا را ازآنِ خود کرده است. دانشگاه جنوا چندین پردیس در شهرهای مختلف این کشور و تعدادی پردیس منطقه‌ای در ساونا، ایمپریا، سانتا مارگریتا لیجوره، ونتیمیگلیا و لا اسپتزیا دارد.

دانشگاه تورین ایتالیا

دانشگاه دولتی تورین جزو دانشگاه‌های دولتی مشهور ایتالیاست که در شهر تورین قرار دارد و در سال ۲۰۲۱، در جایگاه پانصدوبیست‌ویکم تا پانصدوسی‌ام دانشگاه‌های برتر جهان ایستاده است و جزو دَه دانشگاه برتر ایتالیا نیز شناخته می‌شود. از مزیت‌های ویژه این دانشگاه می‌توان به ارائۀ دوره‌های مختلف به زبان انگلیسی اشاره کرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید