بن زائد در مسیر کاهش تنش با ایران؛ بن سلمان همچنان مردد

    کد خبر :638207

فرح مرقه در رای الیوم نوشت: چند روز بعد از خارج شدن نیروهای امارات از شهر عدن در یمن و واگذاری این منطقه به نیروهای سعودی؛ شاهد نوعی پیچیدگی در صحنه ائتلاف عربی در مورد یمن هستیم و برخی تحلیلگران، این اقدام امارات را به معنای کم رنگ شدن همکاری آن با عربستان می دانند؛ در حالی که برخی دیگر، معتقدند امارات سعی دارد به این شکل، به تلاشهای سیاسی که برای حل بحران یمن می شود، کمک کند.

 

به گزارش انتخاب، در ادامه این مطلب آمده است: به نظر می رسد دیگر بن زاید و بن سلمان، به توافقی که در گذشته میان انها بود، باز نمی گردند و این امر، دشوار شده است؛ همچنانکه در جریان برگزاری نشست دافوس در عربستان، بن زاید خود در این نشست حاضر نشده و برادرش، شاهزاده عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات را به عربستان فرستاد. همین مساله، شک و تردیدها در مورد اینکه ائتلاف بین دو ولی عهد سعودی و اماراتی مانند سابق نیست را بیشتر و بیشتر کرد.

 

اختلاف بین بن سلمان و بن زاید زمانی روشن تر می شود که به مواضع مختلف آنها در مورد ایران، نظری داشته باشیم؛ همانطور که پس از حمله به بندر الفجیره، ابوظبی به سرعت هیئتهایی را به تهران اعزام کرده و سعی در بهبود روابط با آن کرد. در این شرایط، ریاض همچنان مواضع متزلزلی را از خود نشان داده و ظاهرا نمی تواند در مورد چگونگی رابطه با ایران، تصمیمی قاطع اتخاذ کند.

 

به عقیده بسیاری تحلیلگران، امروز، بحران عمیقتر از فروپاشی ائتلاف دو ولی عهد در منطقه است و این مهم، در واقع دلیلی است برای فروپاشی تشکل های قدرتمند در جهان عربی؛ چرا که از بین رفتن ائتلاف بین عربستان و امارات، به معنی در هم شکستن ائتلاف آنها علیه قطر است.

 

در هر صورت، امارات نه تنها تعامل خود با ریاض را تغییر داده، بلکه در مورد بسیاری از سیاستهای خود در جهان عربی و مناطق تحت نفوذ خود، تجدید نظر کرده است؛ همانطور که در مورد یمن چنین کرد، از میدان لیبی خارج شده و ارتباط خود با نظام هایی نظیر نظام مصر را کم کرده و تلاش می کند اوراق سیاست خود را از نو مرتب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید