جدیدترین اخبار
18 اسفند 1399 ساعت 11:00 روی خط خبر کد خبر :791388
برای چاپ کلیک کنید

بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

ماهی سالمون انتخاب خوبی برای افرادی است که از یک بیماری خودایمنی رنج می برند. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 است که می تواند به کاهش التهاب موجود در برخی بیماری های خودایمنی و همچنین پشتیبانی از ایمنی بدن کمک کند.

اگر به یک بیماری خودایمنی مبتلا هستید، می دانید که بسیاری از آنها با علائم ناراحت کننده ای همراه هستند که اغلب بر زندگی روزمره فرد تاثیر منفی می گذارند.

به گزارش عصر ایران، در شرایطی که انواع مختلفی از بیماری های خودایمنی وجود دارند، یک نقطه مشترک در همه آنها وجود دارد که حمله اشتباه به سلول های سالم در بدن است. بدون در نظر گرفتن این که از کدام بیماری خودایمنی رنج می برید، رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در حال بهتر شما داشته باشد.

فهرست بهترین و بدترین مواد غذایی در رژیم غذایی بیماری خودایمنی می تواند در مورد بیماران مبتلا به هر یک از موارد زیر اعمال شود:

– آرتریت روماتوئید

– لوپوس

– بیماری سلیاک

– مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس)

– آلوپسی آره‌آتا

از بهترین مواد غذایی هنگام دنبال کردن یک رژیم غذایی خودایمنی

سبزیجات برگدار

1192798 987 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

اگر به یک بیماری خودایمنی مبتلا هستید، مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کیل، کاهو، و برگ چغندر سوئیسی می تواند فواید قابل توجهی را به همراه داشته باشد. آنها سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی تقویت کننده ایمنی مانند ویتامین C، ویتامین A و منیزیم هستند که می توانند به پشتیبانی از مدیریت بیماری خودایمنی کمک کنند.

ماهی سالمون
1192799 858 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

ماهی سالمون انتخاب خوبی برای افرادی است که از یک بیماری خودایمنی رنج می برند. این ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 است که می تواند به کاهش التهاب موجود در برخی بیماری های خودایمنی و همچنین پشتیبانی از ایمنی بدن کمک کند. ماهی سالمون حاوی ویتامین D است که این ماده مغذی با کاهش خطر آرتریت روماتوئید، مولتپیل اسکلروزیس، لوپوس، و دیگر بیماری های خودایمنی پیوند خورده است.

آووکادو
1192800 735 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

آووکادو یکی از میوه های محبوب در جهان است که نه تنها منبع خوبی برای چربی های دوستدار قلب است، بلکه سرشار از پتاسیم نیز است. همچنین، آووکادو به واسطه توانایی خود در کاهش چربی شکم، کلسترول بد، و کاهش خطر دیابت مشهور است.

مطالعه ای در سال 2008 نشان داد که افزایش سطوح پتاسیم به کاهش درد در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید کمک کرده است و این پتانسیل را دارد تا برای بیماری های خودایمنی دیگر نیز استفاده شود.

سبزیجات چلیپایی
1192801 532 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی، گل کلم، جوانه های بروکسل، و کلم حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام گلوتاتیون هستند. مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که این ترکیب نقش مهمی در تنظیم ایمنی دارد و می تواند بر آثار یک بیماری خودایمنی تاثیر بگذارد.

بلوبری
1192802 654 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

بلوبری سرشار از مواد مغذی است و می تواند برای افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی مفید باشد. مطالعه ای در سال 2012 نشان داد که مکمل بلوبری می تواند به بیماران مبتلا به بیماری ام‌اس کمک کند.

از بدترین مواد غذایی هنگام دنبال کردن یک رژیم غذایی خودایمنی

بادنجانیان

1192803 344 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

در شرایطی که سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، فلفل ها، بادنجان، و سیب زمینی بسیار محبوب هستند و اغلب به عنوان گزینه هایی سالم معرفی می شوند، اما این محصولات متعلق به خانواده بادنجانیان حاوی گروهی از مواد به نام آلکالوئیدها هستند. مطالعه ای در سال 2010 روی موش های مبتلا به بیماری التهابی روده نشان داد که آلکالوئیدهای موجود در سیب زمینی التهاب روده را افزایش می دهند. افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی ممکن است از حذف این محصولات از رژیم غذایی خود سود ببرند.

محصولات لبنی
1192804 823 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

اگر به یک بیماری خودایمنی مبتلا هستید یا به لبنیات حساسیت دارید، پرهیز از محصولاتی مانند شیر، ماست، پنیر یا کره می تواند تصمیم خوبی باشد.

استفاده از محصولات لبنی می تواند حساسیت دستگاه گوارش را تشدید کرده و خطر کاهش ایمنی را به همراه داشته باشد.

تخم مرغ
1192805 145 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

اگر به یک بیماری خودایمنی مبتلا هستید، پرهیز از تخم مرغ می تواند ایده خوبی باشد. مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که حذف تخم مرغ از رژیم غذایی از پتانسیل بهبود علائم بیماری التهابی روده برخوردار است. همانند لبنیات، اگر فردی به تخم مرغ حساسیت داشته باشد، این ماده غذایی می تواند علائم بیماری خودایمنی را تشدید یا بدتر کند.

غذاهای حاوی گلوتن
1192806 601 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

از غذاهای حاوی گلوتن مانند نان، پاستا پرهیز کنید، به ویژه اگر به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن مبتلا هستید. برای بیماری سلیاک، گلوتن در رژیم غذایی می تواند موجب شکم درد شدید، اسهال، راش های پوستی و در صورت عدم درمان، حتی آسیب عصبی شود.

غذاهای شیرین
1192807 963 بایدها و نبایدهای غذایی برای بیماری خودایمنی

مطالعه ای در سال 2019 نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از قند موجب بدتر شدن بیماری های خودایمنی، مانند بیماری کرون و بیماری ام‌اس در موش ها شده است. در شرایطی که نمی توان نتایج این مطالعه را به طور مستقیم در مورد انسان مد نظر قرار داد، اما نقش بالقوه قند در مدیریت بیماری خودایمنی را نشان می دهد.

Ad

روی خط خبر

  • دریافتی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی افزایش یافت
  • شرط مدرک تحصیلی و سن کاندیداهای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تغییر کرد؟
  • تراکنش در پایا بدون کد ملی برگشت می‌خورد
  • سازمان هواپیمایی: با شرکت هواپیمایی قشم ایر برخورد می‌کنیم
  • احتکار۶ تن روغن خوراکی در بازار تهران
  • وزیر راه: امکان پیگیری حقوقی قراردادهای بوئینگ
  • ایرفون جدید Nokia Lite Earbuds معرفی شد
  • MSI و رونمایی دو لپ تاپ باریک و پریمیومی
  • روحانی: ویروس انگلیسی از عراق وارد شد/در مبارزه با کرونا یکصدا باشیم
  • ۷ صیاد ایرانی که در کمور گیر افتاده بودند، آزاد شدند
  • نرخ ارز در ۲۱ فروردین ۱۴۰۰/ نرخ خرید دلار ۲۴ هزار و ۴۰ تومان
  • بیت‌کوین از نرخ ۶۰ هزار دلار عبور کرد
  • سردار جلالی: 7 استان ایران، هسته‌ای شده‌اند
  • نرخ دلار در صرافی بانک ها
  • سخنگوی وزارت خارجه ایران به CNN: نیازی به مذاکراه مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نیست
  • اعلام مهلت ثبت تقاضای وام شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد
  • معاون وزیر اقتصاد: تا آخر اردیبهشت همه بانک‌ها کارت اعتباری سهام عدالت صادر می‌کنند
  • مسجد جمکران ۲ هفته تعطیل شد
  • نحوه فعالیت بانک‌های دولتی و نیمه دولتی اعلام شد
  • فریدون شهبازیان دچار سانحه‌ شد/ امروز جراحی می‌شوم
  • ایندیانا جونز ۵ بازیگر جدیدش را شناخت
  • صدور احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی تا پایان امروز
  • مذاکرات وین؛ نقطه عطف تاریخ
  • قیمت جهانی طلا افت کرد اما به رشد هفتگی دست یافت
  • قیمت نفت خام افت کرد
  • شب پرخبر همتی در کلاب هاوس/ بانک مرکزی و بنده در موضوع بورس مظلوم واقع شده ایم
  • موضع مشترک اسرائیل و کیهان در برابر اجلاس وین
  • آغاز سفارش اینترنتی کتب درسی از فردا / جدول زمانبندی ثبت سفارش
  • آغاز ثبت نام در آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی
  • برنامه هسته‌ای و برجام از سه منظر
  • Ad