آیا آمریکا، هند را به دلیل توافق بندر چابهار تحریم خواهد کرد؟

    کد خبر :1068032
آمریکا هند توافق بندر چابهار تحریم

قرارداد بندر چابهار می تواند به هند کمک کند تا روابط تجاری با آسیای مرکزی را تقویت کند اما تهدید تحریمی ایالات متحده، این توافق را مختل می کند.

هند توافقنامه ۱۰ ساله ای را برای توسعه و بهره برداری از بندر استراتژیک چابهار ایران امضا کرده است، زیرا دهلی نو قصد دارد روابط تجاری خود را با افغانستان محصور در خشکی و کشورهای آسیای مرکزی، دور زدن بنادر در همسایه غربی خود و دشمن سرسخت پاکستان، تقویت کند.

سارباناندا سونووال، وزیر کشتیرانی هند، در حالی که دهلی نو تلاش می کند روابط با یک کشور مهم خاورمیانه را تقویت کند، گفت: «این [بندر] به عنوان یک شریان تجاری حیاتی عمل می کند که هند را با افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی متصل می کند.

اما این توافق باعث تهدید تحریم‌هایی از سوی ایالات متحده شده است که هند در دهه‌های اخیر روابط اقتصادی و نظامی نزدیکی با آن برقرار کرده است.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «هر نهاد، هر کسی که به معامله تجاری با ایران فکر می‌کند، باید از خطر بالقوه‌ای که خود را در برابر آن باز می‌کند و خطر بالقوه تحریم‌ها آگاه باشد».

به گزارش شفقنا، با این حال، مقامات هندی تنش ها را کم اهمیت جلوه داده اند و سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که دهلی نو “مزایای” این توافق را به ایالات متحده اعلام خواهد کرد و از کشورها خواهد خواست که “دیدگاه محدودی نسبت به آن نداشته باشند”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید