درخواست انجمن مامایی از شورای عالی بیمه

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۱۹

رییس انجمن مامایی کشور ابراز امیدواری کرد که شورای عالی بیمه در اولین فرصت موضوع پذیرش نسخه‌های مامایی را در دستور کار خود قرار دهد.

ناهید خداکرمی یکی از مهم‌ترین مطالبات جامعه مامایی را تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مامایی برشمرد و گفت: سال ۹۴ این موضوع در هیئت دولت مصوب شد و باید اجرایی می‌شد، اما هنوز این موضوع اجرایی نشده است. این موضوع به وزارت رفاه بازمی‌گردد که هنوز نتوانسته است پایلوت آن را در سه استان گلستان، اصفهان و اردبیل شروع کند.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین مشکل ما بیمه‌ها هستند. وزارت بهداشت برخی وظایف مثل مراقبت‌های دوران بارداری را بر عهده ماماها گذاشته است. این مراقبت‌ها درخواست سونوگرافی هم دارد ولی مراکز رادیولوژی، آزمایشگاه‌ها و داروخانه‌ها نمی‌توانند نسخه‌های مامایی را پذیرش کنند؛ چون بیمه هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند. این در حالی است که با پذیرش این نسخه‌ها می‌شود سالیانه از هدر رفت میلیون‌ها تومان جلوگیری کرد.

رییس انجمن مامایی ابراز امیدواری کرد که شورای عالی بیمه در اولین فرصت این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

وی ضمن اشاره به ادغام خدمات مامایی و عمومی در طرح تحول بهداشت، اظهار کرد: ما در دولت یازدهم، در بخش بهداشت شاهد تحولات بسیار خوبی بوده‌ایم و آن هم تحت پوشش قرار گرفتن حاشیه شهرها است. ما امروز در همه نقاط ایران مراکز بهداشت داریم، اما خدمات مامایی در خدمات عمومی ادغام شده است و سلامت زنان و مادران باردار در پایگاه‌ها و مراکز متولی مشخصی ندارد. چون نام ماما را به مراقب سلامت تغییر داده‌اند که چند پیشه است و گاهی ممکن است اصلا این مراقب ماما نباشد.

وی تاکید کرد: تقاضای عاجل ما این است که تا روز جهانی ماما نام ماما به آنها بازگردانده شود؛ چون جامعه مامایی قرار است حتی اگر چندپیشه باشد با نام مامای خانواده کار کند نه مراقب سلامت.

خداکرمی همچنین با ابراز نارضایتی از آنچه که “عدم پرداخت تعرفه زایمانی به ماماهای عامل زایمان در بخش دولتی” خواند، گفت: این مشکل در بخش خصوصی وجود ندارد و میزان زایمان طبیعی با حضور ماما در این بخش افزایش پیدا کرده است، اما انتظار داریم بخشی از آن حق العمل زایمانی در بخش دولتی به ماما پرداخت شود. وزیر بهداشت نیز قول آن را داده‌اند و امیدواریم تا آخر دولت یازدهم این چند مشکل حل شود؛ چون باقی ماندن آنها می‌تواند سلامت خانواده ها را تهدید کند.

رییس انجمن مامایی کشور با بیان اینکه اقبال به خدمات مامایی بعد از طرح تحول سرعت گرفت، ادامه داد: امروز خانواده‌های تحصیل کرده دوست دارند که مراقبت‌های دوران بارداری را از ماما دریافت کنند؛ چون همه باور کرده‌اند که انجام مراقبت‌های دوران بارداری توسط او برای مادر و نوزاد بهتر است، به خصوص اینکه مامایی در هر ویزیت از نظر حمایت در تمام دوره بارداری وقت بهتری می‌گذارد.

وی ادامه داد: امسال شعارروز جهانی ماما از طرف کنفدراسیون بین المللی مامایی «ماماها، زنان و خانواده؛ شرکای زندگی» انتخاب شده که این نشان دهنده نقش ویژه ماماها د رحوزه سلامت زنان، تولد و زایمان است. همچنین به این معنی است که در تمامی خانواده‌ها بهترین همراه می‌تواند مامای خانواده باشد که تمام نیازهای سلامتی یک خانواده را در حوزه سلامت باروری و حتی سلامت جسمی و روانی برآورده کند.

خدا کرمی با بیان اینکه از سال ۹۳ با شروع طرح تحول شاهد شکوفایی نسبی در حوزه مامایی هستیم، اظهار کرد: یک ماما می‌تواند از بدو تولد تا آخر زندگی او در خدمت خانواده باشد. هر زمان زایمان طبیعی اولویت دولت‌ها شود، ماما که عامل زایمان طبیعی است مورد توجه قرار می‌گیرد. امسال ۴۶۰۰ ردیف استخدامی برای ماما در نظر گرفته شد؛ گرچه هنوز مطالبات زیادی روی زمین مانده است، اما از این منظر که نقش ماما و جایگاه او در درمان مشخص‌تر شده است، راضی هستیم. به خصوص اینکه باور داریم سرمایه‌گذاری در حوزه زایمان طبیعی و سلامت مادران به نوعی آینده‌نگری است؛ چون ماماها برای نسل آینده کار می‌کنند. وقتی بچه‌ای به صورت طبیعی متولد می‌شود، کمتر در معرض بیماری‌ها و ناتوانی‌های متعدد ذهنی و جسمی قرار می‌گیرد و این موضوع بی‌تردید پس‌انداز کردن هزینه‌ها در منابع اقتصاد سلامت است. امیدواریم با تداوم طرح تحول سلامت، حرفه مامایی بیش از پیش در خدمت مردم باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید