ترامپ بار ديگر قوانين سياست را به چالش کشيد!

    کد خبر :83704

ترامپ براي دومين بار با تغيير سخنان خود در کمتر از چهل و هشت ساعت درباره فاجعه شارتزويل، بار ديگر قوانين سياست را به چالش کشيد.
به گزارش خبرگزاري آريا، ژيل پاريس، در گزارشي در روزنامه لوموند (فرانسه) نوشت:
در کمتر از ٤٨ ساعت رئيس جمهور امريکا سخنان خود را درباره فاجعه اي که به قيمت جان يک تظاهرکننده زن ضدنژادپرستي در اين شهر از ايالت ويرجينيا تمام شد، تغيير داد.
دونالد ترامپ روز سه شنبه پانزدهم اوت براي دومين بار با تغيير سخنان خود در کمتر از چهل و هشت ساعت درباره فاجعه شارتزويل، بار ديگر قوانين سياست را به چالش کشيد. از رئيس جمهور امريکا به شدت انتقاد شده بود، چرا که پس از مرگ يک زن معترض که توسط خودرويي که راننده آن يک مرد جوان طرفدار نئو نازي ها بود، زير گرفته شد، ترامپ مبارزان و طرفداران راست افراطي را که در دوازدهم اوت در اين شهر گرد هم آمده بودند و نيز مخالفان تظاهرکنندگان ضدنژادپرستي را محکوم کرد.
ترامپ که از سوي تعداد زيادي از نمايندگان حزب جمهوريخواه خطاب قرار گرفت تا به طور آشکار کوکلوس کلان و طرفداران برتري نژاد سفيد را در اين رويارويي محکوم کند، تصميم دشواري گرفت. پس از نخستين بيانيه بدون امضاء اطرافيانش در روز يکشنيه به منظور هدف قرار دان به طور خاص گروه راست افراطي، رئيس جمهور از فرصت کوتاهي در کاخ سفيد استفاده کرد تا متني را که بر دردسر آفريني اين گروه هاي کوچک تاکيد مي کرد، با بي تفاوتي بخواند.
شب هنگام، او به تحليل هاي رسانه هاي امريکايي که مداخله وي را تحسين کرده،ضمن اين که يادآوري کرده بودند اين مداخله بسيار دير انجام شده است، با عصبانيت واکنش نشان داد. او در صفحه توييتر خود نوشت: «مطالب زيادي را درباره شارتزويل گفته ام و متوجه شدم که رسانه هاي اجتماعي هيچگاه راضي نخواهند شد، واقعاً مردم خوب نيستند».

علاقه به بخشي از تاريخ امريکا
فرداي آن روز پس از جلسه کار کابينه اش که به زيرساخت ها اختصاص داشت، براي ديدار با رسانه ها به برج ترامپ در نيويورک رفت ، جايي که از زمان مراسم سوگند خوردنش در ماه ژانويه نيامده بود. ترامپ نتوانست از يادآوري دوباره فاجعه خودداري کند، او تصميم گرفت تحت فشار اطرافيانش در دفاع از خلاف موضع گيري اوليه اش، خط مشي را که روز دوشنبه به طور آشکار پذيرفته بود، نقض کند.
او با برهم زدن تشزيفاتي که به طور معمول براي سخنراني رئيس جمهور رعايت مي شود، تاکيد کرد که روز شنبه او عناصر کافي در اختيار نداشت تا بتواند قضاوت کند، در حالي که او اغلب درباره حملات تروريستي در خارج صحبت مي کند قبل از اين که مقامات کشورهاي مربوطه درباره اين شايستگي اظهار نظر کنند. سپس او از خشونت ناشي از «چندين طرف»، همانگونه که روز فاجعه گفته بود، ابراز تاسف کرد.
ترامپ با مطرح کردن پرسش هاي متعدد، از توضيح حوادث منحرف نشد. او تاکيد کرد: «بسيار دقيق تر از مردم به آن توجه کردم. شما از يک طرف گروهي داريد که تهاجمي است. و از طرف ديگر گروهي داريد که بسيار خشن است. هيچکس نمي خواهد اين موضوع را بگويد.» او متقاعد شده که «چپ افراطي» اصطلاح ساخته شده در تصور « راست افراطي»، نامگذاري جديد عنوان بندي است که بخشي از راست افراطي نيز «بخشي از مسئوليت» را به عهده مي گيرد.
اين برابر دانستن رئيس جمهور را وادار مي کند تا از سوي ديگر بيافزايد که «افراد خوب» در دو جناحي که مخالف يکديگرند، وجود دارد. او يادآوري مي کند که اين رويارويي بخشي از تصميم شهرداري شارلوتزويل است که به بيرون کشيدن مجسمه رابرت ئي لي، رهبر نظامي سابق کنفدراسيون ، طرفدار برده داري، از ميدان مرکز شهر اعتراض نکرد، رئيس جمهور گفت که تظاهرکنندگان حاضر فقط علاقه به اين بخش از تاريخ دردناک امريکا را ابراز کردند و ارتباطي با نئونازي ها و نژادپرستي ندارند.

تغيير موضع تحسين شده از سوي عضو سابق کو کلاکس کلان
با اين حال شعار تظاهرکنندگان روز شنبه، «وحدت گروه راست»ارتباط مستقيمي با مجسمه متهم نداشت و مسئولان راست افراطي حاضر هدف خود را که بسيار فراتر از حسرت گذشته بود، پنهان نکردند.
صبح همان روز که به برنامه صبح شبکه محافظه کار فاکس نيوز دعوت شده بود، لورا اينگرم، مجادله برانگيز راست افراطي به واژگوني وحشيانه مجسمه يک سرباز کنفدراسيون توسط مبارزان ضدنژادپرستي در شب قبل در دورهام در کاروليناي شمالي ، جايي که قانون حفاظت از يادبودها به جدايي طلبان داده شده است، به شدت واکنش نشان داده بود. لورا اينگرم با اشاره به خانه هاي پدران بنيانگذار امريکا توماس جفرسون و جرج واشنگتن که همچون مالکان بزرگ ويرجينيا در آن زمان داراي برده بودند، با ابراز خشم گفت: «آنها براي رفتن به مونتيسلو و مون ورنون درنگ نخواهند کرد.» بعداظهر ترامپ اين استدلال را کلمه به کلمه تکرار کرد.
بلافاصله ديويد دوک، يک مسئول سابق کوکلوس کلان که به «شجاعت» خود براي زير سوال بردن «تروريسم هرج و مرج طلب» گروه هايي که خود را به عنوان ضد فاشيست معرفي مي کنند و جنبش سياهان ليو ماتر را در واکنش به خشونت هاي پليسي که نژاد افريقايي امريکايي تحمل مي کنند، به وجود آوردند،مباهات مي کند، تغيير موضع جديد ترامپ را تحسين کرد. درحالي که چهار مسئول مهم گروه ها در اعتراض به بي تفاوتي واکنش اوليه وي شوراي اقتصاد را ترک کردند، احتمال دارد ترامپ يک بار ديگر ضمن درگير کردن حزب جمهوريخواه در آشوب ، موجب ترک افراد جديد از گروه شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید