لزوم اتخاذ تمهیداتی برای جلوگیری از پدیده قاچاق در فاز دوم باغ پرندگان

    کد خبر :76478

مدیر عامل انجمن طرلان ضمن بیان اینکه افتتاح فاز دوم باغ پرندگان اتفاق خوبی از نظر زیست محیطی است، گفت: امیدوارم اشتباهات فاز اول در این بخش تکرار نشود.

علیرضا هاشمی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه به نظر می‌رسد فاز دوم باغ پرندگان مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذارد، اظهار کرد: شواهد امر نشان می‌دهد وسعت و ظرفیت فاز دوم باغ پرندگان چند برابر فاز اول است و با محیطی محصور و تورکشی شده آماده ورود هزاران پرنده جدید خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه افتتاح فاز دوم باغ پرندگان خبر خوبی برای محیط زیست کشور خواهد بود، تصریح کرد: دربیشتر کشورهای جهان چنین مراکزی علاوه بر نگهداری از پرندگان به انجام فعالیت‌های حفاظتی نیز می‌پردازند. ساخت چنین فضایی برای پرندگان تنها با هزینه زیاد و برخورداری از تخصص امکان‌پذیر است و و به عنوان یک فرد غیردولتی وعلاقه‌مند معتقدم وجود چنین مکانی یک فرصت بزرگ برای شهر تهران است.

هاشمی افزود: با توجه به تجربه مسئولان امر درفاز اول، یقینا شاهد ملاحظات زیست‌محیطی دقیق‌تری در فاز جدید خواهیم بود، هرچند فاز اول نیز تغییری بنیادی و مثبت در محدوده خود ایجاد کرده است.

مدیرعامل انجمن پرنده‌شناسی و پرنده‌نگری طرلان ادامه داد: محصور بودن فاز دوم باغ پرندگان عاملی برای تایید بیشتر این بخش از سوی مسئولان محیط زیست و بخش دامپزشکی است چرا که محصور بودن ارتباط بخش پرندگان آزاد وحشی را با پرندگان حاضر در مرکز کم می‌کند و این کار سبب پیشگیری از سرایت و انتقال بیماری‌های مشترک و کنترل بهتر آن می‌شود همچنین لازم نیست مسئولان دایم نگران پرواز احتمالی پرندگان باشند و تدابیری برای کنترل آن‌ها بیندیشند لذا پرندگان در محدوده جدید استرس کمتری را تجربه می‌کنند.

هاشمی افزود: احتمال می‌دهم در فاز دوم باغ پرندگان شاهد زادآوری تعداد زیادی از پرندگان باشیم چراکه با وسعت بالا و تنوع زیستگاهی بیشتر قاعدتا شرایط برای پرندگان مناسب‌تر خواهد بود. معمولا چنین مراکزی مکان خوبی برای نگهداری و حضور پرندگانی است که سلامتی نسبی خود را پس از بازپروری به‌دست آورده‌اند اما قادر به رهاسازی در طبیعت نیستند بنابراین می‌توانند در این‌گونه باغ‌ها به حیات خود ادامه دهند. امیدوارم این دیدگاه و همکاری بین این مرکز و سازمان حفاظت محیط زیست آن را به یکی از مراکز اصلی چنین فعالیتی در کشور تبدیل کند.

وی در ادامه گفت: این مجموعه به همان اندازه که با مدیریت صحیح می‌تواند باعث افتخار باشد، با اندک سهل انگاری سبب به‌ وجود آمدن مشکلاتی خواهد شد. از جمله مهمترین مواردی که باید به آن توجه شود شیوه تهیه پرندگانی است که قرار است در فاز دوم باغ پرندگان نمایش داده شوند. این مسئله که این پرندگان از کجا آمده‌اند و با چه مجوزی منتقل می‌شوند و چه مرجعی این موارد را دقیقا کنترل می‌کند، حائز اهمیت است. در حقیقت باید از منشاء دقیق تهیه پرندگان اطمینان حاصل شود به‌ویژه در مورد پرندگان حمایت شده که برخی از آن‌ها در لیست معاهدات بین المللی کشور ما نیزهستند.

مدیر عامل انجمن طرلان تاکید کرد: این موضوع نیز اهمیت دارد که با توجه به حضور کشورمان در برخی معاهدات جهانی در زمینه حفاظت از حیات وحش، چگونه می‌توان نظارت‌های جهانی را بر چنین مراکزی حکمفرما کرد. کمی در این مورد از سوی مسئولان کم کاری شده است خصوصا درزمان شروع به کار فاز اول وضعیت چندان مناسب نبود.

هاشمی با بیان این ادعا که برخی افراد و پیمانکاران انتخاب شده برای تامین پرندگان فاز اول پروژه بیشتر به قاچاق حیات وحش تمایل داشتند، اظهار کرد: این‌ کار نه تنها سبب حضور شمار بسیاری از پرندگان وحشی با منشاء نامشخص در این مرکز شد بلکه سبب ناراحتی تعداد زیادی از فعالان محیط زیست شد. سرانجام ذره‌بین بخش نظارت بر شکار و صید سازمان مرکزی محیط زیست کشور و همت مسئولان شهرداری سبب تغییراتی در روند نامناسب اجرای فاز اول باغ پرندگان و اصلاح برخی امور شد. خوشبختانه اکنون وضعیت باغ پرندگان در فاز اول نسبتا مناسب است و یک رویکرد آموزشی – فرهنگی بر آن حاکم شده است نه اینکه به آن به عنوان یک بنگاه داد و ستد پرنده نگاه شود.

مدیر عامل انجمن طرلان با اشاره به اینکه تجربه فاز اول و انتقال بی حساب و کتاب پرندگان نباید دوباره تکرار شود، تاکید کرد: آنچه اکنون اهمیت دارد این است که با توجه به تجربه ناخوشایند گذشته، اگر شاهد قاچاق حیات وحش برای تهیه پرندگان این مرکز باشیم، باعث سرافکندگی خواهد شد. کشور ایران کشوری پهناور و مورد توجه مراکز جهانی حفاظت از حیات وحش است، اگر داستان گذشته تکرار شود باعث یک رسوایی بزرگ برای شهرداری تهران و نشانه‌ای از نفوذ سودجویان و متخلفان است.

وی با بیان اینکه اراده و تفکر خوبی در پس این پروژه است، تصریح کرد: با توجه به قابلیت‌ها و امکانات بالای فاز جدید قطعا فرصت بسیار ارزشمندی برای مردم و حتی بازدیدکنندگان خارجی خواهد بود تا خاطره‌ای خوب از شهر تهران داشته باشند اما با توجه به تغییرات همزمان در دولت همچنین احتمالا شهرداری تهران باید نظارت بیشتری براین بخش وجود داشته باشد. درحقیقت این نه تنها وظیفه سازمان حفاظت محیط و شهرداری تهران که وظیفه همه علاقه‌مندان و گروه‌های غیردولتی است که با دقت نظر و همکاری با مسئولان باعث شوند سلامت نحوه تهیه و حضور پرندگان در این باغ تضمین شود. تنوع زیستی کشور ایران یک میراث ملی و متعلق به همه مردم ایران و جهان است و هیچ کس نمی‌تواند بدون مجوزهای لازم از این سرمایه ملی بهره برداری شخصی کند.

هاشمی با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در جلوگیری از تخلفات زیست محیطی در پایان گفت: باید درنظر گرفت که هرکاری فرصت‌ها و تهدیدهای خود را دارد. بخش دولتی و غیردولتی هریک بنوعی باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق، تهدیدات احتمالی را به حداقل رسانند تا بستر لازم برای ایجاد یک افتخار ملی ایجاد شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید