«معاینه فنی خودروها» از فردا سختگیرانه‌تر می‌شود

    کد خبر :60447

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از تغییرات در حدود مجاز معاینه فنی خودروها خبر داد و گفت: حدود مجاز معاینه فنی خودروها از ابتدای مردادماه به‌صورت سختگیرانه‌تری اعمال خواهد شد؛ خودروهای فاقد معاینه فنی نیز جریمه خواهند شد.

سعید متصدی درباره تازه‌ترین برنامه‌ریزیها برای معاینه فنی خودروها در کشور اظهار کرد: از فردا یکشنبه یکم مرداد ماه حدود مجاز معاینه فنی خودروها تغییر می‌یابد و به‌صورت سختگیرانه‌تر اعمال خواهد شد.

وی افزود: حدود مُجازی که در حال حاضر برای معاینه فنی خودروها اعمال می‌شود مربوط به مصوبه سال 1374 است و به قبل از ارتقای استاندارد خودروها و کیفیت محصولات بازمی‌گردد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: در شرایط کنونی که قطعات خودروها در کنترل آلاینده‌ها ارتقا یافته، لازم است که حدود مجاز معاینه فنی نیز اصلاح شود و این مهم از ابتدای مرداد ماه در تمام کشور اجرایی خواهد شد.

متصدی با بیان اینکه خودروهای تولید داخل دارای استاندارد یورو4، وارداتی استاندارد یورو5، دیزلی یورو4 و موتورسیکلتها استاندارد یورو3 را دارند، تأکید کرد: استانداردهای عنوان‌شده در مقطع گذشته برای خودروها وجود نداشت اما در حال حاضر خودروسازان ملزم به رعایت تمامی استانداردها هستند.

وی با ابراز اینکه استاندارد خودروها نسبت به گذشته ارتقا یافته است، ادامه داد: یکی از موضوعات، تغییر حدود مجاز معاینه فنی خودروها به زمان تردد خودروهای تولیدشده و وارداتی بازمی‌گردد؛ خودروها وقتی تولید می‌شوند استاندارد لازم را دارا هستند اما بعد از ورود به چرخه مصرف هم باید استانداردهای لازم را کسب کنند.

معاون انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: بهبود حدود معاینه فنی خودروها یکی از دغدغه‌های اصلی ما برای کاهش آلودگی هوا بود که سرانجام به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید و از این پس اقدامات سختگیرانه و مناسبی را برای معاینه فنی در نظر می‌گیریم.

متصدی با اعلام اینکه حدود مجاز معاینه فنی خودروها از 24 ساعت آینده تغییر می‌یابد، گفت: سامانه یک‌پارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) از فردا با تغییرات و برنامه‌ای سختگیرانه‌تر به فعالیت می‌پردازد؛ عمده این تغییرات به کنترل کاتالیستها و میزان خروج آلاینده‌ها بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: با اجرای حدود مجاز معاینه فنی جدید، لازم است که بسیاری از صاحبان خودروها اقدام به اصلاح خودرو و رفع نواقص فنی آن کنند بنابراین امیدواریم مردم نیز در این زمینه مشارکت کافی را داشته باشند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با تذکر اینکه برخی خودروها نمی‌توانند در معاینه فنی جدید امتیازات لازم را کسب کنند، اظهار کرد: صاحبان خودروها باید به موضوع کاتالیستها و بهسازی وضعیت فنی آن توجه کنند.

به‌گفته متصدی، هماهنگی با خودروسازها در بحث تأمین کاتالیست انجام گرفته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: امیدواریم با اجرای حدود مجاز جدید برای معاینه فنی خودروها، حدود 10 درصد از آلودگی هوایی که مربوط به عدم‌کارکرد صحیح خودروها در چرخه مصرف سوخت است، هرچه زودتر حل شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست توضیح داد: ایجاد سامانه یک‌پارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) بابت یکسان‌سازی مراکز و کنترل برای جلوگیری از تخلفات است؛ سیستم سیمفا با سیستم شماره‌گذاری نیروی انتظامی تعامل لازم را دارد و دوربینهای شهری و جاده‌ای جریمه‌های اعمالی را برای خودروهای فاقد معاینه فنی صادر می‌کنند.

متصدی تصریح کرد: حدود مجاز معاینه فنی خودروها از این به بعد بهبود می‌یابد و امیدواریم مردم و مسئولان نیز در این زمینه همراهی کافی را داشته باشند.

وی درباره اینکه چه برخوردی با خودروهای کاربراتوری در معاینه فنی خواهد شد، گفت: حدود معاینه فنی خودروهای کاربراتوری و انژکتوری به‌طور کامل مشخص شده و دارندگان این خودروها باید خواسته‌های لازم و اعداد مدنظر در سیستم سیمفا را کسب کنند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در زمینه معاینه فنی خودروهای دیزلی و سنگین نیز اظهار کرد: خودروهای سنگین و دیزلی جاده‌ای مربوط به وزارت راه است و حدود مجاز معاینه فنی خودروهای سنگین و دیزلی هم تغییر می‌یابد.

متصدی درباره موتورسیکلتهای کاربراتوری هم توضیح داد: تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلتهای کاربراتوری به‌طور کامل متوقف شده و سازمان هم هیچ مجوزی در این باره صادر نکرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید