کارشناس مسائل اجتماعی: آتش غریزه محوری را درخانواده مهار کنیم

    کد خبر :59040

یک پژوهشگر اجتماعی با اشاره به مساله قتل آتنا اصلانی از خانواده ها خواست همانگونه که برای بهداشت فرزندان خود اهمیت قائلند، به مصون سازی و مدیریت آتش غریزه محوری در کانون خانواده بپردازند.

طهورا نوروزی روز پنجشنبه به خبرنگار معارف ایرنا گفت: موضوع قتل آتنا در جامعه ما از دو منظر مورد بحث واقع می شود. یعنی گروهی تلاش می کنند تا از این جریان، صید سیاسی اجتماعی کنند و بگویند وقتی ما آموزش جنسی نداشته باشیم، چنین بلاهایی بر سر فرزندانمان می آید.
وی افزود: در واقع این افراد می خواهند جریان آتنا را به مساله 2030 ربط بدهند که چه سند خوبی در ارتباط با آموزش جنسی بود و حالا که این سند نیست، باید تاسف خورد. البته این افراد نسبت به ما دلسوزی ندارند و با این تحلیل ها مساله را حل نمی کنند. بلکه به دنبال اهداف خود هستند.

** نتیجه پیوند فقر معیشتی و فرهنگی
این نویسنده با اشاره به وضعیت اجتماعی پارس آباد مغان گفت: 6 سال پیش سفری به پارس آباد داشتم و به همراه فرماندار بازدیدی از این شهر داشتم وضعیت مالی مردم منطقه بسیار ضعیف است اما دیش های ماهواره بر سقف خانه هایی دیده می شود که هرلحظه در حال فروریختن است و لذا می توان گفت هنگامی که فقر معیشتی با فقر فرهنگی پیوند بخورد، آتشی به پاخواهد کرد.
نوروزی با اشاره به این روایت که «از هر دری که فقر وارد شود، ایمان خارج می شود»، اظهار داشت: به نظر بنده به این روایت جفا شده است. چون این حدیث برای اهمیت فقر و معیشت در برابر ایمان طرح نشده بلکه می خواهد بگوید جایی که فقر هست و ایمان نیست، آتشی در جامعه به پا خواهد شد.
وی افزود: من نمی خواهم بگویم ما یقه سفید داریم و جرائم آنان کمتراست اما شدت و گستره جرم در بین اقشاری که فقر معیشتی به همراه فقر فرهنگی دارند، معمولا بیشتر و گسترده تر است.

** به فضای مجازی اعتماد نکنید
این پژوهشگر اجتماعی درباره علت افزایش جرائم در کشور گفت: جرم تجاوز به عنف در فرایندی در طول این سال ها افرایش یافته که به تناسب آن نیز سن بلوغ جنسی کاهش داشته است.
وی افزود: از طرف دیگر ارتکاب جرائم خلاف عفت به دنبال قبح زدایی در فرهنگ عمومی از طریق فضای مجازی، و شبکه های فارسی زبان ماهواره ای در حال افرایش است و لذا نمی توان توقع داشت با این رویه تسهیل گرانه، اتفاقاتی که شاید دهه 60 و70 کمتر اتفاق می افتاد، امروز هم نیافتد.
نوروزی اضافه کرد: کشورهایی که داعیه دفاع از حقوق کودک و مبارزه با کودک آزاری را دارند و به راحتی به آموزش مسائل جنسی در مدارس می پردازند، بیشترین آمار تجاوز را نیز دارند. پس داشتن چنین اطلاعاتی و آموزش این مسائل نمی تواند جامعه را از این آسیب ها مصون دارد و لذا باید به سراغ سلسله علت ها رفت که چرا در یک جامعه شاهد فرایند هرزه نگاری هستیم و ذهن کوکان پاک ومعصوممان آلوده به آموزش مسائل جنسی می شود.
وی افزایش آمار طلاق را ناشی از بالا بودن روابط نامشروع در جامعه دانست و گفت: آمار پرونده هایی که مربوط به خیانت زنان شوهردار است ارتباط نزدیک با فضای مجازی دارد که متاسفانه در این زمینه بسیار اثرگذار بوده و خانواده ها نیز بیشترین اعتماد را به این فضا دارند.

** رهاشدن جامعه از غریزه محوری در خانواده اتفاق می افتد
نوروزی افزود: موج غریزه محوری باعث چنین آسیب هایی می شود ولی ما نمی خواهیم قبول کنیم که این موج تا این اندازه بر روی افراد جامعه تاثیرگذار است و به همین دلیل رها شدن جامعه از غریزه محوری در حریم خانواده اتفاق می افتد و زنان که بیشترین قربانیان این مساله هستند می توانند مطالبه گر باشند.
وی اضافه کرد: همه مردم به دنبال یک زندگی سالم هستند و باید از فرایند غریزه محوری بترسند. چون معلوم نیست قربانی بعدی چه کسی و کجا باشد و لذا باید خود خانواده ها با تربیت صحیح و اصولی این مساله را در خانواده جاری و ساری نمایند و از طرفی حکومت و دولت هم باید فرایند های غیرمستقیم در این مقوله را رصد نماید.
این پژوهشگر اجتماعی افزود: به عنوان مثال وقتی جمعیت جامعه جوان ما بالاست و آمار بیکاری در این قشر موج می زند، باید قبول کنیم که وقتی از انرژی جوانی به خوبی استفاده نشود به طور طبیعی در مسیری نامناسب قرار خواهد گرفت و فرایند سخت ازدواج در جامعه، کامروایی جوانان را خارج از مرزهای اخلاقی، قانونی و شرعی به دنبال دارد و این مساله نیز می تواند به غریزه محوری دامن بزند.
وی با استناد به آیه ششم سوره تحریم گفت: قرآن می فرماید «قوا انفسکم و اهلیکم نارا» یعنی خود و خانواده خود را از آتش نجات دهید. پس باید در خانواده فرصت های اصلاح و تربیت نادیده انگاشته نشود. زیرا اگرچه کم کاری های اجتماعی در آسیب ها موثر است اما وقتی چنین مساله ای به فاجعه تبدیل شد، دود آن به چشم پدرو مادر خانواده می رود.
نوروزی افزود: بنابر این خانواده ها همانگونه که برای مسائل بهداشتی و واکسن زدن فرزندان خود از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند، باید مصون سازی از آتش غریزه محوری را در کانون خانواده نیز مدیریت کنند تا دود آن به چشم تمام اعضای خانواده نرود.
به گزارش ایرنا, سه هفته پیش آتنا اصلانی دختر هفت ساله پارس آبادی مفقود و جسد وی دوشنبه گذشته در پارکینگ قاتل کشف شد.
قاتل در اعتراف هایش مدعی شد در روز واقعه قصد سرقت النگوهای آتنا را که برای خوردن آب به مغازه اش آمده بود، داشته و برای اینکه جلو فریادهای آتنا را بگیرد دهان او را بسته و این عمل را ندانسته آنقدر ادامه داده که باعث قطع مسیر تنفس و در نتیجه جان باختن دخترک شده است اما ناصر عتباتی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل گفت: تیم چهار نفره پزشکی که جسد آتنا را معاینه کرده، آثار آزار و اذیت جنسی را تایید کرده است.
وی افزود: قاتل فردی 42 ساله، متاهل، دارای فرزند و سابقه دار است که مرتکب چنین جرمی شده و البته قاتل پنج روز بعد از دزدیده شدن آتنا مورد ظن ماموران قرار گرفته و بازداشت و تحت بازجویی قرار داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید