جدیدترین اخبار
26 تیر 1398 ساعت 11:45 اقتصادی کد خبر :575535

تویوتا کرولا، پرفروش‌ترین مدل خودرو در جهان

«درست در زمانی که به نظر می‌رسد کمپانی‌های خودروسازی به شدت گرفتار جنون افزایش قدرت پیشرانه و تولید کراس‌آوورهای تازه برای تمام سلیقه‌ها هستند، ناگهان یک خودرو ساده ظهور می‌کند. و در طول ۵۰ سال گذشته، آن خودرو تویوتا کرولا بوده است.» اینها جملاتی هستند که رابرت دوفر یکی از نویسندگان مشهور حوزه خودروسازی برای معرفی مدل ۲۰۲۰ کرولای هایبریدی به کار برده است.

هر چند کرولا در حال حاضر با خودروهای هایبریدی خود توانسته بخش بزرگی از بازارهای جهانی را قبضه کند اما حتی پیش از این نیز این محصول کارخانه تویوتا دارای جایگاه ویژه‌ای در عرصه بین اللملی بود. تولید این خودرو سابقه‌ای ۵۳ ساله دارد و اولین نمونه‌های آن در سال ۱۹۶۶ در داخل کشور ژاپن به فروش گذاشته شدند. استقبال داخلی مناسب از اولین تولیدات این خودرو باعث شد مدیران کارخانه تویوتا به سرعت به فکر عرضه جهانی این محصول بیفتند که عملا در سال ۱۹۶۸ این اتفاق رخ داد.

استقبال از محصولی به نام کرولا به اندازه‌ای بود که تا سال ۱۹۷۴ این خودرو به عنوان پرفروش‌ترین خودرو در بازار جهانی شناخته شد و از آن سال به بعد همیشه به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای جهان باقی ماند. در سال ۲۰۱۳ موفقیت دیگری در فروش این خودرو نصیب کارخانه تویوتا شد و پس از تولید ۱۱ نسل از این محصول، تعداد خودروهای به فروش رفته از مدل‌های مختلف کرولا از مرز ۴۰ میلیون گذشت که رکوردی قابل توجه به شمار می‌رود.

برای اینکه بتوان معیار بهتری برای بررسی موفقیت تویوتا کرولا در فروش گسترده جهانی به دست آورد بهتر است بدانیم که این خودرو با چه محصولاتی رقابت می‌کند. رقیبان اصلی کرولا همگی از خودروهای صاحب نام جهانی هستند و نیسان سانی، هوندا سیویک و میتسوبیشی لنسر جزو رقبای اصلی این خودرو به شمار می‌روند.

این محصول کمپانی تویوتا که در ابتدا تنها با دیفرانسیل عقب تولید می‌شد در سال‌های بعد با به کارگیری فناوری‌های روز دنیا هم نمونه‌های دو دیفرانسیله را به بازار عرضه کرد و هم کرولای دیفرانسیل جلو را در معرض فروش قرار داد. در واقع تغییراتی که در نحوه استفاده از دیفرانسیل در این خودرو روی داد نشان دهنده تغییراتی است که در فلسفه تولید آن پدید آمد.

به گزارش پردیس خودرو، این خودرو در ابتدا با ایده ساخت محصولی ارزان قیمت روانه بازار شده بود، و به همین دلیل اولین مدل آن یک سدان کوچک بود با پیشرانه‌ای ۱.۲ لیتری که تنها توان تولید ۷۰ اسب بخار قدرت را داشت. در سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۷۰ میلادی و با موفقیت‌هایی که در فروش نسل‌های اولیه کرولا به دست آمد، تویوتا توانست خود را به رقابت جدی با کمپانی‌‌های صاحب نام خودروسازی وارد کند و به این ترتیب در دهه‌های پایانی قرن بیستم خودروی کرولا به برندی قابل اعتماد برای مشتریان تبدیل شد.

با وجود آنکه فناوری به کار گرفته شده در این خودرو، همگام با پیشرفت فناوری تغییر کرد و بهبود یافت، اما در تمام این سال‌ها کمپانی تویوتا توانست به ایده اولیه خود در ساخت کرولا یعنی تولید ماشینی ارزان قیمت وفادار بماند. البته شاید این روزها دیگر نتوان کرولا را خودرویی ارزان تلقی کرد اما به گفته کارشناسان خودرو، یکی از شاخصه‌های بارز تویوتا کرولا این است که به جای استفاده از ده‌ها آپشن که استفاده چندانی نخواهند داشت، تا حد ممکن از آپشن‌های محدودتری استفاده می‌کند تا امکان خرید این خودرو را برای گروه بزرگ‌تری از مشتریان امکان‌پذیر بسازد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • ۴۰۰ شرکت بیمه‌ای و اتکایی در کشورهای مختلف عربی فعالیت دارند
  • جزئیات جدید درباره ثبت‌نام متقاضیان کارت سوخت
  • تحقق ۸۳ درصدی درآمدهای پایدار منطقه ۴ از ابتدای سال جاری
  • شرایط سفر اربعین اعلام شد
  • بدهی وام‌های مسکن آمریکا از سطح قبل از بحران مالی ۲۰۰۸ فراتر رفت
  • قیمت خودرو در بازار امروز شنبه ۲۶ مرداد ۹۸
  • ساخت فصل دوم «عصر جدید» برای زمستان ۹۸
  • ۶۸ هزار کارت سوخت مهاجر در زاهدان شناسایی شد
  • طرح مهارت‌آموزی زنان روستایی در کشور اجرا می‌شود
  • ترامپ: توافق تجاری با چین طبق شرایط آمریکا خواهد بود
  • ۱۰۰ درصد برنامه تولید نفت محقق شد
  • افت ۲۴۶ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک
  • انتشار ترانه شنیده نشده از جورج مایکل
  • کتاب عجیبی که تمام صفحات آن خالی است!
  • دلیل مرگ «جفری اپستین» خودکشی اعلام شد
  • تالار رودکی میزبان هنرمندان جوان می‌شود
  • هایائو میازاکی جایزه اسکلار ۲۰۱۹ را دریافت می‌کند
  • تشکیل وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شد
  • «یه وا» به جشنواره فیلم وارنا می‌رود
  • رونمایی از اولین مستند باراک اوباما
  • بازیگر مشهوری که به دلیل آرایش اخراج شد!
  • توقیف یک دستگاه سمند و پژو با ۶۰ میلیون تومان خلافی!
  • 55 هزار نفر درگیر خط راه‌آهن تهران ـ اهواز در پایتخت
  • حق نداریم با فروش شهر و تخریب باغات درآمد کسب کنیم
  • سفیر انگلیس: برگزاری نشستی با حضور هیأت انصارالله و سفرای ۴ کشور اروپایی در وزارت خارجه ایران
  • یمن: حمله بعدی به امارات خواهد بود
  • رفت و برگشت عجیب تصمیم واردات برنج
  • لزوم ترویج ازدواج بدون تشریفات بین جوانان
  • لوبلاگ: ادعای موافقت با احداث پایگاه روسیه در چابهار و بندرعباس صحت دارد؟!
  • واکنش آیت‌الله مقتدایی به انتقاد آیت‌الله یزدی از آملی لاریجانی: آقای یزدی گاهی این گونه مطالب را در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند، حالا علنی آن را بیان کرده‌اند