جدیدترین اخبار
25 تیر 1398 ساعت 12:29 اجتماعی کد خبر :574955
حسینی در نوزدهمین کنگره ملی «پرسش مهر» اعلام کرد

راه‌اندازی رشته‌های کامپیوتر و گرافیک در مدارس سمپاد از سال ۹۹

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به عنوان سیاست جدی در دستور کار خود قرار داده است و کل نظام برنامه درسی را بر اساس سندتحول در مهارت‌هایی چون انتقادگری، تفکر خلاق و حل مسئله تغییر می‌دهیم گفت: در واقع فرآیندهای یاددهی و یادگیری را به این سمت می بریم.

سیدجواد حسینی در نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری که در سالن اجلاس سران برگزار شد با بیان اینکه در نوزدهمین کنگره پرسش مهر یکی از کلیدی ترین اهداف تعلیم و تربیت از سوی رئیس جمهور به پرسش گذاشته شد که دارای چند بخش است اظهار کرد: بخش اول اینکه رئیس جمهور از دانش آموزان پرسید سال گذشته چه مهارت‌هایی را در تعلیم و تربیت آموختند؟ همچنین دانش آموزان باید بگویند کدام مربی بیشترین نقش را در تعلیم و تربیت آنان دارد؟ و به نظرشان کدام مهارت بیشتر برای آینده زندگی شان مفید است؟.

وی افزود: این پرسش با استقبال بیش از دو میلیون و ۲۰۰ دانش آموز و معلم روبرو شد و ۳۰۰۰ اثر به مرحله کشوری رسید. آثار در قالب‌هایی همچون نمایشی، آوایی، هنرهای تجسمی و دستی، رسانه‌ها و فضای مجازی، ادبی و پژوهشی پذیرفته شد و در نهایت ۲۵۰ نفر از دانش آموزان و همکاران برگزیده شدند که تقدیر می شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ زمینه‌های نظریه سرمایه انسانی شکل گرفت و بعد از ۵۰ سال مطالعات اندیشمندان پیرامون آموزش و پرورش به این نظریه منجر شد گفت: این نظریه تاکید دارد که پربازده‌ترین سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در آموزش و پرورش است.

حسینی ادامه داد: در برخی کشورها میزان سرمایه گذاری در آموزش و پرورش بیش از سایر کشورهاست و مطالعات نشان می دهد که طی دوره‌ای ۲۰ ساله میزان رفاه اجتماعی در این کشورها ۴.۵ برابر بیش از دیگر کشورهاست.

وی با بیان اینکه در دهه ۱۹۷۰ سهم انتقاد به نظام تعلیم و تربیت افزایش یافت گفت: اول آنکه آموزش و پرورش باید از حافظه محوری دور باشد، مهم ترین محور تحقق عدالت اجتماعی باشد و روحیه پرسش‌گری و نقادی را افزایش دهد اما آنطور که شایسته است، عمل نکرد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: امروز آموزش و پرورش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به عنوان سیاست جدی در دستور کار خود قرار داده است و در مهارت‌هایی چون انتقادگری، تفکر خلاق و حل مسئله کل نظام برنامه درسی را براساس سند تحول بنیادین تغییر می‌دهیم. همچنین فرآیندهای یاددهی و یادگیری را به این سمت می بریم. پرسش رئیس جمهور نیز همین موضوع مهارت‌های فنی و مهارت‌های زندگی را نشانه گیری کرده است.

حسینی افزود: در حیطه آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بیش از ۹۰۷ هزار دانش آموز در بیش از ۲۰۰ رشته تحصیل می کنند که ۳۴.۶ درصد کل دانش آموزان را شامل می‌شوند. طبق برنامه ششم توسعه، این رقم باید در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد برسد.

وی با اشاره به سیاست توسعه متوازن رشته ها و شاخه های تحصیلی متوسطه گفت: هدایت تحصیلی و تاسیس هرم شغلی، برگزاری مسابقات علمی و عملی در هنرستان‌های کاردانش برای تحقق این هدف خواهد بود. سه درس کار و فناوری در دوره ابتدایی، درس هنر در متوسطه اول و کارآفرینی در متوسطه دوم با هدف تقویت فنی و حرفه‌ای ترتیب داده شده است.

حسینی با اشاره به اینکه سیاست دیگر اجرای مهارت‌ها در قالب برنامه‌های درسی مکمل و فوق‌برنامه است عنوان کرد: در این زمینه چهار برنامه در دستور کار داریم. طرح خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی با هدف تقویت روحیه‌ کار و آشنایی با حرفه‌ها یکی از این برنامه‌های ماست. سال گذشته در رشته نظری در ۱۶ استان، ۳۵ هزار دانش‌آموز تحت‌ پوشش قرار گرفتند. در طرح ایران مهارت نیز دانش‌آموزان تا ۶۰ ساعت دوره‌های پودمانی می‌گذرانند و ۲۲۷ استاندارد در چهار حوزه طراحی شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ حدود ۲۲ درصد دانش‌آموزان تحت‌ پوشش این طرح قرار می‌گیرند، بر پیگیری جدی طرح رویدادهای کارآفرینی در حوزه ایده‌یابی، کارآفرینی، فروش محصول و بازارچه کسب و کار تاکید و اظهار کرد: در مدارس استعدادهای درخشان، سمپاد مهارتی را سیاست‌گذاری کردیم و تکنولوژی‌های برتر و میانی را در سطح ملی و بین‌المللی به‌ صورت رشته‌محل ضمیمه هنرستان‌ها اجرا می‌کنیم. از سال ۹۹ نیز در مدارس سمپاد رشته‌های شبکه، نرم‌افزار، کامپیوتر و گرافیک اجرا می‌شوند.

به گزارش ایسنا، سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شورای‌ عالی آموزش تربیتی، فنی و مهارتی اظهار کرد: امیدواریم با حمایت همه دستگاه‌ها و با آموزش‌های عملی، آموزش خلاقیت‌ها، مهارت‌های فردی، اجتماعی و عملیاتی‌، مسیر دانش‌آموزان را در کنار دانش‌آموزی به کنش‌آموزی تبدیل کنیم.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • ۴۰۰ شرکت بیمه‌ای و اتکایی در کشورهای مختلف عربی فعالیت دارند
  • جزئیات جدید درباره ثبت‌نام متقاضیان کارت سوخت
  • تحقق ۸۳ درصدی درآمدهای پایدار منطقه ۴ از ابتدای سال جاری
  • شرایط سفر اربعین اعلام شد
  • بدهی وام‌های مسکن آمریکا از سطح قبل از بحران مالی ۲۰۰۸ فراتر رفت
  • قیمت خودرو در بازار امروز شنبه ۲۶ مرداد ۹۸
  • ساخت فصل دوم «عصر جدید» برای زمستان ۹۸
  • ۶۸ هزار کارت سوخت مهاجر در زاهدان شناسایی شد
  • طرح مهارت‌آموزی زنان روستایی در کشور اجرا می‌شود
  • ترامپ: توافق تجاری با چین طبق شرایط آمریکا خواهد بود
  • ۱۰۰ درصد برنامه تولید نفت محقق شد
  • افت ۲۴۶ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک
  • انتشار ترانه شنیده نشده از جورج مایکل
  • کتاب عجیبی که تمام صفحات آن خالی است!
  • دلیل مرگ «جفری اپستین» خودکشی اعلام شد
  • تالار رودکی میزبان هنرمندان جوان می‌شود
  • هایائو میازاکی جایزه اسکلار ۲۰۱۹ را دریافت می‌کند
  • تشکیل وزارت میراث فرهنگی ابلاغ شد
  • «یه وا» به جشنواره فیلم وارنا می‌رود
  • رونمایی از اولین مستند باراک اوباما
  • بازیگر مشهوری که به دلیل آرایش اخراج شد!
  • توقیف یک دستگاه سمند و پژو با ۶۰ میلیون تومان خلافی!
  • 55 هزار نفر درگیر خط راه‌آهن تهران ـ اهواز در پایتخت
  • حق نداریم با فروش شهر و تخریب باغات درآمد کسب کنیم
  • سفیر انگلیس: برگزاری نشستی با حضور هیأت انصارالله و سفرای ۴ کشور اروپایی در وزارت خارجه ایران
  • یمن: حمله بعدی به امارات خواهد بود
  • رفت و برگشت عجیب تصمیم واردات برنج
  • لزوم ترویج ازدواج بدون تشریفات بین جوانان
  • لوبلاگ: ادعای موافقت با احداث پایگاه روسیه در چابهار و بندرعباس صحت دارد؟!
  • واکنش آیت‌الله مقتدایی به انتقاد آیت‌الله یزدی از آملی لاریجانی: آقای یزدی گاهی این گونه مطالب را در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند، حالا علنی آن را بیان کرده‌اند