عباسی: نباید مدارس را به شیوه 40 سال قبل اداره کرد

    کد خبر :572613

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: نباید مدارس را به شیوه 40 سال قبل اداره کرد و معلمان هم نمی‌توانند با شیوه‌های قدیمی کار کنند.

اسدالله عباسی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش برای وزیر جدید این وزارتخانه، اظهار کرد: توجه به فرهنگیان و مطالبات مردم از آموزش و پرورش در بحث ارتقای کیفیت به دور از شعارزدگی از نکاتی است که باید وزیر جدید آموزش و پرورش به اعتقاد داشته باشد.

وی با بیان اینکه وزیر جدید به جای توجه به مسائل جناحی و عزل و نصب‌های سیاسی فقط به مباحث صنفی بپردازد، افزود: وزیر آموزش و پرورش نباید تحت تأثیر فضا و جو سیاسی حاکم بر جامعه باشد و در نتیجه سکان آموزش و پرورش در اختیار یک عده سیاسیون قرار بگیرد؛ در نتیجه آموزش و پرورش دستخوش یکسری چالش‌های مختلف سیاسی، آموزشی، تربیتی و فرهنگی شده و جمع و جور کردن آن سخت می‌شود.

* «خرید خدمات آموزشی» سم مهلک برای نظام آموزش و پرورش است

عباسی گفت: به نظر می‌رسد که از ویژگی‌های وزیر جدید این است که اولاً از جنس آموزش و پرورش باشد یا اینکه صاحب نظر در این حوزه باشد؛ شرایط این حوزه را درک کند و به دور از مسائل سیاسی به مشکلات آموزش و پرورش بپردازد.

وی با بیان اینکه باید ساماندهی کادر آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش از اولویت‌های برنامه‌های وزیر جدید آموزش و پرورش باشد، اضافه کرد: متأسفانه این حوزه خیلی سر و سامان ندارد و با شروع سال تحصیلی، با کمبود معلم در بسیاری از مناطق کشورمان به ویژه مناطق کم برخوردار روبه‌رو هستیم که ناچار به خرید خدمات آموزشی هستند و این موضوع سم مهلکی برای نظام آموزش و پرورش ماست.

* لزوم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ضرورت توجه به مطالبات معلمان بیان کرد: معلمان مطالباتی دارند، چه آنهایی که بازنشسته شدند و باید پاداش بازنشستگی خود را دریافت کنند و چه آنهایی که مشغول به کار هستند؛ باید طرح رتبه‌بندی فرهنگیان اجرا شود تا حداقلِ عدالت اجتماعی در بین کارکنان دولت به وجود آید.

وی ادامه داد: از زمانی که مطالبات فرهنگیان را پرداخت نکردند باعث انباشته شدن این بدهی‌ها شده و همیشه مطالبات آموزش و پرورش را در بوق و کرنا می‌کنند که پرداخت این مطالبات سخت است؛ در حالی‌که اگر این بدهی‌ها را به تدریج پرداخت کنند و در زمان بودجه‌ریزی، کارشناسان آموزش و پرورش میزان اعتباری که در طول سال تحصیلی نیاز است را به صورت کارشناسی شده به مجلس ارائه دهند و مجلس تصویب کند، دیگر کار به اینجا نمی‌کشد.

عباسی افزود: بسیاری از بازنشستگان هنوز پاداش خود را دریافت نکرده یا تعداد زیادی از فرهنگیان منتظر طرح رتبه‌بندی هستند که این طرح انجام نشده است که وزیر آموزش و پرورش این موارد را در اولویت قرار دهد.

وی با اشاره به ساماندهی معلمان حق‌التدریس، آموزشیاران نهضت و مربیان پیش‌دبستانی‌ که طبق قانون مصوب مجلس، وزارت آموزش و پرورش مکلف و موظف به اجرای آن است، گفت: وزارت آموزش و پرورش با این موضوع هم به صورت کج دار و مریض برخورد می‌کند.

* نمی‌شود مدارس را به شیوه 40 سال قبل اداره کرد

عباسی با تأکید بر اینکه باید در تجهیز، نوسازی و هوشمندسازی مدارس اقدام جدی صورت گیرد، گفت: مدارس باید به روز باشد و نمی‌شود مدارس را به شیوه 40 سال قبل اداره کرد و معلمان هم نمی‌توانند با شیوه‌های قدیمی کار کنند بلکه باید شیوه‌های نوین و جدید جایگزین شیوه‌های سنتی شود که تحقق این امر نیاز به امکانات و تجهیزات آموزشی جدید دارد در حالی‌که بسیاری از مدارس ما از موضوع تجهیز و نوسازی محروم هستند.

وی با اشاره به اینکه سرانه دانش‌آموزی به اندازه کافی اختصاص داده نمی‌شود، افزود: مدارس دولتی عمدتاً دچار مشکل و معضل هستند.

* ویژگی‌های وزیر آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ که «نظر شما در رابطه با گزینه‌هایی که در فضای مجازی جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌شود، چیست؟»، گفت: این اختیار دولت است که گزینه مورد نظر خود را انتخاب کند اما اگر نظر و مشورتی بخواهد ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات آمادگی ارائه نظر مشورتی به دولت را داریم.

به گزارش فارس،وی با تأکید بر اینکه وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که سبقه آموزشی، تربیتی، تخصصی، مدیریتی و معلمی بودن آن بر مسائل سیاسی او غالب باشد، بیان کرد: نباید کسی سکان آموزش و پرورش را در دست بگیرد که با برخوردهای سیاسی، آموزش و پرورش را در چالش جدی قرار بدهد و از مطالبات اصلی آموزش و پرورش غافل شود.

* نگران آموزش و پرورش هستیم

عباسی اضافه کرد: نگران آموزش و پرورش هستیم و امید داریم که رئیس جمهور در این زمینه کسی را انتخاب کند که از جامعیت و ویژگی‌های لازم هدایت آموزش و پرورش برخوردار باشد؛ در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هرکسی که برای وزارت معرفی شود را ارزیابی خواهیم کرد و پیش‌داوری نمی‌کنیم.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. مسعود جلیل پور گفت:

    بنام خدا:بعد از سی سال کار درنظام آموزشی بعنوان دبیر تنها مشکلی که مانع رشدو بالندگی آموزش است عدم رقابت بین کادر اموزشی است.زمانی اموزش به رشد وبالندی می رسد که آموزش دهندگان آن سیستم دارای انگیزه وبه طورکلی فعل خواستن باشند ان زمان است که تمام موانع کنار می روند.واین حس رقابت ایجاد نمی شود مگر هرمعلم به نسبت تخصص وسابقه اموزشی و….در جایگاه خود قرار گیرد چون این خود سبب میشود هرمعلم برای رسیدن به مرتبه بالاتر که هم حقمق ومزایای بیشتر وهم از جایگاه اجتماعی بالاتر برخوردار است تلاش مضاعف کند.ومجری دقیق طرح وبرنامه هایی باشد که از بالا کارشناسی شده اعلام می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید