توافق تلفنی روحانی و مکرون به چه معنا بود؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۱۸:۴۸
    کد خبر :569898

رحمان قهرمان پور، تحلیلگر مسائل بین الملل درباره مذاکره تلفنی روحانی و مکرون و توافق آنها برای ازسرگیری مذاکرات بین تمام طرف های هسته ای تا 24 تیر گفت: این موضوع یک گفتمان تلفنی و کلی بوده، باید ببنیم جزییات آن چه بوده است و اینکه آیا این توافق شامل آمریکا هم خواهد بود یا فقط شامل کشور‌های باقیمانده در برجام می شود.

قهرمان پوردر گفت و کو با انتخاب، ادامه داد: فارغ از ماهیت خبر و جزییات آن، شاید این توافق به این معنا باشد که هر دو طرف به این جمع بندی رسیده اند که فعلا افزایش تنش‌ها به نفعشان نیست یا حداقل اروپایی‌ها به این نتیجه رسیده اند که دست کم بتوانند برای چند ماه این تنش را عقب بندازند.

قهرمان پور افزود: از طرفی دیگر ما در خلیچ فارس تنش‌هایی داریم که باید مدیریت کنیم و شاید ایران هم تصمیمش این باشد که نخواهد در دو حوزه هسته‌ای و خلیچ فارس همزمان تنش‌ها را مدیریت کند و فعلا در یکی از این حوزه‌ها بخواهد مدیریت شده حرکت کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه همه این احتمالات وجود دارد و خیلی دور از ذهن نیست، گفت: در سناریوی امکان کاهش تنش و مذاکره، حقیقتا در حال حاضر مذاکره را سناریوی جدی نمی بینم، اما معتقدم ممکن است دو طرف می خواهند تنش‌ها را متوقف کنند؛ به این معنا که هم ان‌ها تنش‌ها را متوقف می کنند هم ما اقداماتی که میتواند باعث نگرانی ان‌ها شود را متوقف کنیم؛ این موضوع می تواند یک فرصت تنفسی بدهد و دو طرف فکر کنند که چگونه در مسیر مذاکره حرکت کنند.

قهرمان پور ادامه داد: به نظر میرسد که این فرمول در حال حاضر به نفع هر دو طرف است. یعنی هم به ایران این فرصت را می دهد که گزینه‌های خود را مطمئن تر انتخاب کند و گام‌های بهتری بردارد و هم به اروپا این فرصت را می دهد که با آمریکا برای حفظ بهتر برجام یا حداقل جلوگیری از اقدامات تند ترامپ چانه زنی کند.

قهرمان پور با اشاره به دو گزینه توقف موقت تنش‌ها یا حرکت به سمت مذاکره، گفت: من فکر میکنم آیا این حرکت برای گزینه اول است؛ زیرا زمینه‌های گزینه دوم وجود ندارد، ولی باید دید این فاصله چقدر طول خواهد کشید. یعنی فرمول موقت مثلا دو ماه قرار است طول بکشد یا سه ماه و آیا در این فاصله اروپا می تواند امریکا را متقاعد کند که دست کم مثلا تحریم‌ها را تشدید نکند؟

این تحلیلگر مسائل بین الملل تصریح کرد: با این وجود، واقعیت این است که برداشته شدن مسئله تحریم‌ها در این شرایط کمی سخت و دشوار است مخصوصا با این دامنه تحریم‌هایی که ترامپ افزایش داده، به این که آمریکایی‌ها بخواهند در این مرحله تحریم ها را کنار بگذارند، نگاه خوش بینانه‌ای ندارم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید