زنان، 20 درصد ثبت‌نام کنندگان انتخابات شورایاری‌ها/ استقبال از حضور احزاب

    کد خبر :567001

عضو شورای شهر تهران بااشاره به ثبت‌نام 5700 نفر در این دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت:‌ حدود ۲۰ درصد ثبت‌نام‌کنندگان از بانوان هستند.

آرش حسینی میلانی در نشست خبری امروز سه شنبه که در محل دانشگاه جنگ با موضوع بررسی ابعاد مختلف انتخابات شورایاری‌های شهر تهران برگزار شد، گفت: در دور دوم ثبت‌نام شورایاری‌ها هستیم، تا کنون حدود ۵۷۰۰ نفر برای ۳۵۲ محله ثبت نام کردند و نهایتاً در روز برگزاری این انتخابات ۳۱۸۶ نفر بعنوان شورایار انتخاب خواهند شد.

وی افزود: به همراه سازمان‌های مردم نهاد، شورایاری‌ها نهادی هستند که به صورت سیستماتیک و سازمان یافته پیوند دهنده شورا، مدیریت شهری و شهروندان خواهند بود.

میلانی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد از ثبت نام کنندگان این دوره انتخابات از بانوان هستند گفت: در ترکیب فعلی شورایاری‌ها شاهد حضور ۱۱ درصدی بانوان هستیم . قطعاً حساسیت خانم‌ها به حوزه محیط زیست محله و امنیت اجتماعی بالاتر است و امیدواریم مشارکت آنها افزایش پیدا کند.

باید از ورود احزاب و کمک آنها در سطح محلات استقبال کنیم

وی در خصوص ورود احزاب به موضوع انتخابات شورایاری‌ها، گفت: جهت‌گیری ستاد هماهنگی انتخابات شورایاری‌ها به هیچ وجه سیاسی نیست اما از همه گروه‌ها و سازمان‌ها خواسته‌ایم مشارکت فعالی داشته باشند. بی تردید احزاب هم حق دارند در اداره شهر سهیم باشند. در گذشته اقبال خوبی وجود نداشت اما در این دوره خوشبختانه فعالیت‌ها بیشتر شده و به نوعی احزاب می‌توانند اعضا و هواداران فعال خود را شناسایی کنند و این انتخابات محک خوبی می‌تواند برای آنها باشد. بر این اساس باید از ورود احزاب و کمک آنها در سطح محلات استقبال کنیم.

جمع‌آوری مهرهای شورایاران به پس از انتخابات موکول شد

وی با اشاره به اینکه در دوره چهارم شورایاری‌ها ترتیب سنی برای افراد (۲۵ تا ۴۰ سال) ۳۹ درصد، (۴۱ تا ۵۴ سال)حدود ۴۰ درصد و افراد بالای ۷۰ سال نیز 3 درصد بود، افزود: شورایاران باید پاسخگوی شهروندان باشند و از شورایاران درخواست حضور فعال برای پاسخگویی داریم. بر همین اساس جمع‌آوری مهرهای در اختیار شورایاران را به پس از برگزاری انتخابات موکول کردیم تا بتوانند پاسخگوی مراجعات مردم باشند.

میلانی در خصوص تثبیت جایگاه شورایاری‌ها نیز گفت: آنچه که ایده آل است قانون مصوب مجلس است. البته نمایندگان تلاش خود را انجام دادند اما نیاز به کار اغنایی بیشتر است. چرا که نهادهای مختلفی باید در این حوزه مسئولیت‌های خود را انجام دهند. باید این ظرفیت در کل کلانشهرها وجود داشته باشد و متناسب با این نیاز انتظار قانونی آن نیز تأمین شود اما در هیأت دولت این موضوع در حال بررسی است و برای این دوره نیز مجوز قانونی از هیأت دولت اخذ شده و استانداری و فرمانداری نیز همکاری مناسبی داشته‌اند. قطعاً اینکه بتوانیم شورایاری‌ها را قانونی کنیم نیازمند برخی بازنگری‌ها و ایجاد ظرفیت در کلانشهرهای کشور است.

میلانی در تشریح سازوکار احراز صلاحیت‌ها و برخورد با تخلفات احتمالی در برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران گفت: سازوکار انتخابات شورایاری‌ها همانند سایر انتخابات کشور است که در این میان کمک فرمانداری نیز در بحث نظارت گرفته شده به شکلی که یک ناظر فرمانداری به همراه یک ناظر ستاد برگزاری این انتخابات در هر یک از صندوق‌ها حضور خواهند داشت. قطعاً در احراز صلاحیت افراد به ویژه عدم سوءشهرت آن‌ها در محلات از حضور معتمدین محلات و نمایندگان نیروی انتظامی بهره گرفته خواهد شد

وی ادامه داد: در دوره چهارم انتخابات شورایاری‌های شهر تهران کمتر از ۱۰۰ نفر رد صلاحیت وجود داشت که رقم بسیار پایینی بود. در این دوره نیز تلاش خواهد شد که شاهد افزایش حداکثری مشارکت‌ها باشیم. بی‌تردید در حوزه امنیت اجتماعی در محلات، افرادی که سوءپیشینه دارند مشخص خواهد شد و صلاحیت آن‌ها رد می‌شود اما رد صلاحیت سیاسی نخواهیم داشت. همان طور که در دوره چهارم چنین موضوعی وجود نداشت.

وی در خصوص عضویت کارمندان شهرداری تهران در شورایاری‌ها گفت: مصوبه شورا این بود که کارمندان شهرداری در منطقه‌ای که فعالیت می‌کنند نمی‌توانند کاندید شوند و اینکه پس از رأی آوردن در این انتخابات نباید هیچ گونه رابطه استخدامی و معاملاتی با شهرداری تهران داشته باشند که با توجه به مسئله اشتغال و مشکلات ناشی از آن در کشور تفسیری از این قانون شد که شورایاری‌ها پس از انتخاب اگر بخواهند رابطه استخدامی و معاملاتی پیدا کنند برای آن‌ها این موضوع ممنوع خواهد بود.

وی در خصوص تمدید پنج روزه زمان ثبت نام انتخابات شورایاری‌ها نیز گفت: براساس درخواست ۱۲ نفر از اعضای شورای شهر تهران و با توجه به درخواست گروه‌های مختلف اجتماعی مقرر شد که پنج روز زمان ثبت نام کاندیداها افزایش پیدا کند. البته بخاطر موضوعات دیگری همچون تأخیر در شروع تبلیغات برای این انتخابات و با هدف افزایش مشارکت مردمی با تمدید پنج روزه زمان ثبت نام موافقت شد. هرچند این تمدید فشار مضاعفی را به هیأت‌های اجرایی خواهد آورد اما قطعاً کیفیت بررسی صلاحیت‌ها در این مسیر کاهش پیدا نمی‌کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حدنصاب تعداد ثبت نام کنندگان در این انتخابات جهت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: حدنصاب در محلات این است که حداقل هشت نفر برای این انتخابات ثبت نام کنند. این حدنصاب به تأیید ستاد هماهنگی انتخابات شورایاری‌ها هم رسیده اما اگر محله‌ای هم به حدنصاب نرسید قطعاً در فرصت دیگری انتخابات آن برگزار خواهد شد. البته در مجموع برای حدنصاب این انتخابات باید حدود ۷۰۰۰ نفر ثبت نامی داشته باشیم که پیش‌بینی می‌کنیم تا آخرین روز مهلت ثبت نام که اتفاقاً در روز آخر تعداد ثبت‌نامی‌ها براساس آمار از دوره قبلی افزایش چشمگیری خواهد داشت، می‌رسیم.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص مشارکت مناطق شهر تهران نیز گفت: منطقه ۵ بیشترین تعداد ثبت نام کنندگان و منطقه ۹ کمترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان را دارد، البته این ارقام باید با اتکا به تعداد محلات در هر منطقه مورد توجه قرار گیرد. برای مثال در منطقه ۱۱ تاکنون حدود ۲۱۵ نفر ثبت نامی داشتند که به این ترتیب به حدنصاب برگزاری این انتخابات رسیده است. البته امیدواریم با افزایش فعالیت تبلیغی آمار ثبت‌نام‌کنندگان نیز افزایش پیدا کند.

وی در خصوص تعداد صندوق‌های بکارگرفته شده در این انتخابات نیز گفت: هنوز هیأت اجرایی رقم نهایی تعداد صندوق‌ها را مشخص نکرده اما حدود ۱۸۰۰ صندوق در این انتخابات بکارگرفته خواهد شد. در مورد اشکالاتی که برای ثبت نام‌کنندگان توسط سایت نیز وجود دارد فاوا شهرداری تهران تلاش می‌کند با افزایش پهنای باند این مشکل را حل و فصل کند.

میلانی در خصوص اخذ رأی به شکل اتوبوسی و یا رأی دادن شهروندان محلات دیگر در محله‌ای غیر از محل سکونت خود گفت: قطعاً اتوبوسی رأی دادن ناقض حقوق شهروندان است. اگر امکانی بود که پیش از برگزاری این انتخابات نسبت به ثبت نام رأی‌دهندگان و تعیین محل سکونت آن‌ها می‌شد اقدامی انجام داد قطعاً وضعیت مطلوب‌تری ایجاد می‌شد اما در حال حاضر زیرساخت این کار وجود ندارد و راه حل این موضوع مشارکت گروه‌های اجتماعی در این انتخابات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید