دیدار وزیر خارجه آلمان با رئیس‌جمهور جدید اوکراین در کی‌یف

    کد خبر :548831

وزیر خارجه آلمان به‌منظور میانجی‌گری برای حل درگیری‌های بین روسیه و دولت اوکراین در شرق این کشور با همکاری فرانسه به کی‌یف سفر و با رئیس‌جمهور جدید این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش  بازتاب به نقل از روزنامه “تاگس شاو”، آلمان و فرانسه می‌خواهند مذاکرات صلح برای جنوب‌شرقی اوکراین را مجدداً زنده کنند.

هایکو ماس“، وزیر امور خارجه آلمان بعد از دیداری با “ولادیمیر زلنسکی”، رئیس جمهور جدید اوکراین در کی‌یف تأکید کرد که حالا از این مناسب بودن ساعت‌ها باید استفاده شود.

حدود یک سال است که مذاکرات صلح درباره درگیری‌ها در جنوب‌شرقی اوکراین به‌حال رکود درآمده است و حالا آلمان، فرانسه و اوکراین می‌خواهند مجدداً این مذاکرات را احیا کنند.

“زلنسکی” بعد از یک دیدار با وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه تأکید کرد که مهم‌ترین اولویت هر اوکراینی توقف آتش درگیری‌ها و پایان جنگ است.

“هایکو ماس” هم از مذاکرات واقعاً خوب سخن گفته تصریح کرد: ما همچنان تحت میانجیگری آلمان ــ فرانسه تلاش می‌کنیم که به صلح در جنوب‌شرقی اوکراین دست پیدا کنیم، این خدمتی به انسان‌ها در شرق اوکراین است، آن‌ها مدتهای طولانی منتظر این صلح هستند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین خواستار آزادی هرچه سریع‌تر ملوانان اوکراینی شده و دستگیری آن‌ها را غیرقانونی ارزیابی کرد.

دادگاه بین‌المللی قوانین دریا که مقرش در هامبورگ است، چند روز پیش اعلام کرد: روسیه باید ملوانان و کشتی‌هایی را که بازداشت و توقیف شده‌اند آزاد کرده و هر دو طرف از هرگونه اقدامی که موجب افزایش تنش می‌شود، خودداری کنند.

در حادثه 25 نوامبر گذشته در تنگه کرچ سه کشتی اوکراینی توسط کشتی‌های روسی توقیف شدند و این امر باعث بدتر شدن روابط میان مسکو و کی‌یف شد.

در حال حاضر اوکراین خواستار آزادی ملوانانش و بازگشت کشتی‌های توقیف‌شده‌اش است ولی هنوز مسکو به این درخواست پاسخ نداده است.

وزارت خارجه روسیه اخیراً اعلام کرد که در جلسه استماع این دادگاه شرکت نکرده است: “این کشور نمی‌خواهد در دادگاهی که فاقد صلاحیت است از خود دفاع کند”. این دادگاه در سال 1982 طبق کنوانسیون سازمان ملل در امور دریاها تأسیس شده است؛ کنوانسیونی که روسیه و هم اوکراین از امضاکنندگان آن هستند، اما این بدان معنی نیست که تصمیمات این دادگاه لازم‌الاجرا است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور جدید اوکراین نیز اعلام کرده است که آزادی ملوانان اوکراینی و کشتی‌هایش می‌تواند اولین نشانه از سوی رهبری روسیه برای پایان بخشیدن به بحران با اوکراین باشد.

در جنوب‌شرقی اوکراین از سال 2014 نیروهای طرفدار روسیه علیه نیروهای دولتی اوکراین مبارزه می‌کنند، همچنین توافق صلح مینسک هم نتوانست به این درگیری‌ها کاملاً پایان دهد. کشورهای آلمان و فرانسه تلاش می‌کنند بین اوکراین و روسیه میانجی‌گری کنند.

“ولادیمیر زلنسکی” تاکنون طرحی برای حل‌وفصل مناقشه نظامی در دونباس ارائه نداده، البته، در جریان مبارزات انتخاباتی، دستیابی به صلح در این منطقه را از اولویت‌های اصلی وظایف خود نام برده و گفته بود که به‌خاطر برقراری آتش‌بس در دونباس، حاضر به انجام هر نوع مذاکره‌ای خواهد بود. البته مشاورینش به وی توصیه کرده‌اند تا از مذاکره مستقیم با طرف روسی بدون میانجی‌گری شرکای اروپایی خودداری کند.

زلنسکی بعد از عهده‌داری ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد که حاضر به مذاکره با روسیه بوده و امیدوار است تا در آینده نزدیک در چارچوب مذاکرات “گروه نرمادی” (روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان) چنین موقعیتی فراهم شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید