جدیدترین اخبار
۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹ اقتصادی کد خبر :54652

‘قطار اکو’، محور جلسه کارگروه مشترک ایران-پاکستان-ترکیه در اسلام آباد

-نهمین نشست کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به ‘قطار اکو’ با حضور ‘خواجه سعد رفیق’ وزیر راه آهن پاکستان در اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست از روز گذشته آغاز شده و امروز به کار خود پایان خواهد داد، هیات های کارشناسی از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه و افغانستان حضور دارند.
‘خواجه سعد رفیق’ وزیر راه آهن پاکستان در سخنانی در این نشست گفت: این کشور در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح نوسازی جاده کویته-تفتان(در خاک پاکستان) به عنوان بخشی از طرح قطار اکو با هدف بهبود کیفیت خط اتصال میان کشورهای پایه گذار سازمان اکو (ایران-پاکستان-ترکیه) است.
وی گفت: چند سال پیش با ابتکار مشترک ایران، پاکستان و ترکیه طرح قطار باربری اکو برای تردد در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول معرفی شد که هدف از آن تقویت فعالیت های اقتصادی مشترک از طریق راه آهن بود اما این طرح به دلیل مشکلات مختلفی نتوانست به مرحله اجرا برسد.
وزیر راه آهن پاکستان ابراز امیدواری کرد که با حضور مسئولان مربوطه در نشست کنونی کارگروه قطار اکو، بتوان راه کارهای لازم را برای اجرای مجدد این طرح بزرگ ارائه داد.
وی افزود: سیستم یکپارچه حمل و نقل منطقه ای باید به گونه توسعه یابد که مردم کابل و یا داکا در بنگلادش بتوانند برای سفر به لندن یا هرکجای اروپا از مسیر پاکستان، ایران و ترکیه بهره مند شوند.
سعد رفیق تاکید کرد: تحقق چنین اهدافی نیازمند اراده سیاسی قوی دولت ها است که بتوان موانع موجود در مسیر اتصال منطقه ای را مرتفع ساخت و نقشه راه مشترکی را برای دسترسی به اهداف ترسیم و اجرا کرد.
وزیر راه آهن پاکستان از بانک توسعه اسلام و نیز بانک توسعه و تجارت سازمان همکاری اقتصادی خواست تا سرمایه گذاری در بخش راه آهن برای برقراری ارتباط بهتر میان کشورهای سازمان اکو را در دستور کار قرار دهد.
وی گفت: وضعیت نابسامان مسیر ریلی کویته-تفتان (در خاک بلوچستان پاکستان) یک مشکل عمده در مسیر تقویت ارتباطات منطقه ای و دسترسی به اروپا است ضمن اینکه طرح اتصال ریلی از منطقه مرزی ‘چمن’ (شهری در ایالت بلوچستان پاکستان نزدیک به مرز افغانستان) به ‘اسپین بولدک’ در افغانستان و از آنجا به قندهار و ترکمنستان در دست بررسی است.
وزیر راه آهن پاکستان ابراز امیدواری کرد که با تلاش های موثر به ویژه با همکاری موسسات مالی بین المللی و منطقه ای در سال های آینده، کشورهای منطقه قادر باشند که با تقویت زیرساخت های ریلی، فضای بهره مندی از آن را برای ملت های خود فراهم کنند.
قطار کانتیربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردم آگوست سال ۲۰۰۹ از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.
فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. دولت کنونی پاکستان در نوامبر سال ۲۰۱۳ تفاهم نامه ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باربری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد اما هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست.
در آبان ماه سال ۱۳۹۴ نیز ‘خواجه سعد رفیق’ وزیر راه آهن پاکستان از آمادگی کشورش برای راه اندازی ‘قطار اکو’ خبر داده بود؛ قطاری که قرار است در مسیر پاکستان، ایران و ترکیه تردد کند.

روی خط خبر

  • فروش مدت‌دار خودرو ممنوع شد
  • همت بنیاد علوی برای حل مشکل مسکن خانواده‌های دارای فرزند معلول
  • آمریکا: اگر کسانی نتوانند یک شبه واردات نفتی از ایران را قطع کنند، معافیت هایی را بررسی خواهیم کرد
  • حداکثر فاصله زمانی قابل قبول بین پروفرما و ثبت سفارش یک ماه است
  • JMMC حق هیچگونه تفسیری از تصمیم‌های اوپک را ندارد
  • جابری انصاری با میشل عون دیدار کرد
  • ایران میزبان مسابقات بین‌المللی «غواصی نظامی» خواهد بود
  • همه‌پرسی دومی درباره «برگزیت» درکار نیست
  • تمجید «یونکر» از گسترش روابط چین و اتحادیه اروپا
  • وزیر صهیونیست خواستار کشتار کودکان غزه شد
  • مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج بازداشت شد
  • افغان‌ها واقعاً در حال ترک ایران هستند؟
  • هنجارشکنی، آبشار مارگون را یک روز تعطیل کرد
  • پخش پشت صحنه برنامه دیدنی فردوسی‌پور
  • درخشنده‌ترین فیلم‌ های “پوران‌ درخشنده”
  • اعلام آمادگی بنیاد مستضعفان برای حفظ باغات تهران
  • گزارش رسانه‌های آمریکایی از «اسناد سرقت شده هسته‌ای ایران» توسط جاسوسان اسرائیل
  • دستاورد پخش بازی فینال جام جهانی برای سینما چقدر بود؟
  • محمد علیزاده بازیگر شد
  • ارائه خدمات پیشگیری و درمان اعتیاد به ۲۱۰ هزار تن در سال گذشته
  • پرداخت اولین قسط پاداش پایان خدمت فرهنگیان با حقوق تیرماه/ پرداخت پاداش‌ها تا پایان تابستان
  • کتاب‌خوانی ۱۲۱ هزار و ۴۳۰ مسافر مترو در سه ماه اول سال ۹۷
  • ممنوعیت فروش نوشابه های الکلی در ترکمنستان
  • فرانسه: هدف کشورهای اروپایی، اطمینان از ادامه صادرات نفت ایران است
  • واکنش قاسمی به شایعه انتقال پیام ایران به ترامپ از طریق پوتین: چنین چیزی وجود ندارد؛ پیغامی برای ترامپ نداریم و بحثی هم در این باره با روسیه نداشته‌ایم
  • هنوز انتخابات‌ شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» در کنگره‌ تایید نشده‌
  • چشم‌انداز اقدامات ترامپ، شروع جنگ با تهران است؛ آیا این دلیل، برای ایستادن مقابل او کافی نیست؟
  • اظهارات عجیب یک نماینده: ممنون روسیه هستیم که به ما کالا می‌دهد تا از گرسنگی نمیریم
  • تصاویر اجساد تروریست‌های معدوم در ندوشه کرمانشاه منتشر شد
  • ادعای بولتون: تا زمانی که ایران در خاورمیانه فعالیت دارد، در سوریه می‌مانیم