جدیدترین اخبار
۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹ اقتصادی کد خبر :54652

‘قطار اکو’، محور جلسه کارگروه مشترک ایران-پاکستان-ترکیه در اسلام آباد

-نهمین نشست کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام آباد-تهران-استانبول معروف به ‘قطار اکو’ با حضور ‘خواجه سعد رفیق’ وزیر راه آهن پاکستان در اسلام آباد و با محوریت تسریع در رفع موانع موجود در مسیر اجرایی شدن این طرح برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این نشست از روز گذشته آغاز شده و امروز به کار خود پایان خواهد داد، هیات های کارشناسی از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه و افغانستان حضور دارند.
‘خواجه سعد رفیق’ وزیر راه آهن پاکستان در سخنانی در این نشست گفت: این کشور در حال برنامه ریزی برای اجرای طرح نوسازی جاده کویته-تفتان(در خاک پاکستان) به عنوان بخشی از طرح قطار اکو با هدف بهبود کیفیت خط اتصال میان کشورهای پایه گذار سازمان اکو (ایران-پاکستان-ترکیه) است.
وی گفت: چند سال پیش با ابتکار مشترک ایران، پاکستان و ترکیه طرح قطار باربری اکو برای تردد در مسیر اسلام آباد-تهران-استانبول معرفی شد که هدف از آن تقویت فعالیت های اقتصادی مشترک از طریق راه آهن بود اما این طرح به دلیل مشکلات مختلفی نتوانست به مرحله اجرا برسد.
وزیر راه آهن پاکستان ابراز امیدواری کرد که با حضور مسئولان مربوطه در نشست کنونی کارگروه قطار اکو، بتوان راه کارهای لازم را برای اجرای مجدد این طرح بزرگ ارائه داد.
وی افزود: سیستم یکپارچه حمل و نقل منطقه ای باید به گونه توسعه یابد که مردم کابل و یا داکا در بنگلادش بتوانند برای سفر به لندن یا هرکجای اروپا از مسیر پاکستان، ایران و ترکیه بهره مند شوند.
سعد رفیق تاکید کرد: تحقق چنین اهدافی نیازمند اراده سیاسی قوی دولت ها است که بتوان موانع موجود در مسیر اتصال منطقه ای را مرتفع ساخت و نقشه راه مشترکی را برای دسترسی به اهداف ترسیم و اجرا کرد.
وزیر راه آهن پاکستان از بانک توسعه اسلام و نیز بانک توسعه و تجارت سازمان همکاری اقتصادی خواست تا سرمایه گذاری در بخش راه آهن برای برقراری ارتباط بهتر میان کشورهای سازمان اکو را در دستور کار قرار دهد.
وی گفت: وضعیت نابسامان مسیر ریلی کویته-تفتان (در خاک بلوچستان پاکستان) یک مشکل عمده در مسیر تقویت ارتباطات منطقه ای و دسترسی به اروپا است ضمن اینکه طرح اتصال ریلی از منطقه مرزی ‘چمن’ (شهری در ایالت بلوچستان پاکستان نزدیک به مرز افغانستان) به ‘اسپین بولدک’ در افغانستان و از آنجا به قندهار و ترکمنستان در دست بررسی است.
وزیر راه آهن پاکستان ابراز امیدواری کرد که با تلاش های موثر به ویژه با همکاری موسسات مالی بین المللی و منطقه ای در سال های آینده، کشورهای منطقه قادر باشند که با تقویت زیرساخت های ریلی، فضای بهره مندی از آن را برای ملت های خود فراهم کنند.
قطار کانتیربر اکو براساس توافق سه جانبه میان اسلام آباد، تهران و آنکارا در سال ۲۰۰۹ فعالیت خود را رسما آغاز کرد و اولین قطار در روز چهاردم آگوست سال ۲۰۰۹ از اسلام آباد و از مسیر ایران عازم ترکیه شد.
فعالیت این قطار تا دسامبر سال ۲۰۱۱ ادامه یافت. دولت کنونی پاکستان در نوامبر سال ۲۰۱۳ تفاهم نامه ای با راه آهن ترکیه برای از سرگیری تردد قطار باربری میان دو کشور با هدف ارتقای مبادلات تجاری امضا کرد اما هنوز از آغاز فعالیت مجدد آن خبری نیست.
در آبان ماه سال ۱۳۹۴ نیز ‘خواجه سعد رفیق’ وزیر راه آهن پاکستان از آمادگی کشورش برای راه اندازی ‘قطار اکو’ خبر داده بود؛ قطاری که قرار است در مسیر پاکستان، ایران و ترکیه تردد کند.

وبگردی

روی خط خبر

  • صادرات قطعات خودرو افزایش یافت
  • نرخ بالای اشتغال غیررسمی/ علل ایجاد مشاغل بدون شناسنامه
  • پزشکیان: اگر هاشمی نبود، انقلاب هم در این جایگاه نبود/ انصاری: درباره املاک هاشمی، افسانه ساختند
  • جایزه رییس‌جمهور تقلبی اهدا شد
  • پخش فصل جدید «کودک شو» از نسیم
  • سه‌گانه بیکاری: سهم من، ما و دولت در کاهش اشتغال
  • موتور سیکلت‌های قدیمی مهم‎ترین عامل آلودگی هوا
  • دو کره زیر یک بیرق؛ آمریکا نگران است
  • اوباما به صحنه سیاست باز می گردد/ترامپ به رقابت طلبیده شد
  • هشدار مقام سازمان تامین اجتماعی: به مرز بحران نزدیک می‌شویم
  • مذاکره با سپاه برای پرواز هواپیمای باروری ابر
  • صادرات افزایش یافت/ دلار باید ارزان شود
  • تیم ملی ایران هدفی جذاب برای داعش!
  • با بحران صندوق‌های بازنشستگی چه باید کرد؟
  • بکارگیری فارغ‌التحصیلان پرستاری با گرایش بهداشت در مراکز جامع سلامت
  • زوج هنری تلویزیون مهمان امشب “دورهمی”
  • “ترامپ” این بار سوژه یک سریال
  • شفاف سازی؛ راهکار برون رفت و جلوگیری از فساد اداری
  • اجبار زندانیان به مصرف هرگونه دارو کذب است / مطرح‌کنندگان این موضوع تحت تعقیب قرار خواهد گرفت
  • بلاتکلیفی یک ساله وعده‌های پلاسکویی/ کلنگ زنی که امروز و فردا می شود
  • ایالات متحده چقدر به چین بدهکار است؟
  • بدسابقه‌ترین بانک‌های مرکزی را بشناسید
  • به خاطر پلاسکویی‌ها تجارت جهانی فردوسی پلمب نمی‌شود
  • پزشک خانواده و نظام ارجاع، ابزار ارتقای شاخص‌های سلامت است
  • موقعیت دشوار اصولگرایان و اصلاح‌طلبان
  • نامه اسماعیل هنیه به رهبر معظم انقلاب درباره قدس
  • وقتی یک مدیر حاشیه ساز می شود/ماجرای سرماخوردگی خوانندگان
  • سانچی به پهلوی راست قرار گرفته است/ پدیده غیرمعمولی در اطراف نفت‌کش دیده نمی‌شود
  • صداهای عجیب در سومار، ناشی از چیست؟
  • راز گنج سه هزار ساله در مخفیگاه مردان مرموز چه بود؟