پنتاگون تهدید ایران را بزرگنمایی می‌کند

    کد خبر :545208

وزارت دفاع آمریکا بدون ارائه هیچ گونه مدرکی ادعا کرد که جمهور اسلامی ایران در حملات به نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات نقش داشته است. علاوه بر این، مقامات نظامی آمریکا بار دیگر با استناد به تهدیدات ادعایی ایران، نیرو‌های اضافی دیگری به خلیج فارس اعزام کردند.

روز جمعه دولت دونالد ترامپ، اعلام کرد که برای مقابله با تهدید ایران، ۱۵۰۰ نیروی جدید به خلیج فارس اعزام می‌کند و بدون اجازه کنگره تسلیحات جدیدی به عربستان، امارات و اردن می‌فروشد. در همین روز، مایکل گیلدی، مدیر ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، ایران را به دست داشتن در حملات اخیر به بندر فجیره و تاسیسات نفتی عربستان متهم کرد. او طی یک نشست خبری در پنتاگون، بدون اینکه مدارکی ارائه کند، ادعا کرد: «ایرانیان گفته‌اند که آن‌ها قصد دارند تنگه هرمز را مسدود کنند. ایرانیان آن نفتکش‌ها (در بندر فجیره) را هدف قرار دادند. ایرانیان از طریق نایبان‌شان در یمن، خط لوله نفتی در عربستان را زدند. ما می‌دانیم که آن‌ها مستقیما با آن نایبان ارتباط دارند. ما می‌دانیم که آن‌ها با نایبانی در عراق که (به سفارت آمریکا در بغداد) راکت شلیک کردند، مستقیما ارتباط دارند.»

گیلدی مدعی شد که آمریکا «گزارش‌های معتبر متعددی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه‌های نزدیک به ایران قصد دارند به نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه حمله کنند. این اولین بار است که یک مقام رسمی آمریکایی به طور علنی ایران را به داشتن نقش «مستقیم» در حملات اخیر متهم می‌کند. اما وقتی که از گیلدی پرسیده شد که چه مدرکی برای این ادعا دارد، پاسخ داد که آمریکا این اطلاعات را از منابع اطلاعاتی بدست آورده و نمی‌تواند مدارک آن را افشا کند. او در ادامه مدعی شد که پنتاگون می‌تواند «با اطمینان بسیار بالا» بگوید که ایران با حملات به منطقه سبز بغداد، نفتکش‌ها و تاسیسات نفتی سعودی ارتباط دارد.

در هفته‌های اخیر، مقامات آمریکایی مکررا ادعا کرده‌اند ایران برای حمله به نیرو‌های آمریکایی آماده می‌شود. در این زمینه، مقامات دولت ترامپ به موشک‌هایی استناد می‌کنند که روی قایق‌های کوچک در خلیج فارس نصب شده‌اند. منابع آمریکایی می‌گویند از این موشک‌ها ممکن است برای حمله به تاسیسات نفتی در ساحل استفاده شود. اما کارشناسان مستقل در قوی بودن مدارک دال بر فعالیت موشکی ایران تشکیک می‌کنند. پیش از این، منابع آگاه به روزنامه دیلی‌بیست گفته بودند که آمریکا درباره تهدید ایران اغراق می‌کند. اندکی بعد، منابع به همین روزنامه گفتند اطلاعاتی که به دست آمریکایی‌ها افتاده است نشان می‌دهد که تحرکات جدید ایران در واکنش مستقیم به اقدامات دولت ترامپ است.

افزون بر این، اطلاعاتی که درباره موشک‌های نصب‌شده روی قایق‌ها ارائه شده، متناقض یا مبهم است. در ارزیابی اطلاعاتی آمریکا در اوایل ماه مه ادعا شده است که روی قایق‌های کوچک در بندر چابهار ایران موشک نصب شده است. علاوه بر این، محافل اطلاعاتی آمریکا نسبت به برخی تحرکات در بندر جاسک هم حساس شدند. اما در همان زمان کارشناسان انستیتوی مطالعات بین المللی میدلبری، تصاویر ماهواره‌ای از بندر جاسک را تحلیل کردند. تحلیلگران این انستیتوی تعدادی قایق کوچک و کامیون در بندر جاسک مشاهده کردند و به این نتیجه رسیدند که حتی اگر در این کامیون‌ها موشک وجود داشته باشد، اندازه آن کوچک است.

برخی مقامات پنتاگون نگران هستند که شواهد مربوط به تصاویر ماهواره‌ای از تحرکات موشکی به اندازه کافی برای افکار عمومی متقاعدکننده نباشد. این نگرانی احتمالا توسط گزارش‌های متناقض اطلاعاتی بیشتر شده است. منابع اطلاعاتی آمریکا به برخی رسانه‌های این کشور گفته‌اند که آن‌ها علایمی از نصب شدن موشک‌‎ها روی قایق‌ها مشاهده کرده‌اند و موشک‌ها آماده شلیک هستند. اما منابع آگاه به دیلی‌بیست گفته‌اند که این ارزیابی درست نیست. همین روزنامه، در بحبوحه تنش‌های ایران و آمریکا، به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکایی، گزارش کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و سایر تندرو‌های دولت ترامپ، تهدیدات مرتبط با ایران را بزرگنمایی می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید