مسجدجامعی:

نظارت بر انتخابات شورایاری به معتمدان محلی سپرده شود

  • اجتماعی
  • یکشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۳۷
    کد خبر :537157

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: معتمدین از میان معلمان، پیشه وران، سمن‌ها، نهادهای فرهنگی، اجتماعی، دینی، پزشکان فعال و شاغل در هر محله انتخاب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران مسجدجامعی به تغییرات مورد نظر در اساسنامه شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: این تغییرات موارد محدودی را در بر می‌گیرد.

عضو شورای شهر تهران به تغییراتی که لازم است انجام گیرد پرداخت و گفت: سن رأی دهندگان قبلاً ۱۵ سال بوده که این سن برای رأی دادن، در قوانین فرادست هم معمول نیست و تبدیل به ۱۸ سال شده است. مورد بعد شرایط داوطلبان عضویت در شورایاری‌ها است که تنها تغییر جدی که انجام شده تعیین حداقل سن و حداکثر سن یعنی ۲۲ سال و ۷۵ سال است که این هم ظاهراً مصوب مجلس شورای اسلامی است.

پیشه وران هم می‌توانند عضو شورایاری و ناظر بر انتخابات باشند

مسجدجامعی ادامه داد: بحث دیگر به ساکنان برخی مناطق تهران مربوط می‌شود. در مناطقی مثل منطقه ۱۲ که ساکنان آن بیشتر بازاری و کاسب هستند و در آنها خیلی سکونت رواج ندارد باید نگاه دیگری می‌داشتیم و برای همین در ماده مربوطه اضافه کردیم: سکونت یا اشتغال به شرط داشتن جواز کسب در محل با سابقه دست کم یک سال. یعنی به پیشه وران هم نقش دادیم و آنها هم در همه مناطق هم به عنوان عضو و هم به عنوان معتمد محلی در نظارت بر انتخابات مشارکت و حضور خواهند داشت.

عضو شورای شهر تهران به تغییرات دیگر اساسنامه شورایاری‌ها اشاره کرد و گفت: مورد دیگر تغییر «حسن شهرت» به «نداشتن سو شهرت» در محل است چون احراز این موضوع راحت تر است. داشتن انواع کارت معافیت یا پایان خدمت برای آقایان هم یکی از موارد بود که قاعده مرسوم در همه موارد مشابه است.

استعفای کارکنان شهرداری برای عضویت در شورایاری‌ها

وی ادامه داد: برای عضویت در شورایاری‌ها محدودیتی ایجاد کردیم که این نوع محدودیت قبلاً هم در وزارتخانه و نهادهای دیگر چون وزارت ارشاد در دوره ما سابقه داشت به گونه‌ای که برای پرسنل وزارت خانه، فعالیت‌های مرتبط را محدود می‌کردیم چون ممکن بود از امکاناتی که در اختیار است زمینه سو استفاده فراهم شود. به همین دلیل در اساسنامه این عبارت اضافه شد که کارکنان شهرداری، اعم از مراکز، مناطق، ناحیه، سازمان، مؤسسات و شرکت‌های وابسته برای نامزدی در عضویت شورایاری‌ها از سمت خود استعفا دهند. مسجدجامعی درباره تغییر دیگری که در اساسنامه انجام شده گفت: مورد تغییر بعدی ارکان انجمن شورایاری‌ها، یعنی ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، ستاد اجرایی شورایاری‌ها، انجمن‌های شورایاری محلات، کارگروه‌های تخصصی محلات و هیأت رئیسه شورایاری مناطق است.

وی ادامه داد: عمده تغییراتی که در اساسنامه آمده است معمول و مطابق با قوانین فرادست است.

تا تیرماه فرصت داریم

عضو شورای شهر تهران درباره فوریت بررسی این تغییرات در شورا گفت: مهلت قانونی فعالیت شورایاری‌ها در تیرماه به پایان می‌رسد. از این به بعد مجموعه فعالیت‌هایشان جایگاه قانونی نخواهد داشت. بنابراین برای اینکه در چارچوب زمانی عمل کنیم نیاز داریم که اصلاح آئین نامه زودتر انجام شود. مسجدجامعی افزود: با توجه به مصوبه «الزام ستاد هماهنگی شورایاری‌ها به برگزاری انتخابات تا پایان ماه» که مبتنی بر مصوبه ابلاغی قبلی است لازم است زمان را مغتنم بشماریم و این آئین نامه را به تصویب برسانیم.

همه مقدمات برگزاری انتخابات با مشارکت بالای مردمی آماده است

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه اگر این طرح، مصوب شود شرایط برگزاری انتخابات آماده است تأکید کرد: در صورت تصویب، آنچه مربوط به استانداری و فرمانداری است و همین طور سایر مقدمات برگزاری انتخابات فراهم است حتی ستادش شکل گرفته، احکامش داده شده و ما می‌توانیم در زمان مقرر آن را برگزار کنیم بنابراین با تصویب اینها امکان برگزاری انتخابات سالم و صحیح و با انشاالله با مشارکت بالا وجود دارد.

وی در توضیح مشارکت بالای مردمی گفت: اینکه عرض می‌کنم با مشارکت بالا یعنی علیرغم شرایط دشواری که در آن هستیم به نحوی انتخابات این دوره پیش بینی شده که ناظر انتخابات از بین معتمدین محلات باشد. معتمدین هم به نحوی که در پیشنهاد آمده از میان معلمان، پیشه وران، سمن‌ها، نهادهای فرهنگی، اجتماعی، دینی، پزشکان فعال و شاغل در هر محله انتخاب می‌شوند.

مسجدجامعی ادامه داد: ما هیأت نظارت را در اختیار شهرداری نگذاشتیم. هیأت نظارت را معتمدین محلات قرار دادیم و هیأت اجرایی شهرداری و فرمانداری هستند. دو فوریت هم برای این است که تیر ماه این زمان به پایان می‌رسد و باید در طول این مدت انتخابات را برگزار کنیم. به عبارت بهتر مقدمه لازم برای برگزاری انتخابات تصویب آئین نامه است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید