ادعای فاکس نیوز درباره تلاش ایران برای توسعه دفاع موشکی خود به کمک آلمان

  • سیاسی
  • شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ ۱۷:۰۱
    کد خبر :511674
توافق هسته‌ای برجام

شبکه آمریکایی فاکس نیوز در گزارشی مدعش شد که دولت آلمان از افشای اطلاعاتی درباره آن‌چه تخطی احتمالی ایران از تحریم‌ها از جمله تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی و فناوری موشکی خوانده شده است، با هدف حفظ برجام و روابط اقتصادی خود با ایران، خودداری می‌کند.

در حالی که آمریکا توافق هسته‌ای برجام را نقض کرد و از آن خارج شد و تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه ایران وضع کرد، در تلاش است چنین القا کند که برنامه دفاعی موشکی و برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر مرتبط هستند. ایران همواره تاکید کرده است که قصد توسعه برنامه موشکی دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همواره صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرده است.

شبکه خبری آمریکای فاکس نیوز در گزارشی مدعی شده است، طبق اطلاعاتی که به دست آورده، دولت آلمان از فاش کردن برخی تلاش‌های حکومت ایران برای “به دست آوردن تسلیحات مخفیانه اتمی و فناوری موشکی” خودداری کرده است.

فاکس نیوز با استناد به نامه‌ای که مدعی شده است متعلق به وزارت امور خارجه آلمان و با آن‌چه تلاش‌های حکومت ایران برای تأمین فناوری می‌خواند مرتبط است نوشت که در این نامه آمده است: ” آمار در زمینه تجارت خارجی در دفتر جرایم گمرکی نگهداری نمی‌شود”؛ این نامه توسط نیلز آنن، وزیر کشور آلمان که انقلاب اسلامی ایران را در ماه فوریه در سفارت تهران در برلین جشن گرفت در تاریخ ۱۸ مارچ نوشته شده است.

فاکس نیوز در ادامه ادعای خود می‌نویسد که جناح چپ آلمان در اواخر ماه فوریه یک پرسشنامه پارلمانی به دولت فدرال فرستاده که جویای تعداد پرونده‌ها، تحقیقات و نوع نتایج مربوط به تخطی ایران از تحریم‌ها بود که توسط اداره جرایم گمرکی آلمان از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ انجام شده بود. جوناس مولر توئه، یک روزنامه‌نگار آلمانی پایگاه خبری آلمانی تی-آنلاین در ۱۹ مارچ در این باره گفت که قصور دولت آلمان در فاش کردن این اطلاعات درباره تخطی احتمالی ایران از تحریم‌ها با خط مشی قبلی کشور در تناقض است؛ این روزنامه‌نگار آلمانی نوشت که ادعای آنن مبنی بر این که راهکار افشاگری تغییری نکرده است، “درست نیست”.

این شبکه آمریکایی به نقل از مقاله پایگاه خبری آلمانی تی-آنلاین در این باره نوشت: “دولت فدرال (آلمان) تا سال ۲۰۰۴، اطلاعات اداره جرایم گمرکی را در حد منحصر به کشور نگه داشته و گزارشات صادرات تسلیحاتی آن‌ها را فهرست کرده بود” که از کالاهای مورد بحث، تحقیقات به عمل آمده و نتایج آن‌ها حفاظت می‌کرد.

فاکس نیوز به نقل از یک سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نوشت: ” ما چیزی نداریم که به پاسخ آنن، وزیر کشور بیفزاییم”.

این شبکه آمریکایی در ادامه برای تشریح ادعای خود با اشاره به مواضع آلمان درباره برجام نوشت: دولت مرکل کاملاً به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که به طور رسمی با عنوان برنامه جامع اقدام عمل مشترک (برجام) نیز از آن یاد می‌شود، پایبند است و خودداری اخیر دولت مرکل نسبت به موضوع تخطی احتمالی تهران از تحریم‌ها می‌تواند به عنوان تلاش آلمان برای حفظ برجام و روابط تجاری رو به رشد آن با ایران تلقی شود.

فاکس نیوز در ادامه ادعای مطرح شده در یک گزارش اطلاعاتی آلمانی در سال ۲۰۱۸ درباره فعالیت ایران در آلمان مطرح کرد: ایران مانند سوریه و پاکستان، به عهده‌دار شدن تلاش‌هایی برای به دست آوردن برخی کالاها و طریقه بکارگیری آن‌ها برای توسعه تسلیحات کشتار جمعی و بهبود سیستم پرتاب «موشکی» مشابهی ادامه داد”. بر اساس این سند، “ایران در زمینه پیگیری برنامه بلند پروازانه‌اش برای به دست آوردن فناوری موشک‌های خود و برنامه پرتاب موشکی خود، بدون تغییر مانده است”.

به گزارش ایسنا، در این گزارش فاکس نیوز همچنین به ادعای این شبکه در سال ۲۰۱۷ مبنی بر این که تلاش‌های ایران برای پیش‌برد برنامه‌های دفاعی موشکی خود منجر به “۳۲ بار کوشش برای برای دستیابی به تسلیحات شده است” اشاره شد که ادعا می‌شود ” به طور حتم و به احتمال زیاد در راستای برنامه‌های اشاعه (تسلیحاتی) ” در ایالات نوردن راین وستفالیا در آلمان انجام شده است.

این شبکه آمریکایی در ادامه اظهارات یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان را مبنی بر تصریح مواضع شورای اتحادیه اروپا در ماه فوریه که شامل ابراز نگرانی‌هایی درباره برنامه موشکی ایران و ادعای مغایرت آن با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود را مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ در چهاردهمین گزارش خود از تأسیسات هسته‌ای ایران، باری دیگر پایبندی ایران را به تعهدات خود در برجام اعلام کرد.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان مدتی قبل در کنفرانس امنیتی مونیخ در پاسخ به سوال مجری این برنامه مبنی بر این‌که قطعنامه شورای امنیت از ایران خواسته است که فعالیت موشکی نداشته باشد، خاطر نشان کرد: این شورا به ایران اعلام کرده که موشک‌های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند طراحی نکند که ما نیز در همین راستا حرکت کرده‌ایم و موشک‌های ما دارای چنین کاربردی نیستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید