اشتباه بزرگ محمد بن سلمان در رابطه با ایران

    کد خبر :48139

«محمد بن سلمان عربستان سعودی را وارد اشتباهات بزرگی در رابطه ایران، یمن و قطر کرده است… متاسفانه او موفق شده است که دولت ترامپ را درون طرح های خود بکشد و با اشتباهات خود همراه سازد.»

به گزارش بازتاب، پایگاه آمریکایی “امریکن کانسروتیو” (American Conservative)، با انتشار گزارشی تحت عنوان “ترامپ، محمد بن سلمان و روبط مسموم با عربستان سعودی”، به انتقاد از روابط ترامپ با آل سعود پرداخته و مواضع واشنگتن و ریاض در قبال ایران را “کوته نظرانه و جاهلانه” دانسته است.

در این گزارش می خوانیم:

«چیزی که به روشنی در رابطه با رویکرد محمد بن سلمان، شاهزاده و ولیعهد جدید عربستان سعودی در سیاست خارجی پیداست آن است که او در دو سال گذشته به عنوان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد، عربستان سعودی را وارد اشتباهات بزرگی در رابطه با ایران، یمن و قطر کرده است.

گذشته از مسئله تجربه و قدرت تصمیم گیری، اکنون ثابت شده است که محمد بن سلمان بی ملاحظه است و با انگیزه های ناگهانی تصمیم گیری می کند. او قدرت برقراری ارتباط میان تاکتیک ها و استراتژی را ندارد. متاسفانه او موفق شده است که دولت ترامپ را درون طرح های خود بکشد و با اشتباهات خود همراه سازد.

محمد بن سلمان سابقه بدی دارد اما به نظر می رسد دیگر برای هشدار دادن به دولت ترامپ دیر شده است. برخی به ترامپ هشدار داده اند پیش از آنکه سیاست های او در رابطه با خاورمیانه به تابعی از سیاست های عربستان سعودی تبدیل شود، مواضع خود را مورد بازنگری قرار دهد؛ اما گویا دیگر دیر شده و این اتفاق در نشست ریاض رخ داده است.

متاسفانه برخی از مقامات ارشد آمریکایی اکنون به این موضوع پی برده اند و نمی دانند باید چه کاری در این رابطه انجام دهند. تلاش هایی دیرهنگام نیز برای اصلاح این مسئله صورت گرفته است اما به نظر نمی رسد ترامپ تمایلی نشان دهد.

ظاهرا ترامپ مشکلی در این موضوع نمی بیند که آمریکا را متحد بسیار نزدیک سعودی ها قرار دهد و متوجه رفتارهای مخرب و بی مبالاتی آن ها نیست. از آنجا که ترامپ نیز فردی بی ملاحظه و فاقد دوراندیشی است و قدرت قضاوت ضعیفی دارد، تعجبی ندارد که او چنین وابستگی به پادشاه سالخورده و مستبد عربستان و پسر بی کفایت مورد علاقه اش داشته باشد.

علاوه بر تمامی موارد فوق، محمد بن سلمان در قبال ایران، شخصی کوته نظر و تندرویی جاهل است؛ از آنجا که ترامپ نیز در سیاست های خود درقبال ایران بسیار شبیه محمد بن سلمان است، تعجبی نیست که آن دو در یک تیم قرار بگیرند.

هیچ شکی در این نیست که هر سیاست خارجی که با محمد بن سلمان مرتبط بوده است به یک آشفتگی و مشکل بزرگ تبدیل شده است؛ از جمله حمله به یمن. اگر هیچ یک از مقامات دولت ترامپ پیش از این متوجه این حقیقت نشده بودند، چرا اکنون نیز این موضوع را درک نمی کنند؟ تصمیم ترامپ برای جانبداری از عربستان در درگیری سعودی ها با قطر و یمن مانند ریختن بنزین بر روی آتش است؛ و نتیجه آن در یمن، مرگ هزاران انسان و قرار دادن میلیون ها نفر در معرض قحطی است.

با وجود شواهد روز افزون بر تبدیل شدن عربستان سعودی به یک تهدید منطقه ای که با رفتارهای خود موجب شرمساری آمریکا است، هنوز اقدام جدی برای تغییر روابط واشنگتن با ریاض صورت نگرفته است. به نظر نمی رسد تا زمانی که علاقه افراطی ترامپ به رهبران سعودی به یک مشکل بزرگ برای او تبدیل نشود، او دست از اقدامات خود بردارد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید