انگلیس از تجارت کثیف چشم نپوشید

    کد خبر :473398

در بحبوحه اعمال فشار به انگلیس به دلیل فروش سلاح به عربستان سعودی، گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که لندن با ارائه آمار نادرست افکار عمومی را در این باره گمراه کرده است.

به گزارش افکارنیوز، ایندیپندنت می‎نویسد: در بحبوحه افزایش فشار‌ها به دولت انگلیس به دلیل فروش سلاح به عربستان سعودی، «جرمی هانت» درباره این فروش سلاح پارلمان انگلیس را گمراه کرده است.

در پی قتل جمال خاشقجی و افزایش شمار تلفات غیرنظامیان در یمن، انگلیس هدف انتقادات گسترده‌ای قرار گرفته است. با وجود مرگ غیرنظامیان در یمن و وجود اتهامات درباره جنایت‌های جنگی، دولت انگلیس مجوز فروش ۵ میلیارد پند تسلیحات به عربستان از سال ۲۰۱۵ تاکنون را صادر کرده است.

ایندیپندنت گزارش داد: جرمی هانت از این تجارت سود‌آور و به طور کلی فروش سلاح انگلیس دفاع کرده و در ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به پارلمان گفته است که از زمان ایجاد زمان ائتلاف عربستان در سال ۲۰۱۴ نظارت بر فروش تسلیحات شدت یافته است.

بر اساس گزارش ایندیپندنت این ادعا‌های جرمی هانت از سوی لیوید روسل-مویل از نمایندگان حزب کارگر و رئیس کمیته صادرات سلاح پارلمان انگلیس به چالش کشیده شده است.

لیوید روسل گفته است که محدودیت‌های صادرات سلاح به تدریج کاهش یافته و از میان رفته است.

رئیس کمیته صادرات سلاح پارلمان انگلیس با اشاره به گزارش این کمیته مبنی بر ضعیف شدن کنترل صادرات سلاح این کشور، از جرمی هانت خواستار شده تا گزارش خود در این باره را تصحیح کند.

یکی از نمایندگان پارلمان انگلیس به ایندیپندنت گفته است: دولت می‌داند که چگونه قوانین کنترل صادرات سلاح را دور بزند تا مسیر برای جریان بدون وقفه بمب‌ها وهواپیما‌ها برای استفاده عربستان هموار باشد.

این نشریه انگلیسی در ادامه گزارش خود می‌افزاید: سال ۲۰۱۷ صدور سلاح انگلیس حتی به کشور‌هایی که در لیست منع فروش این کشور قرار داشته و به عنوان سوء استفاده کنندگان از تسلیحات انگلیس از آن‌ها یاد شده دو برابر شده است.

«آندرو اسمیت»، از مقامات کمپین ضد تجارت اسلحه می‌گوید: جرمی هانت حقاقی درباره صادرات سلاح انگلیس به عربستان سعودی را تحریف کرده ست.

مخالفت‌ها با صادرات سلاح انگلیس به عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ همواره روندی افزایشی داشته و در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی به سطح بسیار بالایی رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید