رد درخواست واشنگتن برای انحلال الحشد الشعبی

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ۱۳:۴۷
    کد خبر :469624

نخست‌وزیر عراق، اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست واشنگتن از بغداد برای انحلال دهها گروه عضو سازمان الحشد الشعبی را تکذیب کرد.

«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، طی کنفرانس خبری روز سه‌شنبه (15 ژانویه)، اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه واشنگتن از بغداد خواسته تا سازمان الحشد الشعبی را منحل کند و به او مهلت داده تا این درخواست را عملی کند، صحت ندارد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی تاکید کرد: این سخن که به او برای انحلال الحشد الشعبی مهلت داده شده، صحیح نیست و این مسئله کاملا عراقی است.

وی درباره افزایش شمار نیروهای آمریکایی در عراق نیز گفت: تلاش‌های زیادی در عراق برای تغییر بستر نحوه تعامل با کشورهای دور و نزدیک در جریان است.

برخی منابع رسانه‌ای، از جمله شبکه سعودی «العربیه» مدعی شده بودند که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا طی سفر اخیرش به بغداد، فهرستی از اسامی برخی گروه‌های مسلح زیرمجموعه سازمان الحشد الشعبی را به نخست‌وزیر عراق ارائه کرده و خواستار خلع سلاح و تحریم آنها شده است.

شبکه خبری العربیه روز گذشته فهرست 67 گروه عراقی را منتشر کرده بود.

عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سرشناس فلسطینی جهان عرب، در یادداشت امروز خود به این موضوع اشاره کرد و آن را خواسته‌ای بی‌سابقه توصیف کرد.

عطوان نوشت، دولت آمریکا روز سه‌شنبه (دیروز) از دولت عراق خواست تا 67 گروهی را که در چارچوب بسیج مردمی عراق فعالیت می‌کنند منحل کند؛ این درخواستی بی‌سابقه از جانب آمریکایی‎‌هاست، چون همه این گروه‌ها زمانی که در کنار نیروهای آمریکایی با هماهنگی یا بدون هماهنگی برای سرکوب داعش در خاک عراق مبارزه می‌کردند، مورد استقبال واشنگتن بودند، اما حالا چه چیزی عوض شده است؟

به گزارش فارس: عطوان در بیان علت این خواسته آمریکا، توضیح داد، «برای پاسخ به این سوال ما می‌گوییم آنچه تغییر کرده این است که عراق بتدریج امنیت، قدرت و هویت ملی خود را دوباره بازیافته است و این گروه‌ها یا رهبران آنها خواستار خروج تمام پنج هزار و پانصد سرباز آمریکایی از خاک عراق هستند و مخالف استفاده پایگاه‌های آمریکایی برای هرگونه حمله به سوریه و ایران هستند و گفتمان سیاسی و رسانه‌ای آنها، یک خصومت واضح با اسرائیل و یک همبستگی واضح‌تر با سوریه را نشان می‌دهد».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید