بودجه شرکت‌های دولتی ۵۲ درصد افزایش داشته

    کد خبر :465064

رضا انصاری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: باید بودجه شرکت‌های دولتی همراه با جزئیات ریز و دقیق آن به صورت شفاف در بودجه بیاید و هم کمیسیون تلفیق و هم صحن علنی مجلس وارد این جزئیات شوند، در این صورت خیلی از مسائل و مشکلاتی که در بودجه شرکت‌های دولتی وجود دارد، شفاف خواهد شد.

انصاری در گفتگو با انتخاب گفت: بودجه شرکت‌ها و موسسات دولتی در مقایسه با پارسال نزدیک ۵۲ درصد افزایش داشته که البته این افزایش یک بخش آن مربوط به تسعیر ارز است که فکر می‌کنم برای شرکت‌های دولتی حدود ۸ هزار تومان در نظر گرفته باشند.

او در عین حال تصریح کرد: نکته اساسی در شرکت‌های دولتی این است که متاسفانه برخی شرکت‌های دولتی را که درست کرده ایم که کارایی لازم را ندارند. نکته منفی این اقدام آن است که حداقل در دو سال گذشته که من در مجلس بودم، بودجه شرکت‌های دولتی نه در کمسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته نه در صحن علنی مجلس.

انصاری ادامه داد: فکر می‌کنم راه حل اساسی این باشد که بودجه شرکت‌های دولتی همراه با جزئیات ریز و دقیق آن به صورت شفاف در بودجه بیاید و هم کمیسیون تلفیق و هم صحن علنی مجلس وارد این جزئیات شوند، در این صورت خیلی از مسائل و مشکلاتی که در بودجه شرکت‌های دولتی وجود دارد، شفاف خواهد شد.

او با بیان اینکه تا کنون بودجه شرکت‌های دولتی در ۲ سال گذشته منفی بوده، گفت: عدم ورود مجلس به این موضوع، نقطه ضعف بررسی‌های مجلس به شمار می‌رود. این موضوع به صورت عرف درآمده که مجلس وارد ردیف‌های بودجه شرکت‌های دولتی نمی‌شود و فقط تبصره‌ها را بررسی می‌کند.

انصاری درباره بودجه نهاد‌های خاص فرهنگی مانند موسسه آیت الله مصباح گفت: باید منتظر ماند تا کمیسیون تلفیق شکل بگیرد؛ فکر می‌کنم بودجه این نهاد‌های فرهنگی هم تصویب شود.

او با بیان اینکه بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان در بودجه داریم، گفت: اگر این مبلغ را به جمعیت ایران تقسیم کنیم هر سال تقریبا ۱۱ میلیون تومان یارانه نصیب هر ایرانی می‌شود. بخش عمده این یارانه انرژی است و بخشی هم یارانه سوخت، که بیشتر آن سهم دهک‌های ثروتمند جامعه می‌شود. بخش عمده همین یارانه انرژی که پنهان است، نیز صرف همین شرکت‌های خصولتی می‌شود؛ شرکت‌هایی مانند شستا که تقریبا هزلر واحد سازمانی دارد. ما از این شرکت‌های شبه دولتی در کشور زیاد داریم.

انصاری با بیان اینکه دارایی شرکت‌های دولتی و شبه دولتی ما بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار می‌شود، افزود: اگر بازدهی این دارایی‌ها ۱۰ درصد باشد، باز هم ۱۰۰ میلیارد دلار ثررت برای ما در جامعه ایجاد می‌کنند. همین مجموعه شستا یا فولاد مبارکه سودش در حدود ۲ یا ۳ درصد می‌شود. اگر یارانه را از آن بگیریم سود آن‌ها به صفر نزدیک خواهد شد و بعد می‌فهمیم چه ریخت و پاش‌هایی انجام می‌شود.

او افزود: با بیان اینکه درست است که یکی از گرفتاری‌های ما موسسات خاص فرهنگی است و باید این موسسات را کارآمدتر کنیم، اما چرا قیمت منابع انرژی را با قیمت ارزان در اختیار پتروشیمی ها، فولادساز‌ها و کارخانه‌های دیگر که عمدتا دولتی و شبه دولتی هستند، قرار می‌دهیم.

انصاری افزود: این بنگاه‌ها با سود بسیار بسیار پایین کار می‌کنند؛ به نظر من بسیاری از مشکلات ما با ریز شدن در بودجه شرکت‌های دولتی و خصولتی حل خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید