شروع یخ زده بازار در آغازین روز زمستان!

    کد خبر :449238

بازار سرمایه در اولین روز از آخرین فصل سال بازهم با افت یک درصدی همراه شد و شاخص کل وارد کانال ۱۵۴ هزار واحد شد.

در پایان معاملات امروز شاخص کل با افت ۱۵۳۲ واحدی در ارتفاع ۱۵۴۵۵۰ ایستاد. نماد‌های فارس و پارسان بیشترین اثر منفی و نماد‌های وبملت و رمپنا بیشترین اثر مثبت را برشاخص کل رقم زدند. ارزش کل معاملات امروز بورس تهران حدود ۴۰۸ میلیارد تومان به ثبت رسید و وبملت با ۱۰۸ میلیون سهم به ارزش ۲۳۵ بیش از میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات امروز بورس را به خود اختصاص داد.

گزارش روزانه بازار بورس
بازار بورس امروز میزان تغیرات نسبت به روز گذشته
شاخص کل (واحد)
۱۵۴۵۵۰
۱۵۳۲
حجم معاملات (میلیون سهم)
۱۲۲۸
۲۱
ارزش معاملات (میلیارد تومان)
۴۰۸
۳۹

گزارش روزانه بازار فرابورس
در بازار فرابورس آیفکس با افت ۱۱ واحدی در عدد ۱۷۸۰ ایستاد. نماد‌های دماوند و بپارس بیشترین تاثیر مثبت و زاگرس و ذوب بیشترین اثر منفی را بر آیفکس رقم زدند. ارزش کل معاملات فرابورس نیز ۲۶۵ میلیارد تومان به ثبت رسید. ذوب آهن اصفهان با معامله ۹۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۸۲ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملات فرابورس را از آن خود کرد.

گزارش روزانه بازار فرابورس
بازار فرابورس امروز میزان تغیرات نسبت به روز گذشته
شاخص کل (واحد)
۱۷۸۰
۱۱
حجم معاملات (میلیون سهم)
۴۴۷
۲۹۲
ارزش معاملات (میلیارد تومان)
۲۶۵
۱۲۷

کلیت بازار
دماسنج بازار سهام در هفته‌های نخست پاییز سطح ۱۹۵ هزار را نشان می‌داد، اما در ادامه برگ ریزان شاخص بورس تهران آغاز شد به طوریکه به جز هفته اول مهر ماه که جزو روز‌های طلایی بازار بود باقی روز‌ها برای سهام‌داران بسیار سخت و فرسایشی دنبال شد و درنهایت پاییز سال جاری سخت‌ترین و ریزشی‌ترین پاییز در تاریخ بورس تهران تبدیل شد. اما عوامل این ریزش چه بود؟

گرچه در ابتدا ریزش بورس به اشتباه با افت قیمت دلار توجیه می‌شد، اما در ادامه افت قیمت نفت در بازار جهانی و هویدا شدن نشانه‌هایی از تزلزل در اقتصاد جهانی در کنار اثرات تحریم‌ها بر فروش، علی الخصوص شرکت‌های صادرات محور باعث شد که شاخص بورس در پاییز امسال حدود ۳۰ هزار واحد ریزش کند.
میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده چقدر است؟اما معاملات امروز بازار؛ در گروه خودرویی هنوز هم زمزمه‌های افزایش قیمت‌ها به گوش می‌رسد به گونه ای که در ابتدای بازار امروز تمایل سهامداران برای بازگشت روند مثبت در گروه خودرو کاملا مشهود بود و خساپا را تا مثبت‌های بالا ۳ هم برد، اما عرضه‌های سنگین حقوقی مانع ادامه روند صعودی سهم شد و در پایان خساپا در دامنه مثبت ۱ به کار خود پایان داد.

امروز گروه بانکی در نبود نماد مطرحش وتجارت معاملات خوبی را داشت و وبصادر اولین چراغ صف خرید را در این گروه روشن کرد و در ادامه بازار ونوین و وبملت به دنبال وبصادر در سقف قیمت روزانه خود صف خرید تشکیل دادند. بانک دی نماد مطرح گروه بانکی در فضای مجازی بود که در دقایق پایانی بازار با هجوم خریداران به صف خرید رسید.

گروه پالایشی و پتروشیمی‌ها این هفته را نیز به مانند هفته گذشته با فشار عرضه آغاز کردند. نماد‌های این دو گروه متاثر از افت شدید قیمت نفت در بازار‌های جهانی و معاملات بی‌رمق کامودیتی‌ها روزی سراسر سرخ را سپری کردند.

فلزات که از بزرگترین صنایع بازار به شمار می‌آیند امروز متعادل‌تر از روز‌های گذشته معامله شدند و شاهد معامله نماد‌های این گروه در حوالی مثبت و منفی ۲ درصد بودیم.

آنچه در معاملات امروز مشهود بود تمایل سهامداران به سمت گروه‌های کوچک و غیردلاری بود این مهم در معاملات امروز قندی‌ها و لاستیک ساز‌ها کاملا قابل مشاهده بود.

چند توصیه به سرمایه‌گذاران متضرر
به نظر می‌رسد با رشد بهره بانکی در آمریکا کامودیتی‌ها از شانس چندانی برای صعود برخوردار نباشند. در گروه خودرو نیز سوای بحث افزایش قیمت‌ها شرایط بنیادی قطعه‌سازان و خودرویی‌ها مطلوب نیست و این گروه چشم‌انداز مثبتی ندارد البته شاید بحث افزایش قیمت‌ها بتواند به صورت مقطعی شوک های مثبتی را به این گروه وارد کند.

در پایان توصیه می شود که سهامداران برای خرید یا فروش در شرایط فعلی اسیر هیجان نشوند و با تحلیل درست و دقیق اقدام به معامله نمایند و حتما حدضرر‌ها را در معاملات خود در نظر داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید