آیا تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر صنعت نفت ایران تاثیر دارد؟

    کد خبر :44361

می توان گفت صنعت نفت ایران با توجه به قدرت و قدمتی که دارد و با توجه به اینکه آنچنان که باید و شاید مورد بهره برداری قرار نگرفته، همزمان نقطه قدرت و ضعف کشورمان محسوب می شود. به همین دلیل برخی بر این باورند که ممکن است تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران و تدوین و منسجم کردن تحریم‌های کنونی علیه کشورمان از سوی مجلس سنای آمریکا همانند تحریم های گذشته، مجددا این صنعت را تحت تاثیر قرار دهد. فرضیه ای که برخی کارشناسان آن را بازی دو سر باخت برای هر دو کشور عنوان کردند.

پس از رفع تحریم های سال های نه چندان دور آمریکا علیه کشورمان، با وجود آنکه مسئولان ارشد نفت ایران همواره از مشارکت شرکت های خارجی در صنعت نفت کشورمان استقبال کردند، کم تر شاهد حضور شرکت های نفتی آمریکایی در صنعت نفت ایران بودیم، صنعتی که به گفته بسیاری از صاحب نظران یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در دنیا محسوب می شود و حضور در آن همان میزان که به نفع ایران است، منفعت زیادی برای غول های نفتی دنیا دارد.

چنانچه صنعت نفت ایران را در ۳۰ سال گذشته بررسی کنیم متوجه می شویم که حدود ۳۰ سال است که به دلیل تحریم‌ها، سرمایه‌ گذاری زیادی در صنعت نفت ایران صورت نگرفته است. عموما صنعت نفت ایران با وجود ظرفیت های بی بدیلی که دارد شاهد حضور شرکت‌های بزرگ نفتی در کشور نبوده است.

در این راستا برخی از کارشناسان درمورد تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران بر صنعت نفت کشورمان بر این باورند که ایران در حال ارائه مجموعه‌ای جذاب از فرصت‌های سرمایه گذاری به عنوان چهارمین ذخایر بزرگ نفت و اولین منابع بزرگ گاز دنیا است و به دشواری می توان پذیرفت که تیلرسون به عنوان عضوی از کابینه‌ای که عنوان ثروتمندترین کابینه تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، علاقمند به تشدید تداخل فرکانس‌های سیاسی با منافع اقتصادی و تضعیف آنها باشد.

از سوی دیگر شواهد حاکی از آن است که صنعت نفت ایران، مسیر خود برای تبدیل شدن به بازیگری جهانی را ادامه می‌دهد و بسیاری از شرکت‌های تراز بین المللی صنعت انرژی در حال بازگشایی دفاتر خود در تهران هستند و انتخاب مجدد روحانی به عنوان رئیس جمهوری، اطمینان لازم برای سرمایه گذاران بین المللی حوزه نفت برای شروعی دوباره و پرقدرت در صنعت نفت ایران را ایجاد کرده است. بنابراین صنعت نفت ایران فرصت مناسبی برای سرمایه‌ گذاری شرکت‌های خارجی است و چنانچه شرکت‌های آمریکایی نتوانند در صنعت نفت ایران سرمایه‌ گذاری کنند هر دو کشور متضرر می‌شوند.

این در حالی است که عده دیگر از صاحب نظران اعتقاد دارند ایران هنوز تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار دارد و فقط تحریم‌های هسته‌ای برداشته شده و سایر تحریم‌ها هنوز به قوت خود باقی مانده است. هرچقدر تحریم‌ها گسترده‌ تر شود تاثیر بیشتری روی صنعت نفت ایران می‌گذارد.

البته نباید از این نکته غافل ماند که قبلا یک اجماع کلی بین همه کشورهای دنیا علیه ایران وجود داشت، اما شرایط در حال حاضر فرق کرده و این آمریکاست که با توجه به سیاست‌های ترامپ تنها مانده و همراهی ندارد.

بر اساس این گزارش به نظر می رسد چنانچه تحریم‌ها روی صنعت نفت و حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت ایران داشته باشد این موضوع به ضرر هر دو کشور است، زیرا شرکت‌های نفتی آمریکایی فرصت عظیمی را برای سرمایه‌ گذاری از دست می‌دهند و در مقابل نیز صنعت نفت ایران از حضور این شرکت‌ها بی بهره می‌ماند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید