۸۵ درصد بناهای منطقه‌ ۱۷ فرسوده هستند

    کد خبر :403625

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که ۵۰ درصد منطقه ۱۷ بافت ناپایدار است افزود: بیش از ۸۵ درصد بناهای این منطقه فرسوده هستند.

حسن رسولی در نود و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: یکی از اقدامات ابتکاری پنجمین دوره‌ی شورای اسلامی شهر تهران کمک به تشکیل مجمع امید تهران متشکل از نمایندگان حوزه‌ انتخابیه تهران، اعضای شورای اسلامی شهر، استاندار و شهردار تهران با هدف تقویت هم افزایی فرایندهای پیگیری مسائل کلان پایتخت بوده است؛ تصمیمات گرفته شده در سطح کلان از مجاری مجلس شورای اسلامی، دولت شورای عالی استان ها تا حصول نتیجه مورد پیگیری قرار می‌گیرد. در سطح خرد و در عمل به تحقق جلب مشارکت حداکثری شهروندان تهران ترکیبی از اعضای مجمع عمومی به اتفاق فرماندار تهران و حسب مورد شهرداران مناطق ۲۲ گانه در مساجد مناطق و محلان با هدف شناسایی و پیگیری حل مشکلات منطقه‌ای مردم حضور می‌یابند.

وی ادامه داد:‌در این نشست‌ها اعضای شورای عالی محلات ، معتمدین محلی و سایر تاثیرگذاران نیز حضور دارند. جمع بندی مطالب مطرح شده صورت جلسه می‌شود و با محوریت فرماندار از مسیر مراجع مربوطه مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

رسولی با اشاره به این که دومین نشست مذکور در مسجد امام خمینی واقع در منطقه ۱۷ نهم مهر ماه برگزار شده افزود: منطقه ۱۷ در جنوب غربی تهران که حدود ۱۲ درصد از عرصه شهری را به خود اختصاص داده است جمعیتی معادل ۲۷۸ هزار و. ۳۵۴ نفر را در قالب ۸۸ هزار و ۳۹۸ خانوار در بر می‌گیرد که ۳ درصد ساکنان شهر را شامل می‌شود. این منطقه دارای ۳ ناحیه و ۱۴ محله است و کوچکترین منطقه شهری است که بیشترین تراکم جمعیتی را دارد.

وی ادامه داد: از دیگر مناطق منطقه وجود مکان زیارتی امام زاده حسن (ع) به عنوان محور جذب گردشگران مذهبی، استقرار سه بازار با عملکردهای فرامنطقه‌ای در اراضی منطقه و امکان توسه آنها از جمله بازار مبل یافت آباد است.

رسولی با بیان این که بافت فرسوده این منطقه معادل دو چهاردهم کیلومتر مربع است که ۲۹ درصد عرصه شهری فرسوده را شامل می‌شود افزود: بافت ناپایدار این منطقه ۵۰ درصد است و از فرسوده‌ترین مناطق تهران است. از دیگر نکات حائز اهمیت منطقه ارز کم در اغلب معابر اصلی و عدم وجود پارکینگ‌های حاشیه‌ای لازم وجود صنایع غیر ضروری و آلاینده شهری ، عدم وجود شبکه کارآمد دفع آبهای سطحی، است، به گونه‌ای که بخش عمده‌ای از فاضلاب واحدهای صنعتی به شبکه‌ آبهای سطحی منطقه تخلیه می‌شود.

این عضو شورای شهر تهران درباره‌ی مسائل و مشکلات منطقه تصریح کرد: فضای آموزشی یکی از مشکلات منطقه است. جمعیت 4200نفری دانش آموزان منطقه در صد مدرسه به تحصیل مشغولند که ۴۴ درصد مراکز آموزشی در این منطقه دو شیفته هستند. سرانه کلاس در سطح ابتدایی و متوسطه به ترتیب ۳۲ و ۳۳ نفر است و طی دو سال اخیر تحت تاثیر تحولات اقتصادی و اجتماعی شهری ، منطقه مهاجر پذیر شده به گونه‌ای که به طور متوسط ۸ درصد به جمعیت دانش آموزان منطقه افزوده شده است. این در حالی است که عمده مدارس منطقه فرسوده و فاقد استحکام سازه‌ای هستند.

به گزارش ایسنا؛ وی با اشاره به این که از مجموعه ۸۲۲ هکتار بافت ناپایدار شهر تهران ۲۸۸ هکتار آن در منطقه ۱۷ قرار دارد افزود: وضعیت بلاتکلیف عرصه روی سطح راه آهن دو خطه سراسری تهران ، تبریز ؛ فیمابین شهرداری و شرکت راه آهن از مشکلات منطقه محسوب می‌شود. پیشنهاد ارجاعی برای حل این مشکل این است که شهرداری منطقه و فرمانداری تهران ظرف مدت حداکثر دو ماه توافق نامه‌های قبلی را در جلسه‌ای با مدیر عامل راه آهن و فرماندار تهران، نمایندگان شورای شهر تهران و استانداری پیگیری کنند تا با ترسیم شرایط و برنامه زمان بندی نقل و انتقال ساختگاه پروژه نیلوفری به شهرداری منطقه محقق شوند تا مشکلات منطقه حل شود.

رسولی با اشاره به تراکم بیش از حد مجاز انسان، خودرو و فعالیت کسب و کارهای کوچک و کمبود شدید پارکینگ عمومی، رشد روز افزون آسیب‌های اجتماعی از قبیل اعتیاد و بیکاری و طلاق گفت: پیشنهاد می‌کنیم طرح تفصیلی محلات بازنگری و با طرحی که بهره گیری از فضاهای زیر و روی سطحی برای تامین کاربری‌های پارکینگ و بازارچه‌ها با مقیاس محلی را پیش بینی شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنین برای رشد مقابله با آسیب‌های اجتماعی طرح موضوع آسیب‌های اجتماعی در شورای اجتماعی استان پیگیری شود. هر چند شهرداری طی یک سال اخیر با استفاده از ساز و کارهای تشویقی از قبیل پرداخت ۲۰ میلیون تومان کمک نقدی ، بخشودگی صد در صدی عوارض صدور پروانه، واگذاری یک طبقه مازاد تراکم و …. توانسته دو برابر سال قبل برای متقاضیان نوسازی پلاک‌های ریز دانه پروانه ساختمانی صادر کند افزود: گستردگی بافت‌های فرسوده و ناپایدار نیازمند طرح موضوع در ستاد بازآفرینی بافت‌های فرسوده تهران و چاره جویی کارآمدتری است لذا ضروری بود معاون عمرانی استانداری ، مدیر کل راه و شهرسازی استان ، و فرمانداری و شهرداری تهران در مدت زمان سه ماه به این موضوع رسیدگی کند.

وی با اشاره به الزام ساماندهی ۷ باب حمام عمومی قدیمی و بلااستفاده از مجموع ۱۱ حمام موجود در منطقه تصریح کرد:‌ برای حل این مشکل باید ساز و کارهای تشویقی نوسازی حمام‌های قدیمی منطقه از طریق کمیسیون ماده ۵ قانون تشکیل وزارت مسکن و شهرسازی شناسایی شود. به گونه‌ای که امتیازهای مذکور برای صاحبان این پلاک‌ها مجاب‌کننده باشد. برای این مشکل شهردار منطقه ۱۷ موفق شد ظرف مدت حداکثر دو ماه اقدامات لازم را انجام دهد.

رسولی با اشاره به وضعیت آلایندگی کارخانه پلاستیک شاندیز در منطقه ۱۷ به عنوان یکی از مشکلات اهالی این منطقه گفت: در این جلسه مقرر شد موضوع آلایندگی این کارخانه در کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران مطرح و با حضور مسئولین ذیربط شهرستان و استان تصمیمات لازم اتخاذ شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید