ترامپ: پیمان هسته ای آمریکا با روسیه را فسخ می کنم

    کد خبر :397656

رئیس جمهور آمریکا به بهانه نقض ادعایی پیمان هسته ای منعقده در سال ۱۹۸۷ از سوی مسکو اعلام کرد که واشنگتن از «پیمان منع موشکهای هسته ای میان بُرد» با روسیه خارج می شود.

به گزارش بازتاب به نقل از راشاتودی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از «پیمان منع موشکهای هسته ای میان بُرد» (INF) که با روسیه منعقد کرده است، خارج خواهد شد.

ترامپ در توجیه این خروج غیرمنتظره به نقض ادعایی این پیمان از سوی روسیه متوسل شد و در عین حال «توسعه این موشکهای هسته ای» را وعده داد. وی روز شنبه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: «در صورتیکه چین و روسیه با انعقاد یک پیمان جدید موافقت نکنند، ما [واشنگتن] این توافق را فسخ خواهیم کرد و پس از آن تسلیحات [موشکی] خود را توسعه خواهیم داد».

ترامپ به رغم طرح این ادعا که روسیه این پیمان را نقض کرده است، هیچگونه ادله و مدرکی برای اثبات مدعای خود ارائه نکرد!

اعلام خروج از پیمان مذکور، یک روز پس از آن انجام شد که روزنامه گاردین در گزارشی از اِعمال فشار «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید بر ترامپ جهت خروج از این پیمان خبر داد.

این در حالی است که روسیه بطور مکرر تصریح کرده تا زمانی که آمریکا به این پیمان پایبند باشد، مسکو نیز مفاد آن را به طور دقیق رعایت خواهد کرد.

با این حال، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اکتبر ۲۰۱۷ اعلام کرد که خروج احتمالی واشنگتن از این پیمان «واکنش فوری و متقابل» مسکو را در پی خواهد داشت.

گفتنی است که پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد- نام کوتاه‌شده پیمان بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی برای حذف موشک‌های میان‌بُرد و کوتاه‌بُرد- پیمانی است که در سال ۱۹۸۷ (میلادی) بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی (و پس از فروپاشی شوروی با روسیه) امضا شد. این پیمان در واشنگتن دی.سی. بین رئیس‌جمهور آمریکا- رونالد ریگان- و دبیر کل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی- میخائیل گورباچف- در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ امضا شد. مجلس سنای آمریکا این پیمان را در ۲۷ مه ۱۹۸۸ (میلادی) تصویب کرد. این پیمان در ۱ ژوئن ۱۹۸۸ اجرایی شد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد همه موشک‌های هسته‌ای و متعارف و سکوهای پرتاب آنها را تا فاصله ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر (کوتاه‌برد) و ۱۰۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر (میان‌برد) از میان برد. این پیمان، موشک‌های دریایی را پوشش نمی‌داد. در مه ۱۹۹۱ (میلادی)، ۲,۶۹۲ موشک نابود شدند. به دنبال آن ۱۰ سال از سایت‌های هسته‌ای بازرسی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید