جلیلی: دولت سایه ملک طلق هیچ کس نیست

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ۱۳:۰۴
    کد خبر :395374

دولت سایه حزب و تشکیلات نیست؛ دولت سایه یک گفتمان است و ملک طلق هیچ کسی هم نیست. این مساله نیازمند یک کار جبهه ای و تشکیلاتی فراگیر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر روندهای صحیحی در کشور وجود دارد، باید تایید و پشتیبانی شود ولو اینکه دولت روحانی آن را انجام دهد. نباید بگوییم کار خوب، زمانی خوب است که من مسئولیت داشته باشم.

به کزارش مهر، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز (پنج شنبه) در پنجمین کنگره جمعیت رهپویان اظهار داشت: اگر نیروهای حزب اللهی برنامه هایی برگزار می کنند، قرار است بعد از این برنامه ها و اردوها، چه عملیاتی صورت بگیرد؟ آیا همایش برای همایش است یا همایش برای اینکه عملیاتی صورت بگیرد؟

وی افزود: اگر چنین همایش هایی که نیروهای انقلابی برگزار می کنند، منجر به عملیات جدی یا همان کار فرهنگی تمیز نشود، چنین برنامه هایی تبدیل به موضوع فانتزی می شود.

اهم اظهارات جلیلی به شرح زیر است:

رهبر انقلاب زمانی فرمودند خرمشهرها در پیش داریم، باید این خرمشهرها را فتح کنیم. این خرمشهرها چیست؟ و چگونه می خواهیم به آن برسیم؟ خوب است که در چنین هم اندیشی هایی، به نقطه مشترکی درباره این مساله برسیم. برخی می گویند ما باید گوشه کاری را بگیریم. این خوب است اما رهبر انقلاب فرمودند که ما نباید موازی کاری کنیم. کشور هزینه ها و بودجه هایی دارد. نباید بگوییم چون دولت ضعیف است ما برای خودمان کار جداگانه ای انجام دهیم.

دولت سایه حزب و تشکیلات نیست؛ دولت سایه یک گفتمان است و ملک طلق هیچ کسی هم نیست. این مساله نیازمند یک کار جبهه ای و تشکیلاتی فراگیر است.

یک رهپوی انقلابی نمی تواند نسبت به روند تحولات کشور بی تفاوت و منفعل باشد. اگر روندهای صحیحی در کشور وجود دارد، باید تایید و پشتیبانی شود ولو اینکه دولت روحانی آن را انجام دهد. نباید بگوییم کار خوب، زمانی خوب است که من مسئولیت داشته باشم.

اگر می توانیم کار خوب انجام دهیم و انجام ندهیم، خیانت کرده ایم. اگر جایی هم کار غلطی انجام می شود، باید تذکر بدهیم و بیان کنیم. امر به معروف و اصل ۸ قانون اساسی، اشاره به همین مساله دارد.

زمانی برخی افراد می گفتند چون مردم از برجام خوششان می آید، پس نباید درباره آن حرف زد؛ اگر خطایی هست باید بیان کرد. ما این خطاها را قبل از اینکه برجام در مرحله اولیه خود به نتیجه برسد، طی نامه ای به آقای روحانی عنوان کردیم.

رهبری در سال ۹۲ فرمودند که من به مذاکرات خوش بین نیستم؛ امروز همگان به این مساله رسیده اند اما هزینه دادیم آیا میشد هزینه نداد؟ ما کار لازم با افکار عمومی برای بی اعتمادی به آمریکا را انجام ندادیم.

سیاست انتخاباتی کشور، صفر و صدی است

پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، صبح امروز در پنجمین کنگره این جمعیت اظهار داشت: شرایط کشور ایجاب می کند که احزاب انقلابی توسعه پیدا کنند تا بتوانند اهداف انقلاب را عمق بدهند اما ساختارهای موجود کشور به خصوص ساختار انتخاباتی کشور، علیه این هدف است. ساختار انتخاباتی، ظرفیت های تحزب را از میان می برد و صرفا آن را در کارکردهای انتخاباتی خلاصه می کند. کرکره احزاب در ایام انتخابات بالا میرود و پس از آن، رو به افول می گذارد چون سیاست انتخاباتی کشور، صفر و صدی است.

دبیرکل جمعیت رهپویان گفت: در انتخابات، یک حزب و جریانی ۴۹ درصد آرا را به دست می آورد اما سهمش صفر می شود و حزب و جریان دیگری، ۵۱ درصد آرا را به دست می آورد، سهمش صد می شود. این صفر و صدی برخورد کردن، کشور را از امکان چالش های موثر رقابتی دور کرده است.

وی اضافه کرد: شاید یک انتخاب تناسبی بتواند در کارگشایی فعالیت های حزبی موثر باشد؛ یعنی وقتی حزبی ۴۰ درصد آرا را به دست می آورد، باید بتواند ۴۰ درصد مجلس را به هم به دست بیاورد. ما نیازمند بازبینی دقیق در نظام انتخاباتی کشور و موضوع احزاب هستیم؛ اگر احزاب، قدرتمند باشند، اگر دولت سایه شکل بگیرد و اگر برنامه کشور به سمت احزاب برنامه محور برود، در آن زمان می توانیم شاهد رویکردها و برنامه های مثبت باشیم.

دبیرکل جمعیت رهپویان تصریح کرد: یکی از وظایف احزاب باید کادرسازی باشد؛ کشور کادرسازی نمی کند بلکه از کادرهای موجود استفاده میکنیم.جوانگرایی یکی از نیازهای بزرگ کشور است؛ ما توانسته ایم حدود ۵۰ درصد جمعیت رهپویان را جوان کنیم البته ۵۰ درصد دیگر هم روحیه جوانگرایی دارند؛ محافظه کاری هیچ گاه در جمعیت رهپویان جایی نداشته است.

وی اضافه کرد: با مقتضیات زمان موجود، باید بتوانیم در مولفه های گفتمان انقلابی بازبینی کنیم. ما هیچ گاه در مبانی خود تجدیدنظر نمی کنیم اما در مبانی استراتژیک خود باید بازبینی داشته باشیم. برای برون رفت از مشکلات کشور، باید در مولفه های گفتمانی، تاکتیک ها و راهبردهای خود، نوآوری داشته باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید