جدیدترین اخبار
۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۷ اقتصادی کد خبر :375964

داخلی سازی خودروهای چینی در ایران چند درصد است؟

در چند سال اخیر خطوط تولید خودروسازان پر شده از خودروهای چینی . از هاچ بک و سدان گرفته تا انواع شاسی بلند در اندازه های مختلف. در قراردادهای اخیر خودرویی، موضوعی به اسم میزان داخلی سازی مطرح شده بود و خودروسازان موظف شدند تا بخشی از خودروهای جدیدی که به خطوط تولیدشان می امدند را در داخل کشور تولید کنند. اما حتما این سوال برایتان پیش آمده که خودروهای چینی که سال هاست از حضورشان در بازار ایران می گذرد، با چه درصدی از داخلی سازی تولید می شوند؟

مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی تحت‌عنوان «بررسی سهم خودروهای چینی در ایران» پرده از عمق ساخت داخل این محصولات برداشته و طبق آن، مشخص شده که چینی‌ها با داخلی‌سازی نسبتا ضعیفی در خودروسازی کشور فعالیت می‌کنند.

طبق گزارش منتشره، در حال حاضر حداکثر داخلی‌سازی خودروهای چینی ۴۰ درصد برآورد شده و این در شرایطی است که برخی از این محصولات حتی با عمق ساخت داخل زیر ۲۰ درصد نیز به مونتاژ می‌رسند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در این گزارش با اشاره به حضور بیش از یک دهه‌ای خودروسازان چینی در کشور، این گونه نتیجه‌گیری شده که آنها چندان میل و انگیزه‌ای برای داخلی‌سازی خودروهای مونتاژی خود در ایران ندارند. مرکز پژوهش‌های مجلس بر این باور است که این بی‌میلی و بی‌انگیزگی، اولا ریشه در رفتار وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان چینی حاضر در کشور دارد و ثانیا به تفاوت هزینه تولید قطعات در ایران و چین مربوط می‌شود.

آن طور که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به نقل از کارشناسان، عنوان کرده، یکی از دلایل اصلی نبود انگیزه خودروسازان چینی برای داخلی‌سازی در ایران، به رفتار وزارت صنعت، معدن و تجارت با آنها طی یک دهه گذشته مربوط می‌شود. هرچند مرکز پژوهش‌ها منظور خود را از عبارت «رفتار وزارت صنعت با خودروسازان چینی» شرح نداده، با این حال به نظر می‌رسد اشاره‌اش به عدم فشار این وزارتخانه بر چینی‌ها بابت داخلی‌سازی است.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • وزیر راه: ‌قصد افزایش وام مسکن را نداریم
  • «جوزف وتل» با رئیس‌جمهوری ازبکستان دیدار کرد
  • طراح ترور «نانسی پلوسی» و «چاک شومر» بازداشت شد
  • تجمع مقابل کنسولگری مصر در استانبول در اعتراض به اعدام ۹ نفر
  • احتمال میانجیگری چین بین ایران و عربستان سعودی
  • ترامپ: عروس داعش را نمی‌پذیریم
  • ویکتوریا بکهام پوست حیوانات را تحریم کرد
  • مدت اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا سال ۹۸ تمدید شد
  • شهبازیان: موسیقی ایرانی به تکرار افتاده است
  • احکام بودجه ای برای جریمه صادرگنندگان متخلف
  • اهتمام جدی ناجا در استرداد مجرمان متواری
  • اطلاعیه ناجا درباره مشمولان متقاضی شرکت در آزمون سراسری دکترای تخصصی
  • دادگاه ۳ پزشک و ۳ پرستار پرونده مرگ «الینا فروتن» را مقصر شناخت
  • وزیر صنعت کمتر درباره بازار خودرو شعار درمانی کند
  • دود هسته‌ای شدن عربستان به چشم قدرت‌های ظالم و مستکبر می‌رود
  • جریمه ۴.۵ میلیارد یورویی بانک یوبی‌اس برای کلاهبردای مالیاتی
  • ترانزیت سوخت اقلیم کردستان عراق به ایران از سر گرفته شد
  • ازدواج بازیگر تلویزیون با دیپلمات کهنه‌کار
  • عراق با حذف دلار به واردات خود از ایران ادامه می‌دهد
  • دویچه بانک وام‌های ترامپ را تمدید می‌کند
  • بزرگترین مازاد تجاری ۲۰۱۸ به نام ژرمن‌ها
  • سیلوها پر از گندم و انبارها پر از آرد است
  • قیمت نفت با امید به متوازن شدن بازار ۲ درصد جهش کرد
  • وضعیت موتورسیکلت‌های رسوبی شفاف‌سازی شود
  • چرا «ائتلاف بزرگ» آمریکا نمی تواند بر «ائتلاف کوچک» ایران در خاورمیانه غلبه کند!؟
  • همکاری مجدد کوین کاستنر و دایان لین
  • حریق در بنگلادش ۷۰ کشته برجا گذاشت
  • بلاتکلیفی موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها
  • هدف مصوبه حزب دموکرات درباره بازگشت آمریکا به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، کاهش بیشتر محبوبیت ترامپ است
  • صدر: جلسه بعدی مجمع تشخیص برای بررسی پالرمو، ۱۱ اسفند برگزار می شود
  • Ad