آیا روحانی از ترامپ درخواست دیدار کرده است؟

  • سیاسی
  • شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ ۱۱:۵۵
    کد خبر :374191

روزهای آینده و همزمان با تشکیل مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل به ریاست ترامپ می تواند روزهای پر خبری برای ایران و تیم ایرانی حاضر در نیویورک باشد.
به گزارش نامه نیوز: هر چه به روز سفر روحانی به نیویورک و شرکت او در مجمع سالانه سازمان ملل نزدیک می شود، اخبار جالب و البته مشکوکی از سوی رسانه های امریکایی و البته با مدیریت نزدیکان ترامپ و شخص او مخابره می شود. اخباری که قصد دارد این موضوع را القا کند که تیم ایران به دنبال نزدیک شدن به ترامپ و بلکه دیدار با او است.
باز هم بازی هیلی
این بازی ابتدا با خبر نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل در مورد ریاست ترامپ در شورای امنیت و مطرح کردن موضوع ایران بیرون آمد. هیلی آن روز گفت رئیس جمهور ایران هم می تواند در این جلسه شرکت کند. اما وضعیت تغییر کرده و برنامه شرایط جدیدی پیدا کرده است.
نیکی هیلی به تازگی در یک نشست خبری درباره چرایی تغییر موضوع شورای امنیت که 26 سپتامبر (چهارم مهر) با حضور ترامپ برگزار می شود، گفته است تلاش ما بر این است که موضوعات مختلفی که در جهان با آن مواجه هستیم را مطرح کنیم.
وی مدعی شده است: ایران همچنان یک مشکل در هر نقطه خطرناکی در جهان است. هیلی ادامه داد: به نظر می رسد در همه این مناطق رد ایران دیده می شود، بنابراین وقتی درباره ایران صحبت می کنند، درباره گروه های نیابتی و کارهایی که برای بی ثباتی در خاورمیانه انجام می دهند هم صحبت می شود و یقینا در راس مسایل قرار دارد.
هیلی در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس جمهوری روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد یا نه؟ گفت: اگر رئیس جمهوری ایران درخواستی برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا بدهد، این ترامپ خواهد بود که برای انجام آن می تواند تصمیم بگیرد.

هیلی اضافه کرد: این برای همه سران حاضر در این نشست هم بهتر است، همان طور که رئیس جمهوری هم می خواست درباره این موضوعات صحبت کند. ما نمی خواستیم محدود شویم اما ایران همچنان بخش اصلی همه این گفت و گوها درباره همه سلاح های کشتار جمعی خواهد بود.
موضوع جالبی که به تازگی روی تصمیم امریکا تاثیر گذاشته و آنها دستور جلسه شورای امنیت و نوع آن را تغییر داده اند این مسئله است که آنها درک کرده اند اختصاص جلسه به ایران و امکان حضور رئیس جمهور یا وزیر خارجه ایران در این جلسه می تواند نه تنها باعث دفاع ایران از خود در رابطه با موضوع جلسه شود و امریکا در شرایط بغرنجی قرار گیرد از طرفی، آمدن نام ایران به وسط کافی است که مسئله برجام مطرح شود که کشورهای عضو به راحتی می توانند امریکا را سیبل قرار داده و انتقاد از ایران به انتقاد از امریکا بدل شود که چرا از برجام خارج شده است.
از این رو نماینده آمریکا به این سوال که آیا تغییر موضوع نشست نظر خودتان بوده یا رئیس جمهوری چنین نظری داشته است، پاسخ نداده است.
وی اظهار کرده است: چهارشنبه رئیس جمهوری آمریکا ریاست شورای امنیت را برعهده خواهد گرفت، به نظر من پربیننده ترین جلسه شورای امنیت خواهد شد، تمرکز اصلی ایران خواهد بود اما اگر سپتامبر پرحادثه را ببینید؛ از موضوع احتمال بمباران شیمیایی ادلب، جنایات مشکوک در انگلستان و تشدید تحریم ها بر کره شمالی، باعث شد موضوع جلسه بازتر شود.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفته است: روز سه شنبه ترامپ در مجمع عمومی سخنرانی می کند و درباره کمک ها و سخاوتمندی های امریکا به دوستان خود و نه به کسانی که دوستان ما نیستند و مرگ بر کشور آمریکا می گویند، سخن خواهد گفت.
در همین باره وزارت خارجه ایران نیز واکنش نشان داد و مسئله مطرح شدن درخواست دیدار با ترامپ را بازی رسانه ای امریکایی ها خواند. سخنگوی وزارت امور خارجه خبر درخواست ایران برای ملاقات با ترامپ را خبرسازی رسانه ای با اهداف مشخص عنوان کرد و تاکید کرد: از سوی جمهوری اسلامی ایران هرگز درخواست ملاقاتی با آقای ترامپ مطرح نشده است.
«بهرام قاسمی» روز جمعه خبر منتشر شده از سوی یکی از خبرگزاری های خارجی به نقل از نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر درخواستی از سوی طرف ایرانی برای ملاقات با رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را مضحک و در جهت ایجاد یک فضای روانی با اهداف مشخص خواند و آن را تکذیب کرد.
قاسمی افزود: اینگونه اظهارات یا خبرسازی ها طراحی رسانه ای – روانی و نعل وارونه زدن های محافل خاصی است که ناشیانه به قلب واقعیات می پردازند؛ این روش ها کاملا برای ما شناخته شده است و آرشیو ما مشحون از این دست خبرسازی هاست.
باید گفت که این وضعیت ادامه خواهد داشت و به روزهای حضور رئیس جمهور ایران در نیویورک هم خواهد کشید. پس حتی اگر خبر دیدار روحانی و ترامپ را نیز بشنویم بعید نیست. خبری که با هدف بازی رسانه ای و تحت فشار قرار دادن تیم ایران پیش خواهد رفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید