یواِس‌تودی: پیش‌نویس طرح آمریکا برای شورای امنیت نامی از ایران نبرده

    کد خبر :373355

رسانه‌های آمریکایی روز چهارشنبه پیش‌نویس طرح دولت این کشور برای نشست هفته آینده شورای امنیت را منتشر کردند که در آن برخلاف سخنان پیشین مقام‌های آمریکایی، نامی از ایران برده نشده است.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری یواِس‌تودی با انتشار بخش‌هایی از این پیش‌نویس نوشت که چنانچه ایران در دستور کار نشست چهارشنبه هفته آینده بود، مطابق با قانون نماینده ایران هم اجازه حضور در این نشست را می‌یافت که این موضوع احتمالا اصلی‌ترین علت عقب‌نشینی مقام‌های آمریکایی بوده است.

این رسانه ادعا کرد که با وجود نام برده نشدن از ایران، آمریکا همچنان قصد دارد به صورت غیرمستقیم به موضوع ایران اشاره و تهران را به نقض قوانین بین المللی متهم کند.

در پیش‌نویس طرح مذکور که شرح دستور کار نشست ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) است، آمده: شورای امنیت به طور پیوسته، قطعنامه‌هایی را برای مقابله با تسلیحات کشتار جمعی صادر کرده است و با این وجود، این قطعنامه‌ها اغلب بدون هیچگونه مجازاتی، زیر پا گذاشته شده و صلح و امنیت جهانی را به خطر انداخته است.

سند مورد اشاره می‌افزاید: شورای امنیت باید ساز و کاری برای اطمینان از اجرای قطعنامه‌ها تدارک ببیند.

آمریکا ادامه می‌دهد: کشور‌هایی که این قطعنامه‌ها را نقض می‌کنند، باید مسئول شناخته شوند. همچنین نقض تمامی عهدنامه‌ها و توافق‌ها باید جدی گرفته شده و پیامد‌هایی به همراه داشته باشد.

پیش نویس تاکید می‌کند که «به علت ضیق وقت و ماهیت کلی بحث، تنها نماینده کشور‌های عضو شورا اجازه صحبت خواهند داشت».

تناقض‌گویی دولت آمریکا آنجا آشکار می‌شود که این کشور از یک سو خواستار مجازات ناقضان توافق‌های بین‌المللی است و از سوی دیگر پیوسته این توافق‌ها را زیر پا می‌گذارد.

پیش از این «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته بود که ترامپ هفته آینده، ریاست نشستی با موضوع ایران را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برعهده خواهد داشت.

با این وجود و به گفته روزنامه واشنگتن پست، نگرانی کاخ سفید از آشکار شدن اختلافات عمیق میان این کشور و متحدانش، موجب شد که از طرح خود در این ارتباط عقب‌نشینی کند.

پیش از این «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفته بود که چنانچه قرار باشد موضوعی در دستور کار نشست شورای امنیت قرار گیرد، بدعهدی آمریکا و خروج این کشور از برجام است.

نماینده روسیه تاکید کرده بود هر موضوعی که با ایران مرتبط است، تنها در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پیروی برجام به تصویب رسید، قابل بررسی خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید