آیا ترامپ این بار نیز مکرون را فریب داده است ؟

    کد خبر :363485

لودریان در جریان برگزاری آخرین نشست وین ( مذاکرات ایران و اعضای 1+4) ، رسما اعلام کرد که قرار نیست بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی به ایران به زودی ارائه شود!

اظهارات “ژان ایو لودریان” وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص لزوم برگزاری مذاکرات موشکی و منطقه ای با ایران، تعجب بسیاری از مخاطبان سخنان وی را برانگیخت! در حالی که متعاقب خروج ترامپ از توافق هسته ای با ایران و تعلل اروپا در ارائه بسته پیشنهادی خود به کشورمان، آینده برجام نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد، وزیر امور خارجه فرانسه بر مذاکرات جدید با ایران بر سر موضوعات منطقه ای و موشکی تاکید می کند!

لودریان در این خصوص عنوان کرده است :
“ایران باید به اصول بنیادین معاهده هسته‌ای احترام بگذارد و من فکر می‌کنم این کار را انجام می‌دهد، اما با این حال ایران نمی‌تواند از بحث ‌و مذاکره در مورد سه موضوع بزرگ دیگر که مایه نگرانی ماست، اجتناب کند. آینده تعهدات هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵، برنامه ساخت و گسترش موشک‌های دوربرد ایران، و نقشی که ایران قرار است برای برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه ایفا کند، از جمله این موارد هستند!ما باید درباره این موضوع‌ها مذاکره کنیم؛ و ایران باید بداند این پیامی است که من از اروپا برای این کشور می‌فرستم.”!

به راستی این اظهارات لودریان نشان دهنده چیست؟ ایا این اظهارات ، محصول بازی مستقل کاخ الیزه در قبال برجام و ایران بوده یا آنکه باید در پشت پرده این اظهارات به دنبال مولفه های آشکار ساز دیگری بود؟در این خصوص نکاتی وجود دارد که لازم است مورد بررسی قرار گیرد:

صورتبندی اظهارات لودریان نشان می دهد که بازی هماهنگی میان فرانسه و ایالات متحده آمریکا بر سر تقابل با ایران شکل گرفته است.این در حالی بود که در سال 2017 میلادی نیز مکرون و ترامپ این بازی هماهنگ را بر سر “تغییر برجام”کلید زده بودند. بر این اساس مکرون به ترامپ تعهد داده بود که زمینه آغاز مذاکرات موشکی با ایران و دائمی ساختن تعهدات برجامی کشورمان را فراهم سازد. اکنون ظاهرا برجام بر هم ریخته و آمریکا از آن خارج شده است اما تعهد پاریس به واشنگتن به قوت خود باقیست! به نظر می رسد مکرون بار دیگر در مقابل ترامپ و وعده های وی فریب خورده است، چنانچه وی در سال 2017 میلادی نیز فریب اظهارات ترامپ در خصوص “تغییر برجام” را خورد! این بازی خودخواسته فرانسوی ها در زمین ایالات متحده آمریکا نتیجه ای جز کاهش اعتبار بین المللی پاریس نخواهد داشت.

نکته دیگر اینکه بر اساس اعلام منابع آگاه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مذاکرات مستقیمی و منظمی را با لودریان و حتی مقامات ارشد کاخ الیزه بر سر “برجام” و همسان سازی مواضع عملی پاریس و واشنگتن صورت داده است. اگرچه تصور می شد که پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای، این مذاکرات متوقف شده یا دیگر موضوعیت خود را از دست بدهد اما شواهد موجود حکایت از استمرار این مذاکرات دوجانبه دارد.

آخرین دستور ترامپ و پمپئو و بولتون به دولت فرانسه، مربوط به ارائه بسته پیشنهادی اروپا به ایران است. با وجود آنکه تروییکای اروپایی می توانسته و می توانند چنین بسته ای را زودتر به ایران ارائه دهند، اما کاخ سفید از آنها خواسته است تا زمان مشخص شدن بیشتر آثار تحریمهای ثانویه بر ایران، بر سر این موضوع تعلل کنند. به عبارت بهتر، بخش اعظمی از بازی تاخیری اروپا در قبال ارائه بسته پیشنهادی به ایران، معلول مذاکرات پشت پرده و دستوراتی است که دولت ترامپ به وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی و در راس آنها ژان ایو لودریان داده است. لودریان در جریان برگزاری آخرین نشست وین ( مذاکرات ایران و اعضای 1+4) ، رسما اعلام کرد که قرار نیست بسته پیشنهادی کشورهای اروپایی به ایران به زودی ارائه شود! بدون شک لودریان تصمیم گرفته است نقش بدل ماک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را در غیاب وی ایفا کند، چنانچه لوران فابیوس وزیر امور خارجه اسبق فرانسه نیز در جریان برگزاری سلسله مذاکرات هسته ای، در مواردی نقش وزیر امور خارجه آمریکا را در مذاکره با ایران ایفا می کرد و جان کری، برخی خواسته های دولت آمریکا را از زبان او بیان می کرد!

منبع:نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید