سمنی برای کودکان نداریم؛

80درصد کودکان کار در قم بی‌سرپرست هستند

    کد خبر :361456

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: 20درصد کودکان بی سرپرست، خیابانی و 80درصد آن‌ها کودک کار هستند.

رضا سلیقه مدیر کل سازمان بهزیستی استان قم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: کار کردن کودک تا جایی که سبب محرومیت اش از تحصیل نشود آسیبی به هراه ندارد.

وی عنوان کرد: بهزیستی خانواده‌های کودکان کار را بررسی می‌کند و اگر فقر عامل محرومیت کودکان از تحصیل می‌شود، از سوی بهزیستی کمک‌های مالی صورت می‌گیرد.

سلیقه با بیان اینکه کسب مهارت به دوصورت تحصیلات آکادمیک و حضور در جامعه انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: کار کودک و کودک کار دو مبحث جداست و بعضا اگر کودکان مشغول به کارهایی شوند که مهارت آفرین باشد نه تنها محرومیت نیست بلکه یک امتیاز است و سبب تربیت و بالارفتن مسئولیت پذیری کودکان می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان قم گفت: کودکان بی سرپرستی که در این مراکز نگهداری می‌شوند، باتوجه به محرومیت‌هایی که دارند، مورد آموزش‌های مهارتی بسیاری قرار می‌گیرند تا در آینده خودشان کار آفرین باشند.

وی همچنین تصریح کرد: 20درصد کودکان بی سرپرست، خیابانی و 80درصد آن‌ها کودک کار هستند که شغلشان رسمیت ندارد؛ کار آن‌ها همراه با مهارت نیست و بیشتر در قالب تکدی گری و دست فروشی است. کودکان کار شامل کودکان دستفروش و فروشنده اند و فعالیت های کودکان خیابان شامل تکدی گری و عموما از سمت کودکان مهاجر است.

سلیقه در خصوص حمایت از این کودکان عنوان کرد: این کودکان بعد از زمانی که وارد سیستم می‌شوند مورد حمایت‌های مالی و درمانی قرار می‌گیرند که خوشبختانه بهزیستی در این راستا بسیار موفق بوده است.

وی همچنین با اشاره به وجود 50سمن خیریه در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: سمن‌هایی مختص آسیب‌های اجتماعی در قم وجود دارد ولیکن سمن مشخصی که به بحث کودکان بپردازد نداریم و در همین راستا با توجه به محدودیت‌های بودجه، بهزیستی به سازمان‌های مردم نهاد بیشتری نیاز دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید