منتظر اکران فیلم تازه اصغر فرهادی در ایران نباشید

    کد خبر :328881

حجم بالای ممیزی محتمل که مشمول فیلم تازه اصغر فرهادی می‌شود، نمایش این فیلم را در ایران غیرمحتمل ساخته و شواهد نشان می‌دهد اصغر فرهادی نیز با علم به اینکه باید چه سطحی از ممیزی را برای فیلم جدیدش که متناسب با فرهنگ اسپانیایی ساخته شده، اعمال نماید، سخنی از اکران فیلم در ایران بر زبان نیاورده است؛ بنابراین منتظر اکران فیلم تازه اصغر فرهادی در ایران نباشید.

به گزارش تابناک؛ «همه می‌دانند / Evrybody Knows / Todos Lo Saben» هشتمین فیلم بلند سینمایی اصغر فرهادی در مقام کارگردان، ماه‌های پیاپی اکران در سالن‌های سینمای اروپا را پشت سر می‌گذارد و اگرچه آمارهای به لحظه‌ای درباره میزان فروش این فیلم وجود ندارد اما بعید به نظر می‌رسد هزینه این فیلم که با بودجه اولیه 10 میلیون یورویی ساخته شد، از گیشه سینما بازنگردد و فرهادی یک تجربه تجاری شکست خورده را به نمایش بگذارد. اکران این فیلم در ایران می‌تواند بخشی از پلن تجاری این فیلم باشد و معمولاً امتیاز این بخش با اصغر فرهادی است اما آیا این اتفاق رخ می‌دهد؟

با گذشت ماه‌ها از اکران این فیلم و رفت و آمد فرهادی به ایران، نشانه‌ای از تلاش او برای اکران فیلم تازه‌اش نیست. با این حال بعید به نظر می‌رسد حتی تلاش‌های فرهادی نیز به نتیجه مشخصی برسد، چرا که این فیلم متناسب با استانداردهای فرهنگی اسپانیا ساخته شده و طبیعتاً چنین فیلمی در ایران با ممیزهای قابل توجهی مواجه می‌شود. این واقعیت از همان زمان که تریلر این فیلم سینمایی پخش شد برای همگان عیان گشت و این پرسش از همان زمان مطرح شد که آیا این فیلم در پرده نقره‌ای سینمای ایران نمایش داده می‌شود و اگر قرار بر این باشد، چه میزان تغییرات را نسبت به نسخه اصلی شاهد خواهیم بود؟

چالش اساسی مسئولان سینمایی برای اکران فیلم همه می‌دانند، حذف چند صحنه احساسی، چند مراسم و ماسک کردن پوشش‌های باز بازیگران زن خواهد بود که به طور معمول در سینمای ایران ممیزی می‌شود! فرهادی پیش از این برای حذف یک صدای موسیقی از فیلم «فروشنده» واکنش جدی نشان داده بود و بنابراین دور از انتظار است که او حاضر به جرح و تعدیل بخش‌هایی از فیلمش و ماسک کردنِ لباس برخی بازیگران زن برای ایجاد امکان نمایش فیلم در ایران شود. با این اوصاف بعید است اتفاق خاصی رخ دهد و این فیلم در پرده بزرگ سالن‌های سینمای ایران به نمایش درآید.

«همه می‌دانند / Evrybody Knows / Todos Lo Saben» به کارگردانی اصغر فرهادی از واپسین روزهای مرداد 1396 در اسپانیا ساخته شد و اصغر فرهادی با تیمی تماماً اسپانیایی و همچنین با نقش آفرینی خاویر باردم، پنه‌لوپه کروز، ریکاردو دارین، اینما کوئستا، ادوآرد فرناندس، خاویر کامارا و باربارا لنی تازه ترین اثرش را خلق کرد. بازیگران این فیلم پیش و حین تولید، توانایی فرهادی را تحسین و طرفدارانش را برای دیدن اثر تازه او مشتاق‌تر کردند.

«همه می‌دانند» در این جشنواره با پرچم اسپانیا حضور دارد و شاید برای تماشاگران ایرانی یادآور «درباره الی» باشد، یک زوج از آرژانتین به اسپانیا سفر می‌کنند و در اسپانیا دخترشان گم می‌شد. اکنون زمان عیان شدنِ رازهایی است که می‌تواند همه چیز را به چالش بکشد. فیلم تازه فرهادی بر خلاف آثار پیشین پایان مشخص‌تری دارد و در اصطلاح یک پایان باز کامل را به عنوان فینالِ داستان به تماشاگر نمی‌دهد.

«همه می‌دانند» برای اصغر فرهادی بیش از جوایزی که ممکن است برای او به ارمغان بیاورد، فروش فیلم به ویژه در اروپا و آمریکا پراهمیت‌ است. این اهمیت در رفتار فرهادی و تیمش مشخص است و در یکی از اتفاقات نادر، فرهادی درباره میزان استقبال در فیلمش در گیشه، آن هم در زمانی که درگیر حضور در جشنواره کن بوده، نوشته است. فروش بالای «همه می‌دانند» پایگاه فیلمسازی فرهادی در اروپا را مستحکم می‌سازد و بعید نیست او حتی از سینمای استودیویی آمریکا سردرآورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید