روس‌ها،تضعیف حضور ایران در سوریه را در زمره منافع خود می‌دانند!

    کد خبر :325116

درحالی‌که قرار است ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ رهبران روسیه و آمریکا در یکی از حساس‌ترین نشست‌های میان دو کشور بر سر موضوعات مهمی همچون سوریه به بحث و تبادل‌نظر بپردازند، یکی از مهم‌ترین مسائل در این مباحث مربوط به ایران و مسئله خروج ایران از سوریه می‌شود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل اخیراً تلاش‌های زیادی در راستای آن داشته است.

در همین رابطه نشریه جروزالم پست، در همین رابطه بیان کرده است که بنیامین نتانیاهو در موضوع موردعلاقه در این نشست دارد: ایران و جنگ داخلی در سوریه و نیازمند آن است که رهبران آمریکا و روسیه در این دو جبهه از سیاست‌های وی پشتیبانی کنند.

این نشریه با اشاره به دیدارها و گفتگوهای فراوان اخیر نتانیاهو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بیان کرده است که نتانیاهو بیش از هر رهبر دیگری در دنیا طی یک سال گذشته وقت خود را صرف گفتگو و دیدار با پوتین کرده است و این مسئله را ناشی از این واقعیت دانسته که جنگ داخلی در سوریه در حال پایان است و ارتش بشار اسد قرار است کنترل خود بر مناطقی در مرز فلسطین اشغالی و بلندی‌های جولان را مجدداً اعمال کند.

اسرائیل در این میان خواهان بازگشت نیروهای سوریه به مرزهای سال 1974 است اما به‌شدت از حضور نیروهای ایرانی و حزب‌الله یا هر گروه شبه‌نظامی شیعه در این مناطق در هراس است.

به گزارش تابناک، به گفته نشریه جروزالم پست، در طی هفت سال جنگ داخلی در سوریه سیاست اسرائیل تقریباً به یک‌شکل باقی ماند و علیرغم اشتباه محاسباتی بسیاری از مقامات اسرائیلی (همچون گفته ایهود باراک وزیر دفاع وقت در سال 2011 که گفته بود اسد ظرف دو تا سه هفته سقوط خواهد کرد) اما سیاست عدم‌مداخله و طرفداری در جنگ سوریه با چند استثنای کوچک همواره ثابت ماند.

بااین‌حال خطوط قرمزی که از سوی نتانیاهو در مورد جنگ سوریه تعریف‌شده بود از سوی سه وزیر دفاعی که در زمان وی بر مسند این وزارت نشستند (ایهود باراک، موشه یعلون و آویگدور لیبرمن) همواره پابرجا بوده است. یکی از این خطوط قرمز مقابله با هرگونه حضور ایران و حزب‌الله به شکل مستمر و دائمی در سوریه و حملات هوایی علیه پایگاه‌های ایران در سوریه بوده است.

حتی بعد از سال 2015 و حضور نیروهای روسیه در سوریه به‌ویژه نیروی هوایی، اسرائیل از تعاقب خطوط قرمز خود و انجام حملات هوایی علیه اهداف تعریف‌شده دست نکشید و با ایجاد خطوط ارتباطی میان نیروهای هوایی خود و پایگاه هوایی روسیه در لاذقیه، همچنان دست به عملیات هوایی در خاک سوریه زد. به گفته نشریه جروزالم پست به نظر می‌رسد که در طی دیدارهای اخیر خود با ولادیمیر پوتین، نتانیاهو چراغ سبز برای آزادی عمل علیه هر هدفی که عملاً به‌عنوان ارتش سوریه تلقی نشود، دست یافته است.

جروزالم پست در مطلب خود اشاره کرده که از یک سال گذشته خطوط قرمز اسرائیل باز تعریف‌شده و گسترش یافته است. درحالی‌که همه اهداف و خطوط قرمز قبلی برجای خود ماندند، اسرائیل یک هدف بزرگ‌تر را نیز اضافه کرده است: عقب راندن ایران و حزب‌الله از مرزهای فلسطین اشغالی تا جایی که ممکن است. نتانیاهو و لیبرمن بارها اعلام کرده‌اند که هیچ‌گونه حضور ایران در سوریه را به‌هیچ‌وجه تحمل نمی‌کنند. اما همه مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل به‌خوبی می‌دانند که این هدف غیرقابل دسترسی است.

چند هفته قبل روسیه اعلام کرد که بعد از پایان جنگ در سوریه هیچ نیروی خارجی در سوریه باقی نماند و همه مجبور به ترک این کشور شوند. اسرائیل از این اعلام خرسند و راضی شد. اما در اوایل جولای سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدگاه کشورش را تعدیل کرد و بیان نمود که درخواست از ایران برای خروج کامل یا عقب‌نشینی همه نیروهایش از سوریه امری خیالی است.

نویسنده این مطلب در جروزالم پست می‌گوید تا اینجا ارتش اسرائیل در کمال مصونیت اهداف حزب‌الله و ایرانی را در سوریه موردتهاجم قرار می‌دهد و اعضای کابینه اسرائیل و مقامات ارشد ارتش این رژیم به وی بیان کرده‌اند که هنوز روس‌ها تضعیف حضور ایران در سوریه را در زمره منافع و در راستای اهداف خود می‌دانند. بااین‌حال می‌دانند که خروج کامل ایران و حزب‌الله از سوریه هدفی است که سخت دشوار به دست می‌آید. سیاست‌های روسیه در سوریه قرار است تغییرات اساسی داشته باشد و درنتیجه اسرائیل باید به چیزی کمتر از هدف اصل خود فکر کند.

اکنون به گفته جروزالم پست هدف و خط قرمز جدید اسرائیل در سوریه بسیار محدودتر از قبل است اما به لحاظ استراتژیک اهمیت بیشتری یافته است. اکنون هدف اسرائیل این است که نیروهای ایرانی را 50 تا 60 کیلومتر دورتر از مرزهای فلسطین اشغالی نگه دارد و پوتین و اسد را قانع کند که از استقرار موشک‌ها و تسلیحات اساسی ایران در خاک سوریه جلوگیری کنند. اگر این هدف میسر شود اسرائیل به سوریه اجازه خواهد داد تا به مرزهای سال 1974 بازگردد. این بازگشت به همراه بازگشت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواهد بود.

جروزالم پست می‌گوید اسرائیل در این راستا به پوتین و ترامپ نیاز دارد درحالی‌که ترامپ هنوز تصمیم خود برای ماندن یا خروج از سوریه را نگرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید