کسی نمی‌تواند در جمهوری اسلامی خیمه قدرت بزند

  • سیاسی
  • شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۴:۳۲
    کد خبر :323887

یک استاد دانشگاه گفت: تا مردم نخواهند، کسی نمی‌تواند در جایی خیمه قدرت بزند.

محمد شفیعی‌فر استاد دانشگاه در سیزدهمین نشست شنبه‌های انقلاب با عنوان «مشارکت عمومی» که صبح امروز در مهر برگزار شد، اظهار داشت: روزی که امام در ۱۲ بهمن وارد کشور شدند، خبرنگاران به ایشان گفتند وقتی این خیل جمعیت از شما استقبال کرده اند، دیگر نیازی به رفراندوم نیست اما امام فرمودند: باید رفراندوم برگزار شود تا عدد و رقم به طور دقیق مشخص شود تا دنیا بدانند که مردم ایران به چه چیزی رای می دهند.

وی افزود: رفراندوم در ۱۲ فروردین ۵۸ برگزار شد و ۹۲.۵ درصد مردم در آن شرکت کردند که از این درصد، ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند. در روز رفراندوم مطبوعات منتشر شد و حتی بعضی گروه های تجزیه طلب، رفراندوم را تحریم کردند و با وجود تحریم فقط ۴۰ هزار نفر به جمهوری اسلامی رای منفی دادند.

این استاد دانشگاه با اشاره به رفراندوم قانون اساسی، گفت: ما برای این قانون اساسی دو بار رفراندوم برگزار کردیم. شاید بگوئید در رفراندوم اولیه، جمهوری اسلامی برای مردم مانند هندوانه دربسته بود اما در قانون اساسی، محتوای اجتماعی و سیاسی نظام کاملاً مشخص شد.

شفیعی فر تاکید کرد: با وجود اینکه عده ای انتخابات را تحریم کردند و گفتند ما اصلا حکومت دینی نمی خواهیم، مردم بار دیگر مشارکت کرده و بیش از ۹۰ درصد آنها به قانون اساسی رای مثبت دادند. از همان ابتدا ۱۵ تا ۲۰ درصد از مردم با حکومت دینی مشکل داشتند و همچنان این درصد وجود دارد اما اکثر مردم طرفدار جمهوری اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه مشروعیت نظام جمهوری اسلامی بر رای مردم چنگ انداخته است، گفت: ما هر سال راهپیمایی هایی با عنوان تجدید بیعت با نظام جمهوری اسلامی داریم. ما دو راهپیمایی سالانه داریم که متعلق به نظام است. یکی روز قدس و دیگری روز ۲۲ بهمن. مردم هر سال در این دو روز به خیابان می آیند. مردم برای چه می آیند؟ در حقیقت این موضوع همان تجدید بیعت با نظام سیاسی است که برپاکرده اند.

شفیعی فر با اشاره به ادعای برخی که می‌گویند همین الان باید رفراندوم برگزار شود، اظهارداشت: برای چه باید رفراندوم برگزار شود؟ به لحاظ حقوقی اصل بر بقای نظام های سیاسی است. اگر خلاف این باشد، باید خود را در عرصه اجتماعی نشان بدهد. هیچ نظام حکومتی در دنیا نمی آید برای بقای خود رفراندوم برگزار کند.

وی با اشاره به گزینش مقامات تصریح کرد: نظام ما جمهوری است. جمهوری هم یعنی اینکه تمام مقامات کلیدی و اساسی با انتخابات برگزیده شوند. همه مقامات جمهوری اسلامی انتخابی هستند. از رهبری گرفته که انتخابش دو درجه است تا دیگران. البته تداوم رهبری مادام الشرایط است، یعنی مجلس خبرگان هر لحظه اراده کند، اگر شرایطش ایجاب کند، می تواند رهبری را برکنار کند. این مسئله هم نشان می دهد که نظام جمهوری اسلامی با نظام های موروثی تفاوت دارد.

شفیعی فر تصریح کرد: در مجلس خبرگان کمیسیونی خاص برای نظارت بر شرایط عملکرد رهبری دارد که البته گزارش عملکرد نمی دهد و به دلیل مسائل سیاسی و اجتماعی محرمانه است چون به هر حال باید اقتدار رهبری در جامعه حفظ شود.

شفیعی فر گفت: تا مردم نخواهند، کسی نمی تواند در جایی خیمه قدرت بزند. مجلس و دولت وجه سیاسی دارد اما آنچه دموکراسی را اجتماعی می کند، شوراهای شهر و روستاست. یک سوم اقتصاد ما هم تعاونی و مردمی است که البته متاسفانه نتوانسته ایم این امر را محقق کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در همه کشورهای دنیا ما یک انتخابات اصلی داریم؛ یا انتخابات مجلس یا انتخاب ریاست جمهوری اما در کشور ما، هم رئیس جمهور و هم مجلس انتخابی است و توسط مردم انتخاب می شوند. برخی از لزوم نظام پارلمانی در ایران سخن گفتند؛ در این صورت، یک انتخابات اساسی در ایران کم خواهد شد.

وی اضافه کرد: نگاه ما به انتخابات، نگاه به حرف مردم است نه اینکه بخواهیم چیزی را به مردم هدیه بدهیم. امام همواره می فرمودند که آزادی حق مردم است. نگاه نظام به انتخابات، به مثابه حق الناس است.

با اشاره به مردمی کردن جنگ از طریق بسیج گفت: بسیج تکنولوژی خاص انقلاب بود که وارد عرصه شد و توانست بدون پشتوانه خارجی، جنگ را در طول 8 سال مدیریت کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ما با اراده و عزم ملت خود جنگ را پیش بردیم. آنها نتوانستند عزم ما را بشکنند. البته ما فداکاری کردیم و با خون جوانانمان الان سرمان بالاست. عراق در یک نصفه روز کویت را گرفت. آمریکایی ها عراق را از کویت بیرون کردند و از زمان دارند نفت کویت را می فروشند و هزینه اش را می گیرند.

وی تصریح کرد: مردمی کردن امنیت با بسیج آغاز شد. امنیت ما مردم پایه است. آن عاملی که باعث شد آمریکا به افغانستان و عراق حمله کند اما جرات حمله به ایران را پیدا نکند، همین مساله است.

شفیعی فر اضافه کرد: مردم پشتوانه نظام هستند. تا زمانی که مردم پشتوانه باشند، هیچ حکومتی ساقط نمیشود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این بحث نظری هست که میان آزادی و امنیت کدامیک باید در اولویت باشد اما ما تا آنجایی که امکان داشته و به امنیت جامعه ضربه نزده، آزادی داده ایم.

شفیعی‌فر گفت: کودتای ناموفقی در ترکیه رخ داد هزاران نفر دستگیر شدند هنوز هم دارند دستگیر می کنند. در کشور ما فتنه ای 8 ماه طول کشید، آیا ما واقعا با مخالفان و اپوزیسیون چنین رفتاری کردیم؟

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: ما کاملا با مدارا و تساهل برخورد کردیم چون حدود و موازین شرعی دست ما را بسته است؛ یعنی شما به همین راحتی نمی‌توانید با هر مخالفی برخورد کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید