ایکائو: عربستان و امارات ۱۱ روز فرصت دارند تا به شکایت قطر پاسخ دهند

    کد خبر :316018

سازمان هوانوردی غیر نظامی (ایکائو) به کشور‌های عربستان، امارات، بحرین و مصر ۱۱ روز فرصت داد تا پاسخ خود در مورد دو شکایت قطر علیه آن‌ها را به این سازمان ارائه کنند.

به گزارش ایرنا، قطر پیشتر به استناد ماده ۸۴ پیمان بین المللی هواپیمایی کشوری موسوم به پیمان شیکاگو به ‘ایکائو’ در خصوص اقدام کشور‌های عربستان، امارات و بحرین در بستن آسمان خود به روی پرواز‌های مسافربری قطر شکایت کرده و این سازمان نیز به این کشور فرصت استماع مطالب را داده بود.
وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر در حاشیه مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشکده علوم هوانوردی به خبرنگاران گفت: کشور‌های تحریم کننده قطر از زمان صدور رای این سازمان تنها یازده روز برای پاسخگویی به دو شکایت قطر فرصت دارند.
‘جاسم بن سیف السلیطی’ بدون اشاره به زمان صدور رای این سازمان، اضافه کرد: خوشبختانه با رد درخواست عربستان، امارات، بحرین و مصر که به صلاحیت ایکائو برای رسیدگی شکایات قطر اعتراض کرده بودند، پرونده روند عادی خود را پی گرفته است و این یک پیروزی بزرگ برای قطر محسوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه پرونده به نفع قطر تمام خواهد شد، اظهار داشت: سازمان ایکائو برای اولین بار با رای اکثریت اعضا شکایت دولت‌های تحریم کننده را رد کرد و این یک پیروزی برای قطر در سازمان‌های بین المللی محسوب می‌شود.
وزیر قطری تلاش کشور‌های تحریم کننده برای کشاندن موضوع به دیوان بین المللی دادگستری را فرار به جلو و تلاش برای طولانی کردن تنش دانست و گفت: یکی از کشور‌های تحریم کننده خود را برای ریاست سازمان ایکائو نامزد کرده است و در این حالی است که این کشور قوانین این سازمان بین المللی را زیر پا گذاشته است.
السلیطی با دفاع از اقدام کشورش برای شکایت از عربستان، امارات، بحرین و مصر گفت: شکایت ما کاملا قانونی و عادلانه است. آن‌ها آسمان خود را بدون هیچ توجیهی به روی پرواز‌های قطری بسته اند و هوانوردی غیرنظامی را تهدید کرده اند. بنابر این قطر تا احقاق حقوق خود این پرونده را پیگیری خواهد کرد.
عربستان، بحرین، امارات و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.
تحریم کنندگان ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کرده اند که این کشور تاکنون به هیچ یک از این شروط تن نداده است.
قطر یک سال بعد از تحریم و پس از آن که موفق شد تهدید‌های ناشی از آن را به فرصت تبدیل کند، تلاش دارد با کشاندن موضوع به مجامع حقوقی و بین المللی، حقوق پایمال شده مردم این کشور را زنده کند.
به همین منظور دوحه در اقدام دیگری از امارات به دلیل نقض حقوق بشر به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده است.
به اعتقاد مقامات قطری، تحریم‌ها باعث شده است شمار زیادی از خانواده‌های قطری که همسر آن‌ها اتباع یکی از کشور‌های تحریم کننده هستند، از خانواده خود دور بمانند.
افزایش تنش در روابط قطر و همسایگانش در حالی است که هفته گذشته منابع آمریکایی به نقل از ‘مایک پمپئو ‘ وزیر خارجه آمریکا خبر دادند که ‘دونالد ترامپ’ رئیس جمهوری آمریکا خواستار کاهش و سپس حل تنش میان قطر و همسایگانش شده است.
بر اساس گزارش این منابع، وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار با ‘محمد بن عبدالرحمن آل ثانی’ همتای قطری اش در واشنگتن مدعی شد که بحران منطقه خلیج فارس میان دوحه و کشور‌های عربی این منطقه باید حل شود، چرا که این بحران به نفع ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید