جدیدترین اخبار
۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۰ پزشکی و سلامت کد خبر :289718

۱۱ دلیل برای مصرف بیشتر لوبیا در برنامه غذایی

لوبیاها یکی از غذاهای سرشار از مواد مغذی هستند. متخصصان سلامت توصیه می کنند هفته ای سه فنجان حبوبات ( لوبیا، عدس، نخود فرنگی ) مصرف کنید. لوبیا ها بسیار خوش طعم هستند، به سادگی آماده می شوند و قیمت بالایی نیز ندارند. حالا بیایید با هم بررسی کنیم که چرا لوبیا ها یک غذای گیاهی کامل هستند.

سلامت قلب

لوبیاها سرشار هستند از فیبر محلول که به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول کمک می کنند. لوبیاها دارای فیبر محلول هستند که در مسیر گوارشی به کلسترول ها می چسبند در نتیجه مانع جذب آنها توسط خون می شوند. علاوه بر فیبری که برای قلب مزیت دارد، لوبیاها یکی از منابع غنی پتاسیم و منیزیم نیز هستند – مواد مغذی ضروری برای تنظیم فشار خون. به خاطر داشته باشید اگر از لوبیاهای کنسرو شده استفاده می کنید حتما قبل از مصرف آنها را آبکشی کنید تا ۴۰ درصد سدیمی که به عنوان نگهدارنده به آن اضافه شده از بین برود و یا می توانید از انواع بدون سدیم آن استفاده کنید.

کمک به کنترل وزن

تحقیقات نشان داده وزن افرادی که زیاد لوبیا مصرف می کنند از آنها که مصرفشان بسیار کم است بیشتر بوده. لوبیابه بدن پروتئین می رساند اما بر خلاف انواع حیوانی پروتئین چربی بسیار کمی دارد. بعلاوه لوبیا فیبر هم دارد که باعث می شود بیشتر احساس سیری کنید، همچنین فیبر شکسته نمی شود و در نتیجه جذب خون نیز نخواهد شد تا سوزانده یا به صورت چربی ذخیره شود. به همین دلیل است که لوبیاها برای کاهش وزن فوق العاده هستند. لوبیاها با کاهش BMI و لاغر تر شدن میان تنه در ارتباط هستند و تمام اینها به خاطر محتوای فیبر و پروتئین آنها است و همچنین قابلیتشان برای تنظیم هورمون های اشتها.

سرشار از فیبرهای سیر کننده

فیبر کمک می کند سریعتر سیر شوید و برای مدت طولانی تری سیر بمانید این یعنی در طول روز مانند گذشته آنچنان گرسنگی شدید احساس نمی کنید. موسسه پزشکی ( IOM ) توصیه می کند که خانم ها حداقل ۲۵ گرم فیبر در روز و آقایان حداقل ۳۸ گرم فیبر دریافت کنند. با این حال بسیاری از مردم خیلی کمتر از این مقدار فیبر دریافت می کنند و شاید به روزی ۱۵ گرم برسد. غذاهای سرشار از فیبر حجم بالایی دارند و جویدن و هضمشان زمان زیادی می گیرد این مدت زمان به معده فرصت می دهد پیغام سیری را به مغز ارسال کند در نتیجه کالری کمتری مصرف می کنید.

تمام لوبیاها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند اما برخی از آنها کمی فیبر بیشتری دارند. با این حال تفاوت زیاد بالا نیست و شما هر نوع لوبیایی که مصرف کنید ارزش بسیاری دارد.

بسیار مقرون به صرفه

لوبیاها یکی از ارزانترین منابع پروتئین است که حتی از کره بادام زمینی نیز ارزانتر است. بنابراین برای خرید آن به مشکل برنخواهید خورد. غذاهای بسیاری هستند که می توانید با انواع لوبیا برای خود درست کنید.

سرشار از پروتئین

لوبیاها منبع خوبی از پروتئین گیاهی هستند. مقدار پروتئین موجود در لوبیا از اکثر گیاهان بیشتر است. نصفه فنجان لوبیا حاوی ۶ تا ۹ گرم پروتئین است. لوبیاها را حتمل با غذاهایی میل کنید که سرشار از ویتامین C هستند مانند فلفل دلمه ای، مرکبات و یا بروکلی.

بسیار تطبیق پذیر

لوبیاها را می توان به عنوان یک میان وعده خوش طعم و یا در انواع وعده های اصلی به کار برد. از آنجا که لوبیا خود طعمی ملایم دارد می توان آن را به سادگی با دیگر غذاها تطبیق داد. اگر می خواهید طعمشان را مطابق میل خود تغییر دهید به سادگی می توانید با انواع چاشنی و ادویه جات این کار را بکنید.

کاهش خطر سرطان

به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان و مواد شیمیایی گیاهی لوبیاها نشان داده اند که می توانند خطر ابتلا هب سرطان را کاهش دهند به خصوص سرطان پروستات، سرطان سینه و سطران کولونکتال.

کمک به تنظیم قند خون

به دلیل داشتن ترکیب خاص پروتئین، کربوهیدرات پیچیده و فیبر لوبیاها طوری طراحی شده اند که اجازه نمی دهند قند خون به صورت ناگهانی بالا برود. تحقیقات نشان داده افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که لوبیا را در برنامه غذایی خود جای داده بودند علاوه بر این گلوکز خونشان را توانستند کنترل کنند فشار خون را نیز کاهش دادند.
باعث تقویت انرژی می شود

لوبیاها سرشار از آهن هستند و کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودها در میان افراد است که می تواند منجربه کم خونی شود. کم خونی موجب خستگی شدید می شود. می توانید با افزایش مصرف لوبیا در برنامه غذایی به این کمبود پایان دهید. برای افزایش جذب آهن لوبیا ها آنها را همراه با غذاهایی بخورید که ویتامین C بالایی دارند. لوبیاها همچنین حاوی ویتامین های گروه B هستند که کمک می کنند غذا به انرژی تبدیل شود.

درباره گاز و نفخ نگرانید؟

همه ما این را شنیده ایم که لوبیاها می توانند کاری کنند به یک ساز بادی تبدیل شویم. اما هرچه بیشتر لوبیا بخورید کمتر احساس نفخ خواهید کرد. باید به آرامی مقدار مصرف لوبیا را در برنامه غذایی خود افزایش دهید و همچنین مقدار زیادی آب بنوشید. شاید کمی طول بکشد تا بدن به افزایش مصرف لوبیا عادت کند اما همین که به یکی از اعضای ماندگار برنامه غذایی تان تبدیل شدند دیگر نیازی نیست نگران نفاخ بودن آنها باشید.

وبگردی

روی خط خبر

  • کره‌جنوبی به‌دنبال ازسرگیری پروژه‌های اقتصادی در کره‌شمالی است
  • قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه با ظریف دیدار کرد
  • یک مقام اروپا کشورهای نافرمان را به محدودیت‌های مالی تهدید کرد
  • خانه نمایش مهرگان جشنواره مونولوگ برگزار می‌کند
  • کاری‌که ازنظر صالحی رسانه‌هامی‌توانند انجام دهند، سیاستمداران نه!
  • گزارش آمار و اطلاعات عیدانه کتاب ۹۷ منتشر شد
  • «سالتو» با منتقدان سرشاخ می‌شود
  • برپایی بزرگداشتی برای سیمین دانشور
  • شهرام شکوهی پس از ۲ سال کنسرت می دهد
  • هنرمندان برای ترحیم شجره گردهم آمدند
  • کشیدن مرز بین انسان‌ها غیرانسانی است
  • هیچ نهادی با حضور خانواده ها در استادیوم آزادی مخالفت نکرد
  • نقدینگی مانند یک سیلاب وحشتناک در بانک‌ها خفته بود، اما سیف آن را به بازار آورد
  • لیست کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شدند، منتشر می‌شود
  • معاون فرماندار تهران: جلسه با معترضان برگزار می‌شود
  • هشدار به مصرف‌کنندگان؛ پیش‌فروش خودروهای وارداتی ممنوع شد
  • درخواست عفو قاتل ۱۶ غیرنظامی افغانستانی از درخواست عفو قاتل ۱۶ غیرنظامی افغانستانی از ترامپ
  • حکم پسر رامین چه بود؟
  • مرگ دلخراش ۲ جوان در زرینه رود
  • حسین مرعشی:اکنون وقت «هو» کردن رئیس جمهور نیست
  • نماينده اصلاح‌طلب مجلس خبر داد: احتمال بازگشت به دوران سهميه‌بندي بنزين و كالاهاي كوپني
  • محمد هاشمی : روحانی انتقاد از کابینه را رسانه ای نکند
  • کاهش قابل توجه قیمت دلار نسبت به دیروز/ سکه ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد
  • دادستان تهران: ۹ متهم پرونده‌های مؤسسات مالی بازداشتند
  • افزایش «نرخ سود بانکی» در دستور کار دولت؟
  • پزشکی قانونی: پیکر همه جانباختگان سانحه هوایی یاسوج شناسایی شد
  • سفته بازان و نوسان گیران برنده بازار سهام و سکه آتی
  • عدم امکان پرداخت پول نفت ایران از طریق بانک‌های اروپایی
  • کاهش قیمت اونس طلا
  • ۱۷۰هزار تومان حباب برای یک گرم سکه